انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم اثر پونه مقیمی

معرفی کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم اثر پونه مقیمی

#1
 
کتاب تکه هایی از یک کل منسجم اثر پونه مقیمی کتابی دربارۀ نحوۀ خوب زیستن و رشد کردن است. یکی از پیش‌فرض‌های مهم روانشناسی آگاهی‌بخشی است و آگاهی بخشی باعث رهایی انسان می‌شود. پونه مقیمی بیش از هر چیزی سعی دارد به خواننده آگاهی ببخشد و مسائلی همچون رنج، ناامیدی و از دست دادن را بررسی کند.

درد و رنج بخش جداناشدنی از زندگی ماست و روابطمان حول‌وحوش چالش‌ها و تعارض‌های بسیاری می‌چرخند. تکه های از یک کل منسجم تلنگری برای روبه‌رو شدن با خود و سرشار از راه‌حل‌هایی برای رشد و بهبود است. تکه هایی از یک کل منسجم کتابی است که تا آخر عمر بارهاوبارها به سراغ آن خواهید رفت و تکه‌های از آن را مرور خواهید کرد زیرا این کتاب مانند مادری مهربان و پرتجربه نصیحت‌ها و راهکارهایی برای زندگی در کنار مردم این روزگار ارائه می‌کند و راهنمای راهتان است.

این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست یک کتاب منسجم نیست و به صورت یادداشت‌های کوتاه نوشته شده و کنار هم قرار گرفته و می‌توانید به راحتی هر بخش از کتاب را که دوست دارید بخوانید و نخواندن بخش‌های دیگر خللی به درک شما از کتاب وارد نمی‌کند. پونۀ مقیمی تمام مطالب کتاب را طی سه سال نوشت و این کتاب به موفقیت چشمگیری رسید. پونۀ مقیمی در این کتاب نگاهی به مفهوم زندگی و واقعیت‌های آن، رابطه‌ها، احساس‌ها و تفکرات انسان‌ها انداخته است و سعی دارد به ما کمک کند خلاءهای روانی‌ و کمبودهایمان را جبران کنیم. نویسنده از زندگی و مفاهیم آن شروع کرده و به ایجاد رابطه و احساسات مختلف انسان و مفاهیم اساسی زندگی می‌رسد

گرچه در دوران کودکی و نوجوانی ما بستر مناسبی برای آموزش چگونگی ارتباط با دیگران و مهم‌تر از همه خودمان وجود نداشته است، اما این روزها به یاری رسانه‌ها و کتاب‌هایی ازاین‌دست که می‌توانند تلنگر خوبی برای بازنگری در عواطف و افکارمان باشند می‌توانیم آینه را برابر خود قرار دهیم و تکه‌های تیز و بُرندة وجودمان را به یکدیگر پیوند دهیم. این کتاب کلامی شیرین دارد و به بسیاری از سؤالات و دغدغه‌های انسان با زبان ساده پاسخ می‌دهد و برای هرکسی که می‌خواهد زخم‌های زندگی‌اش را درمان کند، رشد کند و به آرامش برسد مناسب است.

کتاب خودیاری تکه‌‌هایی از یک کل منسجم اثر پونه مقیمی در مدت زمان کوتاهی به چاپ چندم رسید و طرفداران بسیاری پیدا کرد. پونۀ مقیمی روانشناس بالینی، پیش از چاپ این کتاب، تکه‌هایی از آن را در صفحۀ اینستاگرامش منتشر کرد و بدین ترتیب مخاطبین بسیاری را جذب کتابش کرد. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خودیاری ایران شد
 
 
در کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم چه می‌خوانیم؟ 
دنیای پرمشغلهٔ امروزی فرصت خودکاوی و دید عمیق‌تر نسبت به احساسات و افکار ناخودآگاه‌مان را از ما گرفته است. گویی ما هر روز صبح با سرعت هرچه‌تمام‌تر از افکار و احساساتمان فرار می‌کنیم تا با آن‌ها رودررو نشویم. این روزها اغلبِ کتاب‌های رایج خودیاری تنها بر وجه مثبت‌اندیشی و عدم رویارویی و پذیرش مسائل و مشکلات تاکید دارند، اما پونه مقیمی در این اثر که شامل نه فصل است تکه‌های پازل درهم‌ریختهٔ وجود ما را در کنار هم قرار می‌دهد تا خود را به‌عنوان تکه هایی از یک کل منسجم ببینیم.

معمولاً در اتاق‌های روان‌درمانی، افراد ساعت‌ها روی یک صندلی در مقابل روان‌درمانگر می‌نشینند و لایه‌های خشم، اندوه، شادی، درد، و لذت را می‌شکافند. در این کتاب اما شما در مقابل خود نشسته‌اید و در انتهای هر فصل با نامه‌ای که گویی از خودِ آینده‌تان به شما ارسال شده به پذیرش درد و شفقت با خودتان، فراخوانده می‌شوید. پونه مقیمی این کتاب را در مقام یک روان‌درمانگر و باتوجه‌ به تجربیات خود از مراجعینش در طی سه سال به نگارش درآورده است، اما در ابتدا تاکید می‌کند که این کتاب نمی‌تواند جایگزین روان‌درمانی باشد و تنها تلنگری است برای مشاهده و شناسایی هرچه دقیق‌تر عواطف، افکار، مشکلات و مکانیزم‌های پیچیدهٔ روانی انسان.

از آن‌جایی‌که بخش زیادی از جهان‌بینی ما در بستر روابطمان با دیگر افراد جامعه از جمله خانواده، دوستان و ... شکل می‌گیرد، روابط می‌توانند کلاس درس خوبی برای تمرین هرچه بیشتر و مشاهدهٔ دقیق‌تر گره‌های روانی‌مان باشند. تکه هایی از یک کل منسجم با آن‌که در نُه فصل مدون شده است ولی می‌توان آن را بدون توجه به ترتیب فصل‌ها مطالعه کرد، چرا که همان‌طور که از عنوان آن برمی‌آید در انتها همهٔ مطالب به یک انسجام و هم‌پوشانی کلی می‌رسند. مولانا فلسفه‌ای دارد که از آن با عنوان «وحدت در کثرت» یا «وحدت وجود» یاد می‌شود و گرچه فلسفه‌ای عرفانی است اما قابل بسط دادن به وجود انسان نیز هست، چرا که اکثریت رفتارها و مکانیزم‌های دفاعی روان انسان نیز در انتها متحد شده و در خدمت یک تصویر بزرگ‌تر قرار می‌گیرند. برای دیدن درست این تابلوی نقاشی، ابتدا باید جزئیات آن را به‌خوبی بررسی کرد تا در انتها بتوان از آن فاصله گرفت و به یک دریافت واضح و روشن دست پیدا کرد.

مقیمی همچنین به بخش‌های مشترک انسانی تاکید می‌کند. یکی از معانی همدلی، توانِ درک زخم‌های دیگری و نیروی بالقوهٔ درون هر فرد برای تبدیل این زخم‌ها به نیروهای تخریب‌گر است. زمانی که بیاموزیم هرکدام از ما می‌توانیم حامل چه زخم‌هایی باشیم و هر اتفاق چگونه می‌تواند آن نیروی نهفته را بیدار کند، درک رفتارهای دیگران نیز برایمان آسان‌تر خواهد شد و آسیب کمتری خواهیم دید؛ چرا که انسان‌ها عموماً وقایع مشابهی را تجربه می‌کنند و این جهان‌بینی و نحوهٔ واکنش آن‌ها به آن وقایع و اتفاقات است که نقش کلیدی و تعیین‌کننده را در زندگی‌شان بازی می‌کند.

به گفتهٔ نویسنده با وجود این‌که در ادبیات رایج فرد «سالم» از نظر روانی، فردی تصور می‌شود که همواره شاد و آرام است، و یا خشم و اندوه و ترس را تجربه نمی‌کند، در این کتاب ما به پیشواز تجربهٔ کامل عواطفمان می‌رویم تا از تبدیل‌شدن درد به رنج، جلوگیری کنیم. درد زمانی که به‌درستی تجربه نشود، نمی‌توان به‌درستی از آن عبور کرد و لاجرم به‌مرورزمان تبدیل به رنج می‌شود.

تنهایی نیز که یکی از دل‌مشغولی‌های انسان معاصر به شمار می‌آید، به‌دفعات در کتاب تکه هایی از یک کل منسجم مورد بررسی قرار می‌گیرد و از لزوم آگاهی و پذیرش آن در جهت برقراری ارتباط درست با دیگران سخن گفته می‌شود. ما می‌آموزیم، درد، رنج، تنهایی، فقدان و ناکامی همه بخش‌های جدانشدنی از زندگی ما هستند و با مسکن‌های موقت نمی‌توان آن‌ها را درمان کرد
 
 
می‌توانید کتاب تکه‌هایی از یک کل منسجم را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30 بوک تهیه نمایید.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان