انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عوارض گچ گرفتن پا چیست؟

عوارض گچ گرفتن پا چیست؟

#1
گچ گرفتن پا ممکن است دارای عوارضی نیز باشد که ممکن است شامل مواردی از جمله درد، سوزشو تورم باشد که در این مقاله قصد داریم به این عوارض بپردازیم بنابراین ادامه مطلب را از دست ندهید

 در ابتدا لازم به ذکر است که هر کسی که استخوان شکسته داشته باشد بهبود می یابد. روند بهبودی به کیفیت و میزان آسیب، پایداری تثبیت شکستگی و فرآیندهای بیولوژیکی بستگی دارد، بنابراین یک فرآیند بهبود مناسب بسیار مهم است. در واقع گچ، پوسته ای است که اغلب از یک بسته بندی گچ یا فایبرگلاس، از استخوان برای تثبیت اندام یا در برخی موارد، قسمت های بزرگ بدن و نگه داشتن ساختارهای دیگر اغلب ساخته می شود، در محل شکسته شد تا زمانی که بهبودی تایید شود. عملکرد آن شبیه به اسپلینت است با سایت مرکز پرستاری مهرگان نو همراه باشید.
موسسه پرستاری و پزشکی مهرگان نو

گچ گیری پا چگونه است؟

[عکس: %D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%88%D8%B1%D9%85-%D...%D9%86.jpg]
  • یک پانسمان گچ گیری روی پای شما زده شده است.

  • این اجازه می دهد تا قسمت آسیب دیده استراحت کند و قادر به حرکت نباشد.

  • این به استخوان ها اجازه می دهد در موقعیت صحیح خود باقی بمانند و در شکستگی استخوان ترمیم شوند.

  • در مفاصل آسیب دیده یا تاندون های آسیب دیده، پانسمان به آنها اجازه استراحت می دهد.
عوارض یا خطرات احتمالی گچ گرفتن پا چیست؟
بر خی شرایط هستند که ممکن است پس از باز کردن گچ پا خود احساس کنید البته نیازی به نگرانی نیست به مروز زمان به حالت طبیعی برمیگردند در متن زیر به این موارد اشاره نموده ایم.
تورم پا:از آنجایی که عضو آسیب‌دیده در حال درمان و بهبودی می باشد بعد از خارج شدن گچ، همچنان پای شما ورم دارد. در چنین مواردی لازم است که برای کاهش تورم، پای خود را بالاتر از قلب قرار دهید البته این نکته را در نظر بگیرید که اگر این ورم ها ادامه داشت لازم است با متخصص ارتوپد تماس بگیرید
عضلات ضعیف: از آنجایی که هنگامی که پای شما گچ است عضلات اطراف عضو آسیب دیده بی حرکت هستند و شما عملا هیچ استفاده ای از آن ها نمیکنید، بعد از بازکردن گچ که شما شروع به حرکت می کنید احساس ضعف می کنید و پزشک برای بهتر عمل کردن عضلات ورزش کردن را به شما توصیه می کنند
پوست خشک: در هنگامی که پای شما گچ گیری شده است پوست شما دچار حساسیت می شود به گونه ای که شاهد پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست خود باشید به گونه ای که با خاراندن پا پوست شما دچار خراش شود بهتر است برای درمات خارش این ناحیه از کف دستتان استفاده کنید، البته ممکن است مویی که در این محل رشد می کند تیره تر باشد.
بوی بد عضو آسیب دیده: به دیل اینکه از این عضو در هنگامی که داخل گچ بوده شسته نشده ممکن است بو بدهد.

[عکس: %D8%B9%D9%84%D8%AA-%DA%A9%D8%A8%D9%88%D8...%D9%86.jpg]
در برخی موارد نیز ممکن است پای شما عوارض جدی تری را داشته باشد که شامل موارد زیر است.

  1. داشتن احساس سوزش در پوست زیر گچ

  2. افزایش درد یا تورم پا

  3. ناتوانایی در حرکت دادن انگشتان پا

  4. تورم در قسمت پایینی ناحیه ای که گچ گیری انجام شده

  5. داشتن احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در پا به دلیل فشار گچ
هر یک از این عوارض به معنای نرسیدن خون به عضو آسیب دیده می باشد که ممکن است علت آن وارد شدهن فشار بیش از حد به پا باشد.
منبع

https://mehreganno.com/post/1095/%D8%B9%...9%BE%D8%A7
پاسخ

عوارض گچ گرفتن پا چیست؟

#2
جراحی تعویض لگن که آرتروپالستی لگن نیز نامیده می‌شود، عملی است که برای کاهش درد و بهبود عملکرد لگن، با استفاده از تعویض تمام یا بخش‌های آسیب‌ دیده لگن با اجزای مصنوعی انجام می‌شود. مفصل لگن یک مفصل گوی و کاسه‌ای است. این مفصل از سر استخوان فمور یا همان استخوان ران و قسمتی از استخوان لگن تشکیل شده است.
در این مفصل، سر استخوان ران در استخوان لگن جای گرفته و در آن حرکت می‌کند. در عمل تعویض لگن، ممکن است سر استخوان فمور، قسمتی از مفصل که توسط استخوان لگن تشکیل می‌شود یا هر دو این بخش‌ها با اجزای مصنوعی جایگزین شوند. هدف از انجام جراحی مفصل لگن، کاهش درد و ناراحتی و همچنین بهبود توانایی فرد در انجام بهتر فعالیت‌های روزانه است.
عمل تعویض مفصل لگن چند ساعت طول می‌کشد؟

عمل تعویض مفصل لگن، اغلب در حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت به طول می‌انجامد. پس از انجام جراحی نیز به مدت یک تا دو روز، بیمار نیازمند بستری شدن و ماندن در بیمارستان است.
روش‌های مختلفی برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن وجود دارد که بر اساس شرایط بیمار و علل آسیب به لگن پیشنهاد می‌شوند. روش‌ها و انواع مختلف آن شامل موارد زیر است:
عمل تعویض کامل مفصل لگن: در طی این جراحی هر دو بخش تشکیل‌دهنده مفصل لگن، یعنی هم سر استخوان ران و هم استخوان لگن تعویض می‌شوند.
عمل تعویض قسمتی از مفصل لگن: در طی این جراحی فقط قسمت توپ یا همان سر استخوان فمور تعویض می‌شود.
می‌توان برای دسترسی به مفصل لگن به منظور تعویض آن، از زاویه‌های مختلفی اقدام کرد.
  • از قدام یا روبه‌روی مفصل لگن
  • از کناره‌ها یا لترال مفصل لگن
  • از پشت یا خلف مفصل لگن
دو روش کلی برای انجام تعویض مفصل لگن وجود دارد:
روش کم تهاجمی: هدف از این روش، کاهش آسیب وارد شده به سایر بافت‌ها، مانند عضلات و عروق خونی، به حداقل میزان ممکن است. این روش قبلاً تنها با جراحی از زاویه قدامی ممکن بود، اما امروزه جراحان این نوع از تعویض مفصل لگن را با روش‌های لترال و خلفی نیز انجام می‌دهند. از مزیت‌های این روش می‌توان به کاهش احتمال آسیب به عضلات، درد کمتر، دوره بهبودی کوتاه‌تر، کاهش زمان بستری و کاهش احتمال در رفتگی مفصل مصنوعی اشاره کرد. این روش جراحی برای همه بیماران مناسب نیست و فاکتورهایی مانند سن، وزن و وضعیت بدنی، از فاکتورهای مهم برای انجام آن هستند.
روش جراحی سنتی: که میزان برش در آن بیشتر بوده و دوره نقاهت و بستری آن بیشتر خواهد بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان