انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر برد الکترونیکی

ابزارهای مورد نیاز برای تعمیر برد الکترونیکی

#1
ابزار عمومی تعمیرات برد
تعمیر برد خراب در یک وسیله الکترونیکی بدون در اختیار داشتن ابزار تقریبا غیر ممکن است؛ حتی اگر بیشترین دانش را در مورد این تکنولوژی داشته باشید. در نتیجه می توان گفت فراهم کردن امکاناتی از این دست، برای راه اندازی شغل تعمیر بردهای الکترونیکی و فعالیت به عنوان یک تعمیرکار، از واجبات است.
برخی از شناخته شده ترین ابزار عمومی در این حرفه عبارتند از:


انبردست : برای بریدن سیم ها و یا محکم کردن پیچ و مهره، نگه داشتن آن ها و سایر کاربردها استفاده می شود.
سیم چین : برای بریدن کابل ها و سیم ها که به تعداد زیاد در مدارات برد الکترونیکی استفاده می گردد.


کف چین : یکی از ابزارآلات کاربردی دیگر در تعمیرات برد کف چین است که برای مونتاژ و دمونتاژ قطعات کمک می کند. همچنین برای قطع کردن پایه های اضافی برد از کف چین استفاده می شود.
تینر : از محلول پاک کننده تینر (به عنوان مثال تینر ۱۰۰۰۰) به همراه یک فرچه برای تمیز کردن و زدودن آثار روغن لحیم باقی مانده روی کار استفاده می کنند.


سیم لحیم : برای مونتاژ قطعات DIP از سیم با ضخامت ۰.۸ و برای مونتاژ قطعات SMD از سیم لحیم با سایز ۰.۳ و یا ۰.۵ استفاده می شود.
پنس : بسته به نیاز خود می توانید از پنس های سر صاف یا سر کج استفاده کنید. در هنگام خرید پنس دقت کنید جنس آن آهنی نباشد و از در سر آن شیارهایی وجود داشته باشد برای مونتاژ یا دمونتاژ قطعات بسیار راحت تر خواهید بود.


قلع کش : برای مونتاژ و قرا دادن قطعات سر جایشان روی برد، از لحیم کاری استفاده می شود و برای حذف این لحیم ها از وسیله ای به نام قلع کش باید کمک گرفت. دقت کنید برای قلع کش خود باید یک سر نسوز تهیه کنید.
روغن لحیم :  برای داشتن مونتاژی راحت و بی دردسر، به کار بردن روغن لحیم را فراموش نکنید. باید حواستان باشد رنگ روغن لحیمی که خریداری می کنید زرد شفاف باشد نه کدر و یا متمایل به قهوه ای.
پیچ گوشتی : برای انجام هر گونه کار تعمیراتی، پیچ گوشتی وسیله ای مورد نیاز و ضروری است. می توانید از پیچ گوشتی های ریز و درشت استفاده کنید. و یا اینکه از مدل هایی بخرید که یک دسته به همراهی چندین سری مختلف به همراه دارد.
[عکس: 4653388.jpg?ts=1646724168928]
تمیز کننده نوک هویه : در حین انجام کار تعمیرات، نیاز است تا ظرافت و دقت زیادی به خرج داده شود. چرا که برد الکترونیکی بسیار ظریف و حساس است. یکی از نکات ساده اما مهم در حین انجام کار، تمیز بودن نوک هویه است. از این وسیله برای تمیز کردن بی دردسر نوک هویه استفاده می کنند.
ابزار اختصاصی در تعمیر بردهای الکترونیکی
مولتی متر : برای تست قطعات روی برد، چه تست سرد چه تست گرم، مولتی بسیار کمک کننده است. بهتر است از مولتی متری استفاده شود که حتما اتو رنج باشد. از این دستگاه برای اندازه گیری کمیت هایی مانند ولتاژ، مقاومت و جریان نیز استفاده می کنند. مولتی متر یکی از ابزار بسیار مهم بوده و نقش آن در حرفه تعمیرات برد غیر قابل انکار است.
لامپ تست : اگر بردی به دستتان رسید و قصد عیب یابی و تعمیر آن را داشتید، برای اطمینان از برقراری جریان برق در آن می توانید از لامپ تست کمک بگیرید.
هویه : برای لحیم کاری و مونتاژ کردن قطعات از هویه استفاده می شود. اگر تازه کار هستید بهتر است یک دستگاه هویه ۴۰ وات تهیه کنید. و اگر تجربه کافی در مونتاژ یا دمونتاژ اجزا برد دارید، هویه ۶۰ گزینه مناسبی برای شما است.
دستگاه هیتر هویه : این دستگاه قیمت بالاتری دارد و اگر مشکل مالی ندارید می توانید از این وسیله نیز به عنوان هویه یا هیتر برای مونتاژ قطعات smd یا دمونتاژ آن ها استفاده کنید.
منبع تغذیه : این دستگاه جریان برق لازم در حین کار را تولید می کند. دقت کنید که ولتاژ آن ۳۰ ولت پنج آمپر باشد. همچنین حتما محافظ اتصال کوتاه داشته باشد. این ویژگی در هنگام انجام کار به شما کمک بزرگی می کند.


ادامه مطلب: https://www.hamshahrionline.ir/news/6625...عمیرات-برد
پایتخت فناوری بهترین آموزشگاه برگزار کننده دوره آموزش برق خودرو
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان