انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی کتاب سرگذشت تنهایی اثر فی باوند آلبرتی

معرفی کتاب سرگذشت تنهایی اثر فی باوند آلبرتی

#1
کتاب سرگذشت تنهایی (تاریخچۀ یک احساس) از فی باوند آلبرتی مورخ فرهنگی بریتانیایی در سال 2019 منتشر شد. فی باوند با استفاده از نامه‌ها و یادداشت‌های روزانه، رساله‌های فلسفی، بحث‌های سیاسی، پژوهش‌های پزشکی و ادبیات کاربردی از قرن هجدهم تاکنون، در کتاب سرگذشت تنهایی از فرق بین انزوا و تنهایی صحبت کرده است.

فی باوند آلبرتی معتقد است که تنهایی در قرن بیست و یکم تبدیل به یک بیماری همه‌گیر شده است و مردم به شدت از آن می‌ترسند اما تاریخ، تنهایی را به شدت نادیده گرفته است. بنابراین این نویسنده در کتاب سرگذشت تنهایی، تفسیر کاملاً جدیدی از تنهایی به عنوان یک زبان و تجربۀ احساسی ارائه کرده است.
در کتاب سرگذشت تنهایی چه می‌خوانیم؟
برای پی‌بردن به مفهوم تنهایی و دلیل عمومیت یافتن آن در قرن بیست ‌و یکم ابتدا باید با پیشینۀ آن آشنا شویم. در واقع باید بدانیم که مفهوم آن چیست؟ در رابطه با تغییراتی که در طول زمان در مفهوم تنهایی پدید آمده است چه اطلاعاتی می‌توان به دست آورد؟ فی باوند آلبرتی معتقد است که تنهایی در واقع یک احساس مدرن است، تا پیش از سال 1800 اصلاً واژه‌ای برای بیان این احساس وجود نداشت. طبق تحقیقات فی باوند آلبرتی، تا پیش از پایان قرن هجدهم، در متون چاپ شدۀ انگلیسی هیچ اشاره‌ای به «تنهایی» نکرده‌اند

در پایان قرن بیستم بود که استفاده از این واژه به اوج خود رسید و معنای تنهایی نیز دستخوش تغییر شد. در قرن شانزدهم و هفدهم، برخلاف امروز تنهایی بار ایدئولوژیک و روانی نداشت. این واژه بیشتر به معنای «خلوت‌گزینی» به کار می‌رفت که آن هم بیشتر تجربه‌ای فیزیکی در نظر گرفته می‌شد. با این‌که واژۀ تنهایی بار معنایی منفی دارد، اما فی باوند آلبرتی با بیان تاریخچۀ آن، نشان می‌دهد که این واژه و احساس اصلاً بد نیست بلکه یک حالت عاطفی پیچیده است که بر اساس طبقه، جنسیت، قومیت و تجربه متفاوت است. سپس نویسنده با نگاهی به مطالعات موردی آموزنده مثل آثار به‌ جا مانده از سیلویا پلات، ملکه ویکتوریا و ویرجینیا وولف، تنهایی را به عنوان یک حالت احساسی مدرن و تجسم‌یافته ترسیم می‌کند.
از نظر بسیاری تنهایی مانند هر احساس دیگری جهانی شده است. اما تاریخچۀ آن به طرز شگفت‌آوری متفاوت و خواندنی است. فی باوند آلبرتی در کتاب سرگذشت تنهایی توسعۀ مفهوم تنهایی را از حدود سال 1800 دنبال کرده است و به این سؤال پرداخته است که چگونه این مفهوم در جامعۀ معاصر به چنین اهمیت و جایگاهی دست یافت.
شر بیدگل کتاب سرگذشت تنهایی (تاریخچۀ یک احساس) از فی باوند آلبرتی را با ترجمۀ اکرم رضایی بایندر منتشر کرده است.

فی باوند آلبرتی در کتاب سرگذشت تنهایی نشان می‌دهد که تنهایی چقدر متنوع است، چقدر در زندگی ما جا افتاده است و چقدر عموم مردم از آن فراری هستند. شاید تنهایی واقعاً بیماری همه‌گیر قرن بیست و یکم باشد، یک بیماری مدرن که همه به آن مبتلا شده‌اند.
می‌توانید کتاب سرگذشت تنهایی را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30 بوک تهیه نمایید.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان