انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موتور خودرو های چینی

موتور خودرو های چینی

#1
چند سالی است که خودرو های چینی در بازار خودرو ایران توانسته اند جایگاه قابل توجهی را به دست بیاورند. همین امر منجر شده افراد به طور دقیق تر این محصولات را مورد بررسی قرار دهند. اما یک خودرو از قطعات و بخش های متنوعی تشکیل شده که موتور آن جزو مهم ترین آن ها است. اگر کیفیت این تجهیزات  بالا باشد با اطمینان خاطر بیشتری قادر خواهید بود انواع این خودرو ها را خریداری کنید. بر همین اساس در این مطلب قصد داریم موتور خودرو های چینی را بررسی کنیم.

اهمیت توجه به موتور خودرو های چینی

ظاهر خودرو زیبایی ظاهری آن را تعیین می کند، اما شیوه ساخت و قطعات آن تعیین خواهد کرد که چه کاری می تواند برای ما انجام دهد. موتور ها مهم ترین بخش موتور خودروهای چینی هستند، اما ما به ندرت به آن ها توجه می کنیم. این بررسی موتور های خودروهای چینی هستند که برای علاقه مندان به خودرو ابتدا به ذهن می رسند.
اما احتمالاً آخرین امری است که ذهن یک فرد معمولی را به خود درگیر می کند. شما نباید تصور کنید که ارقام قدرت و مسافت پیموده شده تنها چیزهایی هستند که اهمیت دارند. دانستن بیشتر در مورد موتور خودروی شما می تواند بین انتخاب خودروی مناسب و صرفه جویی در هزینه های سرویس تفاوت ایجاد کند.

[عکس: slider4-1.jpg]

اجزای تشکیل دهنده موتور خودرو های چینی

موتور در خودرو های چینی همانند دیگر موتور ماشین ها از اجزای خاصی تشکیل شده است. با توجه به نوع موتور و سیستم این اجزا مشخص می شوند. اما در حالت کلی بعضی از این قطعات در بیشتر موتور ها مورد استفاده قرار می گیرند. اکنون قطعات و قسمت های ثابت در موتور خودرو های چینی را معرفی خواهیم کرد.

بلوک موتور و سیلندر

بلوک موتور، ستون فقرات موتور خودرو چینی بوده و اغلب از آلومینیوم یا آهن ساخته شده است. چندین بخش اصلی موتور مانند میل لنگ، پیستون ها و میله های اتصال را در خود جای داده و به 3 قسمت اصلی تقسیم می شود. بلوک سر سیلندر یا پوشش موتور و میل لنگ سوراخ های آن شامل سیلندر هایی است که بسته به قطر، جابجایی موتور را تعیین می کند. در این قیمت است که سوختن، سوخت اتفاق می افتد و باعث برگشت پیستون می شود. برخی از سوراخ‌ های دیگر در موتور هم برای خنک‌ کاری و هم برای روان ‌کاری مسیرهای جریان روغن و خنک‌ کننده بسیار مورد نیاز هستند.

• پیستون و میل لنگ

نیروی چرخشی که بر روی چرخ ها ایجاد می شود با حرکت پیستون شروع می شود. پیستون ها وظیفه جابجایی گازها را بر عهده دارند که به معنای توانایی انتقال انرژی است که در طول چرخه احتراق ایجاد می شود. این انرژی به میل لنگ منتقل می شود و در نتیجه وسایل نقلیه ما را به حرکت در می آورد.
پیستون ها این کار را با حرکت به سمت بالا و پایین در داخل سیلندر ها انجام می دهند که توسط گرما و گازهای منبسط می شوند. از سوی دیگر، میل لنگ موتور که از طریق شاتون ها به پیستون ها متصل می شود، چرخ های محرک خودرو را به حرکت در می آورد.
این در قسمت پایینی بلوک موتور قرار دارد و برای تبدیل حرکت خطی (بالا و پایین) پیستون به حرکت چرخشی و رفت و برگشتی طراحی شده است و در سرعت موتور نقش دارد. در واقع یک جزء مکانیکی است زیرا برای عملکرد صحیح نیاز به بالانس بسیار دقیق دارد. دارای سوراخ هایی بوده تا هنگام چرخش با سرعت بالا تعادل خود را از دست ندهد.

میل بادامک

میل بادامک یا میل بادامک ارگان اصلی موتور خودرو چینی است. عملکرد اصلی آن تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ های موتور، فعال کردن سوپاپ های اگزوز و ورودی است. بدون آن، عملکرد صحیح موتور غیرممکن خواهد بود. از طرف دیگر، میل بادامک حرکت چرخشی میل لنگ را جذب کرده و آن را به یک حرکت خطی باز می گرداند.

• میل سوپاپ

میل در سیلندر کار کرده و جریان هوا را باز و بسته می کند. این قطعه مستقیماً به محفظه احتراق متصل می شود و قسمت سوپاپ را سر سوپاپ می نامند. دما، فشار و ضربه های مکانیکی بالا، این قطعه باید بادوام و مقاوم باشد. کیفیت و عملکرد آن در عملکرد نهایی موتور خودرو چینی نقشی تعیین کننده دارد.

• فلایویل

این قسمت از موتور چینی برای انتقال قدرت بسیار مهم است.  بر همین اساس بیشتر سازندگان سعی می کنند آن را با کیفیت و عملکرد بالا تولید کنند. فلایویل که به میل لنگ متصل است با حرکت میل لنگ می چرخند و در مواقع دیگر از نیرویی که در لحظه احتراق دریافت می کند برای چرخاندن موتور استفاده می کنند.

شمع

شمع یک وسیله ابتدایی در سیستم احتراق موتور احتراق داخلی است. شمع قطعه ای بوده که وظیفه تولید جرقه را بر عهده دارد. شمع مشتعل شده و امکان احتراق مخلوط فشرده هوا و سوخت را فراهم می کند. این قسمت بسته به نوع موتور دارای انواع مختلف با کارکرد های متنوعی است.

انواع موتور های خودر چینی

در خودرو های چینی از انواع مختلفی موتور استفاده می شود. معمولاً شرکت های تولید کننده خودرو با توجه به توانایی ساخت و عوامل دیگر نوع موتور را انتخاب می کنند. اکنون برای آشنایی دقیق تر شما تنوع موتور خودرو چینی را معرفی می کنیم.

موتور انژکتوری

این نوع موتور در بعضی از خودرو های چینی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. خودرو های موتور بنزینی، از تزریق سوخت غیر مستقیم استفاده می کنند. یک پمپ بنزین، بنزین را به محفظه موتور می فرستد و سپس توسط یک انژکتور به منیفولد ورودی تزریق می شود. همچنین ممکن است یک انژکتور جداگانه برای هر سیلندر وجود داشته باشد. البته در مواردی نیز یک یا دو انژکتور به منیفولد ورودی تزریق می شود.

موتور های دارای سیستم توربو شارژر

این دسته از سیستم ها بیشتر شناخته شده هستند و توسط بسیاری از سازندگان به کار گرفته می شوند. یک موتور توربو بنزینی چیزی نیست جز یک موتور احتراق داخلی بنزینی که مجهز به توربو شارژر است. یکی از ویژگی های برجسته چنین موتور هایی این است که آن ها قدرتمند و کارآمد از موتور های بنزینی دیگر هستند. شیوه ساخت و طراحی آن ها منجر شده که ظرفیت بالاتری نیز داشته باشند که در نوع خود بی نظیر است.

موتور های دارای سوپر شارژ

ممکن است که شما این دسته از سیستم ها را بیشتر بشناسید زیرا بسیار محبوب هستند. اما افرادی که به صورت تخصصی در این حرفه مشغول اند به خوبی با عملکرد این سیستم آشنایی دارند. سوپر شارژر یک کمپرسور هوا است که فشار هوای وارد شده به موتور احتراق داخلی را افزایش می دهد. این امر به خروجی بیشتر قدرت کمک می کند. زیرا موتور در هر یک از چرخه های ورودی اکسیژن بیشتری دریافت می کند. به علاوه این نوع سیستم منجر به سوختن  بیشتر سوخت بیشتر نیز خواهد شد.

موتور خودرو های هیبریدی

در خودرو های الکتریکی هیبریدی، از یک موتور احتراق داخلی و یک یا چند موتور الکتریکی استفاده می کنند. در این نوع سیستم های موتور، خودرو انرژی خود را از انرژی ذخیره شده در باتری ها تأمین می کند. برای شارژ کردن این امکان وجود ندارد که خودروی الکتریکی هیبریدی را به برق متصل کنید. بلکه باتری در این مدل خودرو ها به وسیله موتور احتراق داخلی و ترمز احیا کننده شارژ می شود. البته این نوع موتور انواع مختلفی مانند گاز سوز، دو گانه سوز و غیره دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی موتور خودرو های چینی پرداختیم و قطعات سازنده آن را معرفی کرده ایم. خودرو های کشور چین کیفیت بالایی در کنار قیمت مقرون به صرفه دارند‌. همین کیفیت و قیمت منجر شده متقاضیان بیشتر برای خرید این محصولات ترغیب شوند. ویژگی مهم این خودرو ها این است که در صورت بروز خرابی موتور به راحتی می توانید قطعات موتور را پیدا کنید. پس با اطمینان خاطر این خودرو ها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. در صورت بروز ایراد در موتور قطعات آن را از مراکز اصلی و معتبر فروش مانند شارکو یدک تهیه کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان