انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10 راه برای افزایش عزت نفس فرزندتان

10 راه برای افزایش عزت نفس فرزندتان

#1
عزت نفس و تصور مثبت از خود ویژگی هایی هستند که کودکان می توانند از طریق تجربیات مثبت و منفی زندگی ایجاد کنند. کودکی که تصور مثبتی از خود دارد ممکن است شکست بخورد اما همچنان باور داشته باشد که دوست داشتنی است و اگر به تلاش ادامه دهد.
برای ارتباط با بهترین روانشناس کودک در تهران اینجا کلیک کنید.

پتانسیل موفقیت را دارد. از سوی دیگر، کودکی که تصور منفی از خود دارد ممکن است از خود انتقاد کند و معتقد باشد که هرگز موفق نخواهد شد. والدین نقش مهمی در تقویت توانایی کودک برای بازگشت پس از یک شکست بازی می کنند و اطمینان حاصل می کنند که می دانند بدون قید و شرط ارزشمند هستند و دوست دارند. در اینجا 10 روشی که والدین می توانند عزت نفس کودک را افزایش دهند آورده شده است:
  1. فرآیند را تحسین کنید، نه محصول را
نقاط قوت و محدودیت های فرزندتان را درک کنید. این مهم است که کودکان را به چالش کشیدن خود و امتحان کردن چیزهای جدید سوق دهیم، اما نباید از آنها انتظار داشته باشیم که در هر تلاشی موفق شوند. در عوض، ما باید انتظار داشته باشیم که آنها در حالی که نقاط قوت خود را کشف می کنند، شکست زیادی بخورند. با ستایش و قدردانی از تلاش کودک به جای محصول آن، می توانیم به کودکان کمک کنیم تا یاد بگیرند که موفقیت مهم ترین هدف نیست.
  1. درستش نکن
اگر کودکی مرتکب اشتباهی شود، وسوسه انگیز است که سعی کنید حال او را بهتر کنید. با این حال، اگر ابتدا احساساتی را که آنها تجربه می کنند نپذیریم، ممکن است احساس تنهایی و بی اعتباری کنند. وقتی چیزی طبق برنامه پیش نمی‌رود، نمی‌توانید احساس غم یا ناامیدی را از بین ببرید، اما می‌توانید آرامش ایجاد کنید. شما همچنین می توانید درک خود را در مورد احساس بدی که وقتی همه چیز مطابق میل شما پیش نمی رود بیان کنید.
  1. آرامش خود را آموزش دهید
از کار افتادن بو می دهد. همه ما در کاری شکست خورده ایم و می دانیم که چقدر می تواند احساس بدی داشته باشد. ما نمی‌توانیم از شکست جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم به کودکان بیاموزیم که احساسات ناامیدی یا غمگینی را مدیریت کنند و یاد بگیرند که خودشان را آرام کنند. برخی از تکنیک های مفیدی که والدین می توانند با فرزندان خود تمرین کنند عبارتند از: تنفس عمیق، بیان خود (مانند نقاشی، یادداشت روزانه، موسیقی) و ذهن آگاهی.
  1. در تعریف و تمجید خود اغراق نکنید
اطمینان حاصل کنید که تمجید شما معتبر، معنادار و ملموس است. وقتی والدین از کودکانی که عزت نفس پایینی دارند تعریف و تمجید اغراق آمیز می کنند، می تواند باعث کاهش عزت نفس شود. وقتی تعریف و تمجید اغراق آمیز باشد (مثلاً نقاشی شما  بسیار شگفت انگیز است! من هرگز چیزی به این زیبایی ندیده ام!) می تواند استانداردهای دست نیافتنی را تعیین کند. و اگر وظیفه‌ای که از آن‌ها تمجید می‌کنید برایشان ساده باشد، ممکن است کودک فکر کند که شما باور ندارید که بتواند در کارهای سخت‌تر موفق شود.
  1. تعادل ایجاد کنید
بین فرزندپروری مقتدرانه و عزت نفس فرزندان همبستگی مثبت وجود دارد. والدین مقتدر خونگرمی هستند، به نیازهای عاطفی فرزندشان پاسخ می دهند، محدودیت های واضحی برای رفتار تعیین می کنند و حد و مرزهایی را اعمال می کنند. بچه ها برای شکوفایی نیاز به تعادلی از پرورش، ساختار و مرزهای روشن دارند.    
  1. همه را درگیر کن
اگر چند قیم در امر فرزندپروری دخیل هستند، همه را در جنبه های عاطفی فرزندپروری مشارکت دهید. زنان اغلب در جنبه های پرورشی و آرامش بخش والدین نقش رهبری را بر عهده می گیرند و مردان ممکن است نقش فرعی بیشتری داشته باشند. با این حال، هنگامی که هر دو سرپرست با نیازهای عاطفی کودک هماهنگ شوند، پیامی ثابت دریافت خواهند کرد که ارزش عشق و نگرانی را دارند.
  1. مدلش کن
فرزند شما دائماً مراقب است که چگونه با خودتان رفتار می کنید و تعاملات خود را در جهان مدیریت می کنید. اگر خودتان را تحقیر می کنید، ممکن است فرزندتان به این شکل درباره خودش فکر کند. کودکان متوجه خواهند شد که چگونه به موفقیت ها و شکست های خود پاسخ می دهید. می توانید شکست بخورید و احساس غمگینی یا ناامیدی کنید، سپس خود را آرام کنید و نشان دهید که هنوز احساس می کنید فردی ارزشمند و دوست داشتنی هستید.
  1. درباره احساسات صحبت کنید
هنگام صحبت در مورد گذشته با کودک، مهم است که در مورد رویداد  و  احساسات مرتبط با آن رویداد صحبت کنید. بسیاری از والدین بر جزئیات یک رویداد تمرکز می کنند، اما ممکن است فراموش کنند که بپرسند کودک چه احساسی دارد. نشان داده شده است که افزایش آگاهی از احساسات منجر به عزت نفس بالاتر در کودکان می شود.
  1. ویران کن
ما می‌خواهیم بچه‌ها را تشویق کنیم که شکست را بپذیرند و دوباره تلاش کنند بدون اینکه از حد خود عبور کنند. وقتی کودکی بعد از یک شکست آماده است دوباره مهارتی را تمرین کند، به شما نیاز دارد که به او کمک کنید مهارت را به وظایف قابل مدیریت تبدیل کند و یکی یکی با آنها مقابله کند. پس از آن بچه ها می توانند با تسلط بر یک مهارت، موفقیت های کوچکی را تجربه کنند، که اعتماد به نفس در توانایی های آنها را تقویت می کند.
  1. آنها را بدون قید و شرط دوست داشته باشید!
مهم‌ترین راهی که والدین می‌توانند عزت نفس کودک را افزایش دهند این است که بگوییم بدون قید و شرط آنها را دوست دارند و برایشان ارزش قائل هستند. با اختصاص زمان به پرورش کودک و نشان دادن علاقه به چیزهایی که برایشان ارزش قائل هستند، آنها یاد خواهند گرفت که آنها را همان طور که هستند دوست دارند و پذیرفته اند و باید خودشان را نیز دوست داشته باشند و بپذیرند.
عزت نفس یک ویژگی ضروری برای دوست یابی، موفقیت در مدرسه و تبدیل شدن به یک بزرگسال سالم است. والدین با ارائه همدلی، تمجید از تلاش، تشویق آگاهی از احساسات و ارائه عشق و حمایت بی قید و شرط، نقش مهمی در کمک به رشد عزت نفس کودک دارند.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان