انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی لوازم و تجهیزات مورد استفاده در آبیاری بارانی

معرفی لوازم و تجهیزات مورد استفاده در آبیاری بارانی

#1
در آبیاری بارانی، آب به وسیله ی  آبپاش ها بصورت قطرات ریز، بصورت باران بر روی گیاهان ریخته می شود. به همین علت است که این سیستم به نام آبیاری بارانی شناخته شده است. این سیستم می تواند در باغچه ی خانه، ویلا، فضای سبز، پارک ها و زمین های زراعی مورد استفاده قرار بگیرد. نکته ای که می بایست به آن توجه نمود نوع آبپاش ها و نحوه ی قرار گیری آنها است. آبپاش هایی که در سیستم آبیاری خانگی مورد استفاده قرار میگیرند، گاهی ساختار متفاوتی از آبپاش های زمین زراعی دارند. در این مقاله قصد داریم به معرفی تجهیزاتی بپردازیم که برای آبیاری مزارع مورد استفاده قرار میگیرند.
انواع سیستم‌های آبیاری بارانی
سیستم‌های آبیاری بارانی دارای انواعی است که به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شود و هر کدام از این دسته‌ها نیز دارای زیر دسته‌هایی هستند.
دسته‌های ثابت شامل روش‌های مختلفی از جمله ثابت، نیمه ثابت و نیمه جا به جا شونده می باشند و دسته‌های متحرک شامل روش‌های متحرک و متحرک دائم است که با توجه به نیاز می‌توانند از هر کدام استفاده کنند.
اجزا سیستم آبیاری بارانی :
۱- پمپ یا ایستگاه پمپاژ
۲-خط اصلی لوله و خطوط فرعی
۳-انشعاب ها، اتصالات و رایزر ها
۴-آبپاش ها
تامین فشار آب در تجهیزات آبیاری بارانی
در روند کاری این سیستم آب از مخزن به سوراخ های موجود بر روی نازل می ‌رود و سپس نظیر قطره های باران بر روی زمین پخش می شود.
برای انجام این کار نیاز به فشار آب است و برای تامین این فشار از دستگاه پمپ استفاده می شود.
برای عملکرد مناسب دستگاه فشار آب می بایست زیاد و یا متوسط باشد که این موضوع بستگی به نوع تفنگی یا کلاسیک بودن آن دارد.
انواع آبپاش ها :
آبپاش ها بصورت کلی به دو دسته ی زیر تقسیم می شوند:
۱- آبپاش تنظیم شونده : زاویه پاشش آبپاش تنظیم شونده را می توانید به کمک بست هایی که در قسمت پایین آن قرار گرفته بین 30 تا 360 درجه تنظیم کرد.
۲- آبپاش تمام دور : آبپاش های تمام دور، قابلیت تنظیم زاویه ندارند. و همیشه زاویه کامل 360 درجه را آبیاری می کنند.
همچنین انتخاب تعداد آبپاش ، به شعاع پاشش و ابعاد زمین بستگی دارد. از آنجایی که آبپاش ها یکنواختی کاملی ندارند بهتر است فاصله بین دو آبپاش از یکدیگر کمتر از مقدار شعاع پاشش آنها باشد تا آبیاری به صورت کامل و یکنواخت انجام گیرد.
سیستم آبیاری بارانی مناسب چه گیاهانی است؟
آبیاری بارانی برای گیاهانی که بصورت ردیفی کشت می شوند مناسب است. گیاهانی مثل یونجه، ذرت، گندم، کلزا، نیشکر، غلات، چغندرقند، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخود فرنگی و انواع گل ها را میتوان به کمک سیستم آبیاری بارانی، آبیاری کرد.
چند عدد آبپاش باید تهیه کرد؟
برای انتخاب تعداد آبپاش، می بایست به شعاع پاشش آبپاش و ابعاد زمین توجه کنید. از آنجایی که معمولا آبپاش ها یکنواختی کاملی ندارند توصیه می شود فاصله دو آبپاش از یکدیگر کمتر از مقدار شعاع پاشش آنها باشد. برای هم پوشانی مناسب و آبیاری یکنواخت، مقدار هم پوشانی باید 65 درصد قطر پاشش آبپاش باشد.

https://farmsanat.com/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان