انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
همه چیز درباره مادربرد

همه چیز درباره مادربرد

#1
در دنیای فناوری، کلمه "مادربرد" بسیار مورد توجه قرار می گیرد، به خصوص هنگام صحبت در مورد مارک هایی مانند Asus و Intel. اما مادربرد چیست؟ و مهمتر اینکه، چه کاری انجام می دهد؟ اگر بخواهید رایانه خود را به عنوان یک بدنه تصور کنید، مادربرد سیستم گردش خون است. به جای خونی که در اطراف سیستم پمپ می کند، مسئول مسیریابی نیرو است، که به هماهنگی نحوه کار همه اجزا با یکدیگر کمک می کند. پس هنگام اسمبل آنلاین سیستم انتخاب مادربرد مناسب یکی از ضروریات است. 

توجه داشته باشید که این همان CPU نیست، cpu جایی است که تمام محاسبات در آنجا انجام می شود. مادربرد به سادگی این محاسبات و نتایج آنها را سازماندهی می کند. گرچه مادربرد قدرت زیادی را در خود ندارد، اما هیچ چیز بدون مادربرد نمی تواند کار کند، به همین دلیل آن را بسیار حیاتی می دانند.

مادربرد چیست و چگونه کار می کند؟
هدف اصلی مادربرد انتقال نیرو به اطراف و تأمین مکانی مرکزی است که تمام اجزای شما بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مادربرد شما به خودی خود تاثیری در عملکرد ندارد. با این حال، بسته به چیپ ست (که به زودی به آن می پردازیم)، مادربرد شما می تواند عملکرد بالاتر را در صورت جفت شدن با سخت افزارهای دیگر فعال کند.
عملکرد مهم دیگر مادربرد بارگیری سیستم عامل شماست. یک تراشه میان افزار روی صفحه، سیستم ورودی / خروجی پایه (BIOS) را ذخیره می کند. این نرم افزار بسیار سبک وزن اولین چیزی است که رایانه شما بارگیری می کند، که به شما اجازه می دهد داده ها را از دیسک سخت بخواند و در نهایت، سیستم عامل شما را بارگیری کند. این چیزی است که در واقع وجود دارد: BIOS "اساسی" است. موضوع این است که قبل از بارگذاری سیستم عامل، تمام اجزای سازنده باید شناسایی شوند.
عملکرد مادربرد تا حد زیادی توسط چیپست تعیین می شود. چیپ ست مادربرد وظیفه مدیریت ارتباط بین اجزای مختلف شما را بر عهده دارد و از طرف تولیدکنندگان پردازنده (AMD و Intel هر دو طیف وسیعی از گزینه های چیپ ست را دارند) ارائه می شوند. معمولاً مشاهده خواهید کرد که سازندگان CPU، چیپست های جدید را به همراه نسل جدید پردازنده ها منتشر می کنند. این به این دلیل است که چیپ ست جایی است که بیشتر نوآوری مادربرد اتفاق می افتد و به کاربران اجازه می دهد از رم بیشتری استفاده کنند و از جمله موارد دیگر می توانند به ویژگی هایی مانند PCIe 4.0 دسترسی داشته باشند.
مادربردها همچنین از یک مانع لجستیکی در ساخت کامپیوتر استفاده می کنند. طرح مادربرد به صورت عمدی انجام می شود و قطعات انتقال نیرو و ارتباطات حیاتی را نزدیک به اجزای مورد نیاز قرار می دهد. به عنوان مثال پردازنده مرکزی شما از طریق مادربرد نیرو می گیرد. با این حال، مادربرد دارای یک ماژول تنظیم کننده ولتاژ (VRM) است که بین اتصال برق و پردازنده قرار دارد تا برق را به طور مداوم حفظ کند.


نواع مادربرد قدیمی و جدیم 
چندین طرح مختلف مادربرد و فاکتور شکل وجود دارد که طی سالیان گذشته برای دستگاه های مختلف و فناوری در حال تکامل به روز شده اند. با این حال، تمام مادربردها چند ویژگی مشترک دارند. همه آنها دارای مدارهایی هستند که برای هماهنگی فرآیندهای رایانه استفاده می شوند و یک گرماگیر برای جذب و هدایت گرما برای خنک نگه داشتن مادربرد در هنگام استفاده است. اکثر آنها منبع ثانویه نیرو نیز دارند.
نکته اصلی که هنگام مشاهده هر مادربردی متوجه خواهید شد این است که مادربرد دارای شکافها و اتصالات زیادی است. از آنجا که همه چیز از طریق مادربرد هدایت می شود، تقریباً به تماس فیزیکی با تمام اجزای رایانه نیاز دارد. این شامل قدرت اصلی، پردازنده ، اسلات RAM USB ، PCI، کارت های ویدیویی و صوتی و اسلات های توسعه است.
با گذشت زمان، درگاه های مادربرد بر اساس آنچه فناوری فعلی می خواهد تغییر می کنند. به همین دلیل است که ممکن است یک مادربرد قدیمی دارای درگاه های از کار افتاده زیادی برای اتصالات منسوخ شده باشد.
در بیشتر موارد، آنها پورت های محیطی هستند. مادربرد مانند RAM و CPU شما از اتصال داخلی استفاده می کند، اما همچنین از اتصالات خارجی مانند USB و Thunderbolt نیز استفاده می کند. علاوه بر این، مادربردها پورت های شبکه (از طریق اترنت، Wi-Fi یا هر دو) را ارائه می دهند و معمولاً اتصالات ویدیویی را هم ارائه می دهند (اگر پردازنده شما دارای گرافیک داخلی باشد).
اتصالات با گذشت زمان تغییر کرده و سازگار شده اند، اما هدف مادربرد ثابت مانده است: یک مرکز اصلی برای رایانه. هرچیزی که به رایانه شما متصل می شود از یک طریق به مادربرد متصل می شود. حتی پورت های USB جلوی قاب کامپیوتر شما مستقیماً به مادربرد متصل می شوند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان