انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انواع لوله و اتصالات در تاسیسات

انواع لوله و اتصالات در تاسیسات

#1


یکی از کاربرد های لوله و اتصالات، به کارگیری در تاسیسات ساختمان ها می باشد. جهت خرید لوله ها و اتصالات برای ساختمان خود، باید یکسری اطلاعات کاربردی و دقیق در رابطه با انواع آنها بدانید. همانطور که می دانید لوله و اتصالات دارای انواع گوناگونی می باشند و انتخاب بهترین نوع آنها نیاز به رهنمایی گرفتن از افراد متخصص و یا خواندن مطالب مربوطه در سایت های مختلف می باشد.


لوله و اتصالات تاسیسات ساختمانی به سه گروه کلی تقسیم می شوند:

1. آب
2. فاضلاب
3. گاز
لوله ها و اتصالات آب

لوله ها و اتصالات مربوط به آب به سه دسته ی زیر تقسیم می شوند:

1. لوله و اتصالات تک لایه (مثل: پلی پروپیلن، سبز، سفید و ...)
2. لوله و اتصالات پنج لایه (مثل: پکس، PEX AL PEX)
3. لوله ها و اتصالات آهنی گالوانیزه (مثل: لوله گالوانیزه و...)

لوله ها و اتصالات فاضلابی

لوله و اتصالات فاضلاب به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:

1. لوله ها و اتصالات پلیکا (مثل: پی وی سی، pvc، pvc-u و ...) 
2. لوله و اتصالات پوش فیت
3. لوله و اتصالات پلی اتیلن (PE)
4. لوله و اتصالات چدنی

لوله ها و اتصالات گازی

لوله ها و اتصالات گازی به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند:

1. توکار(به دو دسته API  ومانیسمان بدون درز ( SEAM LESS) تقسیم می شود )
2. روکار درزدار (سیاه_گازی)


لوله هایی که در تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند، از انواع گوناگونی برخوردارند. هر کدام از این لوله ها، با در نظر گرفتن پارامتر های گوناگونی مثل: ضخامت آن، جنس لوله، قطر لوله، استحکام لوله و دیگر موارد، در مکان های مشخصی کاربرد دارند. 

رایج ترین لوله هایی که در تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد، عبارتند از: 

لوله های فلزی، چدنی، گالوانیزه، چند لایه، پلی پروپیلن، پی وی سی، برنجی، سی پی وی سی، مسی، پلی اتیلن.


برخی از انواع لوله ها در سیستم تاسیسات به شرح زیر می باشند:
1. لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه خود به دو گروه تقسیم می شوند: لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه. این لوله ها در بازار به لوله سفید، معروف اند و بین آنها تنها فرقی که وجود دارد این است که نوع فولادی گالوانیزه سبک تر و براق تر از نوع آهنی هستند. 

کاربرد لوله های گالوانیزه: لوله های فولادی گالوانیزه در برخی از موارد برای تخلیه فاضلاب، لوازم  بهداشتی کوچک استفاده می شود؛ ولی کاربرد اصلی آنها در تهویه مطبوع می باشد. این لوله ها از جنس فولاد نرم می باشند. لوله های آهنی گالوانیزه از جنس آهن سفید نورد شده می باشند. درز های آنها با دستگاه های مربوطه جوش داده می شوند، به همین دلیل به آنها لوله های با درز نیز می گویند.




2. لوله های چدنی

این لوله ها از جنس چدن ریخته گری می باشند. این نوع لوله ها در سیستم های لوله کشی فاضلاب کاربرد دارند. این لوله ها دارای مقاومت نسبتا خوبی می باشند و همچنین قیمت ارزانی دارند. از دیگر ویژگی های این لوله، مقاومت بالا در برابر فرسودگی می باشد. این لوله ها تنها عیبی که دارند این است که مراحل اتصال و نصب سخت تری پیش رو دارند واتصال آنها زمان بر خواهد بود.
3. لوله های پلی پروپین

لوله های پلی پروپین، یکی از بهترین انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان می باشد. ویژگی این نوع لوله ها عبارتند از: وزن سبک، حداقل میزان رسوب گیری، میزان خوردگی بسیار ناچیز، امکان اتصال سریع. البته بخاطر نداشتن مقاوومت در مقابل فشار های زیاد و همین طور تغییر پذیری لوله ها در مقابل سرما و گرما، استفاده از این لوله ها را کمی سخت کرده است.
4. لوله های سوپر پایپ

یکی دیگر از لوله های مورد استفاده در تاسیسات، لوله های سوپر پایپ می باشد؛ که یکی از جدیدترین انواع لوله ها می باشند. این نوع لوله ها به شکل پنج لایه ساخته می شوند؛ و توانسته اند عیب های دیگر لوله ها را کاور کنند. مزیای این لوله ها، امکان نصب سریع و انعطاف پذیر بودن آنها می باشد.
5. لوله های پی وی سی

لوله های پی وی سی از جنس پلیمر می باشند که دارای وزن سبک و تنوع رنگی می باشند. قیمت این نوع لوله از سایر لوله ها کمتر است و امکان استفاده از آنها در زمینه های مختلف وجود دارد. زیرا از ویژگی هایی مثل: مقاومت زیاد به اسید و باز، مقاومت در برابر سرما، عدم تغییر بو و رنگ آب، مقاومت در مقابل رسوب و حرارت، برخوردار است.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان