انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند

آیا لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند

#1
خیلی از ماها شنیدیم که لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ و یا شاید شایعه ای بیش نیست! اصلا علت اصلی سرطان زا بودن و یا نبودن آن چیست؟ 
با ما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم که آیا واقعا لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند یا خیر.

در ابتدا باید با اطمینان به شما بگوییم که تا زمانی که لامپ کم مصرف شما سالم است و شکسته نشده هیچ گونه خطری شما را تهدید نمیکند.

چرا که موضوع مورد بررسی درباره سرطان زا بودن یا نبودن لامپ کم مصرف برای هنگامی است که لامپ شکسته شده و مواد داخل آن به بیرون ریخته شود. در ادامه راجع به این مواد و اثر مخرب آن ها و راه های آلوده نشدن به آن بیشتر به شما توضیح میدهیم.

ایمنی این لامپ در تحقیقات انجام شده توسط بنیاد ملی علوم آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. لامپ های کم مصرف به دلیل مصرف کم انرژی در دسته لامپ های سبز قرار می گیرند.



استفاده از این لامپ ها حدود 1/4 لامپ های رشته ای برای تولید همان مقدار نور است. اما دلیل آن که باعث شد بفهمیم لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند یا نه این است که این لامپ ها حاوی جیوه هستند که در صورت شکستن بسیار خطرناک است و جدا از این جیوه، این لامپ ها پرتوهای فرابنفش ساطع می کنند. یا اشعه ماوراء بنفش که بسیار خطرناک هستند.

مهم ترین خطر لامپ های کم مصرف

مهم ترین خطر لامپ های کم مصرف زمانی رخ می دهد که شکسته شوند. از آنجایی که لامپ های کم مصرف حاوی جیوه هستند، اگر به هر دلیلی بشکنند، جیوه موجود در آنها وارد هوای اطراف می شود. 
جیوه یک فلز مایع سمی است که در دماسنج ها، باتری های الکتریکی و لامپ های کم مصرف استفاده می شود. مسمومیت با جیوه که هیدرارژیری نامیده می شود، نوعی مسمومیت با فلزات است که در اثر قرار گرفتن در معرض جیوه یا ترکیبات آن ایجاد می شود.

جیوه یک فلز سنگین است که می تواند به اشکال مختلف وجود داشته باشد. همه این اشکال، به جز جیوه مایع اولیه، سمی هستند و مقادیر کمی از آنها می تواند کشنده باشد. مهم ترین تاثیر جیوه بر بدن این است که باعث انسداد رگ های خونی می شود و این مشکل در آینده مشکلات و عواقب سمی ایجاد می کند.

اگر نگران مسمومیت با جیوه هستید، باید توجه داشته باشید که لامپ های کم مصرف از نظر مسمومیت با جیوه در هنگام تولید نور مشکلی ندارند، اما مشکل اینجاست که مقادیر کمی از این جیوه موفق به فرار از لامپ می شود. 
 این نیز زمانی اتفاق می افتد که لامپ شکسته شود. هر لامپ CFL در صورت شکستن 6 برابر حد مجاز آلودگی ایجاد می کند. 

اما آیا این بدان معناست که امروز باید لامپ های کم مصرف را کنار بگذارید؟

از زمانی که لامپ های کم مصرف به جامعه مصرف کننده معرفی شدند، شایعات و احادیثی نیز در مورد آنها مطرح شده است. این جمله که "نور ساطع شده از این چراغ ها سرطان زا است" یا "آیا همه این نورها خطرناک هستند یا فقط نور سفید خطرناک است" چقدر درست است و همچنین در سوالاتی مانند "آیا این چراغ ها در صورت شکستن سرطان زا هستند" چقدر درست است؟ انجمن صنعت برق به برخی از این سوالات پاسخ داد.

پدرام مهدیان عضو سندیکای صنعت برق در حاشیه بازدید از صنعت لامپ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 

مصرف لامپ در کشور 100 میلیون برآورد شده و میزان تولید فعلی این صنعت 3.5 میلیون است. ویژه. لامپ های کم نور از 5 تا 150 وات و لامپ های LED از 5 تا 150 وات در لیست محصولات ما موجود است.
وی افزود: در چند سال گذشته عده ای قصد داشتند لامپ های ال ای دی را با قیمت بالا بفروشند و مردم را به خرید این نوع لامپ ها متقاعد کنند به همین دلیل این موضوع را مطرح کردند که لامپ های کم مصرف سرطان زا هستند در حالی که لامپ های کم مصرف سرطان زا نیستند و آنها  بیش از 70 سال در سراسر جهان از جمله اروپا و آمریکا استفاده شده است.
وی با بیان اینکه هیچ دارویی وجود ندارد که اگر برایش مفید نباشد در دنیا پخش شود، ادامه داد: چیزی که به آن سرطان زایی نور بسیار کم می گویند این است که می گویند UV دارند اگر عدد 150 باشد تا 0.01. . محدودیت ها، و وزارت بهداشت کانادا پس از یک بررسی کامل برای کاهش نگرانی عمومی، این مشکل را در سال 2009 حل کرد.



یکی از اعضای انجمن صنعت انرژی خاطرنشان کرد: جیوه با استفاده از لامپ های انرژی فسیلی وارد جو می شود. بنابراین در یک لامپ 100 واتی که معادل طول عمر یک لامپ کوچک است، 10 میلی گرم جیوه از طریق نیروگاه ها وارد هوا شده و از طریق باران به زمین می ریزد و وارد چرخه غذایی و آب دریا و رودخانه می شود. 
با ظهور لامپ ها که مصرف برق را به میزان یک پنجم کاهش می دهد، میزان زمین آزاد شده توسط نیروگاه ها به میزان یک پنجم یا 10 میلی گرم به دو میلی گرم کاهش یافته است. 
لامپ های کم مصرف از 2.5 تا 3 میلی گرم جیوه استفاده می کنند، یعنی اگر دنیا از لامپ های کم مصرف استفاده کند، مصرف جیوه در جهان 5 میلی گرم کاهش می یابد.

بنابراین، با ظهور فناوری لامپ های کم مصرف، میزان جیوه منتشر شده در محیط به نصف کاهش یافته است.

بنابراین دیدیم که در اصل لامپ های کم مصرف برای طبیعیت مفید نیز هستند. ولی نکته مهم این است که پس از شکستن، لامپ های کم مصرف باید دست نخورده جمع آوری شده و در یک کیسه در بسته دور ریخته شوند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان