انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راهنمای انتخاب دامنه

راهنمای انتخاب دامنه

#1
امروزه تقریبا تمامی مشاغل و اشخاص برای معرفی خود نیاز به راه اندازی یک سایت دارند و برای شروع کسب و کار آنلاین قبل از هر چیز شما نیاز به یک سرویس دهنده معتبر برای هاست و همچنین انتخاب دامنه مناسب دارید. دامنه ها معرف برند و نام شما هستند پس باید در انتخاب آنها دقت فراوانی داشته باشید.
اگر برای راه اندازی سایت خود برنامه ریزی بلند مدت کرده اید و هدفی را دنبال میکنید.باید بدانید انتخاب دامنه مناسب گام اول در موفقیت شماست.در آینده شما میتوانید در همه بخش های سایت خود از قبیل : هاست , سیستم مدیریت محتوی , طراحی سایت و…. تغییراتی ایجاد کنید. اما دامنه دیگر قابل تغییر نیست.
به عنوان مثال اگر شما یک دامنه به نام book.com ثبت کنید طبیعی است در این دامنه شما باید در مورد کتاب و نشریات مطلب ارسال کنید و شما بعد از مدتی متوجه میشوید این موضوع دلخواه شما نبوده و نمیتوانید محتوی کافی برای آن تولید کنید. برای این مشکل ۲ راه پیش روی شماست :

یا باید یک دامنه دیگر برای موضوع دلخواه خود ثبت کنید و از صفر شروع کنید که این یعنی از دست دادن تمامی مخاطبان قبلی و هدر رفتن ساعتها زمان و تلاش شما
 یا بر روی همین دامنه قبلی محتویات غیر مرتبط منتشر کنید که نتیجه آن نا رضایتی کاربران و از دست داده آنها خواهد بود.
به همین دلیل قبل از شروع یک سایت انتخاب یک دامنه مناسب بسیار مهم و کلیدی است.

[عکس: how-pick-domain.jpg]


تعریف دامنه های عمومی و اختصاصی :
به طور کلی دامنه های به دو دسته کلی تقسیم میشوند که شما با توجه به نوع محتوی و کاربرد سایت خودتان میتوانید نوع دامنه را انتخاب کنید .
دامنه عمومی : این نوع دامنه ها معنای خاصی ندارند و شنیدن آن مفهموم خاصی را به ذهن کاربر تداعی نمیکند و میتوانید هر نوع مطلبی در آن منتشر کنید که معمولا سایتهایی که سعی در جذب کاربر از طریق انتشار مطالب متنوع با موضوعات گوناگون دارند این نوع دامنه ها را انتخاب میکنند.
مانند دامنه gizmodo.com شنیدن نام این دامنه چیز خاصی را به شما یادآوری نمیکند و همانطور که میبینید در این سایت از انواع مطالب علمی تا اخبار فن آوری و سایر مطالب منتشر میشود و مخاطبان بسیار زیادی از سراسر جهان دارد.
در مقابل دامنه های عمومی نوع دیگری از دامنه وجود دارد که اشاره به مفهوم خاصی میکند و با شنیدن آن بلافاصله متوجه موضوع سایت میشوید مانند دامنه download.com که طبیعتا با شنیدن این نام مفهوم دانلود و معرفی نرم افزار به ذهن مخاطب وارد میشود.
یکی از معروف ترین دامنه های عمومی ثبت شده تا امروز Google.com است. که درلغت معنای خاصی ندارد اما خدمات بسیار زیادی تحت همین نام به کاربرانش ارائه میکند.حال اگر شرکت گوگل با نام searchengine.com شروع میکرد آیا باز هم میتوانست آنهمه خدمات گوناگون را تحت یک دامنه اختصاصی ارائه کند ؟
فکر میکنید چرا شرکت Microsoft نام موتور جستجوی خود را به بینگ Bing تغییر داد ؟چون این نام عمومی میتواند در آینده صدها خدمات جانبی را در خود جای دهد بدون اینکه شنیدن آن مفهوم خاصی به کاربر منتقل کند.

اگر شما فقط میخواهید در مورد تخصص خود مطالبی بنویسید میتوانید یک دامنه اختصاصی انتخاب کنید که معرف شما باید . طبیعی است افرادی که در گوگل کلمه : “دانلود نرم افزار” را سرچ میکنند در صفحه نتایج بیشتر روی لینک هایی کلیک میکنند که کلمه دانلود در آن بکار رفته باشد.
اما افرادی که کلمه ای مانند : “عکس خنده دار” را جست و جو میکنند در صفحه نتایج روی هر لینکی کلیک میکنند بدون آنکه به آدرس سایت دقت کنند.
پس اگر یک کسب و کار نوپا هستید و برنامه بلند مدت شما تبدیل شدن به یک برند شناخته شده است پیشنهاد میکنم هنگام انتخاب دامنه تمرکز شما بر روی دامنه های عمومی باشد.

با رعایت نکات زیر میتوانید یک دامنه مناسب برای خود انتخاب کنید :

۱- با com. شروع کنید :
امروزه صدها پسوند مختلف برای ثبت دامنه وجود دارد اما پسوند .com در میان آنها ارزش و اعتبار بالاتری دارد. پسوند .com یکی از قدیمی ترین و معتبرترین پسوندهای دامنه است و بسیاری از برند ها و سایت های معتبر در کنار تمامی دامنه های خود یک دامنه .com هم به عنوان دامنه اصلی خود ثبت میکنند. و همین کار اعتبار این نوع دامنه را بالاتر میبرد.
همیشه قبل از ثبت یک دامنه بررسی کنید که پسوند .com آن برای ثبت آزاد باشد و اگر قبلا ثبت شده بود به دنبال دامنه دیگری بروید. زیرا اکثریت کاربران وقتی نام یک برند را میشنود آن را به صورت brandname.com وارد میکنند که اگر نام .com توسط شخص دیگری قبلا به ثبت رسیده باشد بنابراین شما تعداد زیادی از مخاطبین خود را به سمت آن سایت هدایت میکنید.
برای مثال شخصی که برند نوکیا را در جایی میبیند و قصد دارد اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کند در ۹۰% مواقع بدون جست و جو به ادرس nokia.com میرود. حال اگر این دامنه متعلق به شرکت نوکیا نباشد و شخص دیگری یک سایت متفرقه بر روی آن دامنه راه اندازی کرده باشد. همین باعث میشود شرکت نوکیا سالانه هزاران کاربر جدید را به سایت دیگری هدایت کند.

۲- دامنه بدون چند فهمی :
بعضی از کلمات خصوصا در زبان فارسی برای کاربران حالت چند فهمی ایجاد میکند و شما باید در هنگام انتخاب دامنه نامی انتخاب کنید که اگر بصورت شفاهی به شخصی گفته شد . آن شخص بدون مشکل وارد سایت شما شود.
برای مثال کلمه “سامانه ” را در نظر بگیرید. دامنه ای که برای این کلمه قابل ثبت است هم به صورت samaneh.com و هم به صورت samane.com است. خوب اگر شما بخواهید در خیابان یا پشت تلفن به شخصی بگوید که برای اطلاعات بیشتر به سایت من به آدرس سامانه دات کام مراجعه کن. این شخص در هنگام تایپ آدرس در مرورگر نمیداند آدرس samaneh متعلق به شماست یا samane همین یک حرف h اختلاف بین دو دامنه باعث میشود کاربران زیادی از سایت شما ناخواسته به سایت دیگری هدایت شوند.
پس سعی کنید تا حد ممکن کلماتی را که چند فهمی ایجاد میکنند در دامنه خود بکار نبرید یا اگر مجبور به انجام این کار هستید تمامی حالت های نوشتن آن دامنه را ثبت کنید و به سایت خود انتقال دهید.

۳- دامنه کوتاه و قابل حفظ کردن :
برای اینکه بتوانید نام سایت خود را به صورت شفاهی و کتبی گسترش دهید در هنگام انتخاب دامنه باید کوتاه ترین نام ممکن که موضوع سایت شما را بیان میکند را انتخاب کنید. دامنه های کوتاه به راحتی توسط مخاطبان شما قابل حفظ کردن و انتقال هستند و همین باعث افزایش کاربران سایت شما میشود. همچنین اگر سایت های رقیب زیادی دارید انتخاب دامنه کوتاه به شما کمک میکند مخاطبین بیشتری به سمت خود هدایت کنید.

۴- دامنه های برتر را خریداری کنید :
ممکن است هنگام ثبت دامنه برای خود متوجه شوید آن دامنه قبلا ثبت شده. و شما هم نیاز دارید دقیقا همان دامنه را برای خود ثبت کنید چون بر روی آن برنامه ریزی کرده اید. در این هنگام میتوانید با مالک قبلی دامنه وارد مذاکره شوید و دامنه را از او خریداری کنید. هرچند در این مواقع مالک دامنه قیمتی چندین برابر قیمت اصلی به شما اعلام میکند اما برای حفظ برند مجبور هستید آن را خریداری کنید. از طرفی همین مبلغی که اضافه پرداخت کرده اید در طولانی مدت به شما بازگشت خواهد کرد.
دامنه معروف pizza.com که توسط آقای کریس کلارک در سال ۱۹۹۴به قیمت فقط ۲۰ دلار خریداری شده بود نهایتا به قیمت ۲٫۶۰۰٫۰۰۰ دو میلیون و ششصد هزار دلار به شرکت پیزا فروخته شد. این نشان دهنده اهمیت حفظ برند در نام دامنه است.

نکته : اگر بازار هدف مخاطبان شما فقط کشور ایران است و نیازی به مخاطبان خارج از کشور ندارید میتوانید از پسوند ir. هم استفاده کنید. چون این دامنه اشاره به کشور ایران میکند برای جست و جوی های داخل کشور روی کلمه کلیدی مورد نظر شما رتبه بهتری خواهد داشت.
۵- اجازه سوء استفده ندهید :
اگر کسب و کار شناخته شده و معتبری دارید پس سعی کنید در هنگام انتخاب دامنه تمام پسوند های معروف آن را هم ثبت کنید. برای مثال وقتی شما برند یا کسب و کار معتبر و شناخته شده ای  هستید و دامنه  example.com متعلق به شماست سعی کنید پسوند های .net   .info  .ir  را هم به نام خودتان ثبت کنید. با این کار جلوی افرادی را  که سعی میکنند با ثبت سایر پسوندهای آزاد دامنه شما از اعتبار و نام شما سوء استفاده کنند را میگیرید.

در این راهنما نکات کلیدی انتخاب یک دامنه مناسب بررسی شد.با رعایت همین نکات ساده ولی کاربردی و مهم میتوانید اولین و مهم ترین گام راه اندازی سایت خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.  


لینک منبع:طراحی سایت فراکارانت
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان