انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
علت ساییدگی لاستیک موتورسیکلت

علت ساییدگی لاستیک موتورسیکلت

#1
هیچ کس دوست ندارد لاستیک های خود را زودتر از زمان خود؛ تعویض کند. لاستیک ها گران هستند و گاهی اوقات پیدا کردن مغازه ای که بتواند به درستی لاستیک ها را تعویض یا بالانس کند کار دشواری است، اما لاستیک موتور سیکلت کالایی نیست که بخواهید از نگهداری آن غافل شوید. در این مقاله پرشین سیکلت فروشگاه موتور یاماها به علت ساییدگی لاستیک موتورسیکلت پرداخته است.
لاستیک ها برای عملکرد ایمن یک موتورسیکلت بسیار مهم هستند و یادگیری نگهداری و پیشگیری مناسب برای یک رانندگی طولانی و ایمن ضروری است. بنابراین، چه چیزی باعث سایش ناهموار لاستیک در موتورسیکلت می شود؟ ساییدگی نامناسب لاستیک موتورسیکلت به دلیل عدم تراز لاستیک ها، باد کردن نامناسب و تعادل نامناسب است. ساییدگی لاستیک در صورتی طبیعی است که موتور به طور ایمن و منظم رانده شود، اما فرسودگی غیرعادی یا ناهموار لاستیک ها نشان دهنده این است که چیزی غیر از لاستیک باید روی موتورسیکلت تعمیر شود.
لاستیک‌ های موتور سیکلت باید هر بار که می خواهید سوار شوید، بازرسی و بررسی شوند. آنها همیشه به یک تراز کامل یا بازرسی عمیق نیاز ندارند، اما شرایط لاستیک شما باید در اولویت اول در نظر گرفتن ایمنی موتورسیکلت باشد، بالاخره این لاستیک های شما هستند که کشش را برای شتاب گرفتن و توقف و بدون آنها فراهم می کنند.
دلایل ساییدگی ناهموار لاستیک ها
ایمن ماندن در موتورسیکلت نه تنها به این معنی است که مطمئن شوید که از محافظ مناسب استفاده می کنید، بلکه به این معنی است که از عملکرد صحیح موتورسیکلت خود نیز مطمئن شوید. درک اینکه چه چیزی منجر به سایش ناهموار لاستیک می‌ شود بسیار مهم است. در ادامه پرشین سیکلت فروشگاه خرید موتور سیکلت اقساطی علت ساییدگی لاستیک موتورسیکلت را ذکر کرده است.
عدم تراز موتورسیکلت
تراز موتور سیکلت شما ارتباط زیادی با سایش لاستیک دارد. همه ما شنیده‌ ایم که ماشین‌ هایمان باید برای تراز کردن به مغازه بروند. شاید به این دلیل که فرمان صاف نیست، یا شاید ماشین به چپ یا راست منحرف شود.
همین امر را باید در مورد موتور سیکلت نیز ذکر کرد. اما از آنجایی که فقط دو چرخ وجود دارد، علائم تراز نامناسب موتور ممکن است به اندازه یک ماشین قابل توجه نباشد. لاستیک ها همیشه وضعیت تراز چرخ را به صورت مثبت یا منفی نشان می دهند.
باد کردن نامناسب تایر
یکی دیگر از رایج ترین دلایل فرسودگی ناهموار لاستیک ها، باد کردن نامناسب آن است. ما نباید هر بار که سوار موتور می‌ شویم، فشار لاستیک‌ های خود را اندازه‌گیری کنیم. اما همیشه باید لاستیک‌ ها را یک بازرسی بصری انجام دهیم تا مطمئن شویم که به درستی باد شده‌ اند.
هنگامی که تایر کم باد می شود، لاستیک در امتداد قسمت بیرونی تایر سایش قابل توجهی نشان می دهد. این به این معنی است که وقتی به لاستیک از جلو یا عقب دوچرخه نگاه می‌ کنید، نه از پهلو، متوجه می‌ شوید که مرکز لاستیک نسبت به سمت چپ و راست وسط سایش کمتری خواهد داشت. وقتی لاستیک فرسوده است برعکس به این معنی که مرکز لاستیک بسیار بیشتر از سمت چپ و راست مرکز فرسوده شده است، لاستیک شما بیش از حد باد شده است.
تعادل نامناسب تایر
سومین علت ساییدگی لاستیک موتورسیکلت که باعث می شود تایرها دچار ساییدگی غیرعادی شوند، تعادل نامناسب تایر است. لاستیک‌ ها و رینگ‌ ها، به همان اندازه که کاملاً گرد و یکنواخت به نظر می‌ رسند، از کارخانه با نشانگرهایی مشخص می‌ شوند که سنگین‌ ترین نقطه و سبک‌ ترین نقطه را نشان می‌ دهند.
وظیفه شخصی که لاستیک را روی رینگ قرار می دهد این است که علامت ها را تراز کند تا مطمئن شود که سنگین ترین نقطه روی یکی با سبک ترین نقطه دیگری مطابقت دارد. به منظور بررسی تعادل لاستیک، آن را روی دستگاه قرار می‌ دهند و می چرخانند. دستگاه می‌ تواند به اپراتور نشان دهد که در کجا وزنه‌ های شمارنده باید قرار گیرد.
آیا تا به حال به داخل رینگ یا حتی در امتداد بیرونی رینگ نگاه کرده اید و متوجه بلوک های ریز متصل شده اید؟ این بلوک‌ ها باعث می‌شوند تا لاستیک به طور یکنواخت بچرخد و از ارسال ارتعاش به بقیه قسمت‌ های موتور جلوگیری می‌ کند. علائمی که نشان می دهد لاستیک های شما تعادل ندارند یا لرزش های قوی است یا فرسودگی وصله در اطراف لاستیک.
نه تنها سایش ناهموار لاستیک چیزی است که می توانید به صورت بصری آن را بررسی کنید، فرسودگی ناهموار لاستیک در موتورسیکلت نیز احساس می شود. و ما نباید منتظر بمانیم تا متوجه ناهمواری لاستیک شویم تا مشکل را تشخیص دهیم. درست مانند تمام جنبه های دیگر ایمنی و نگهداری سوارکار، راه هایی وجود دارد که می توانیم در وهله اول از بروز این نقاط جلوگیری کنیم.
چگونه از سایش ناهموار جلوگیری کنیم؟
هدف از تعمیر و نگهداری موتورسیکلت، ایمن نگه داشتن موتور شما و عملکرد صحیح آن است. هنگامی که تعمیر و نگهداری نادیده گرفته شود، قطعات ممکن است شکسته شوند. تعویض لاستیک موتورسیکلت ارزان نیست، بنابراین ما باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا لاستیک های خود را ایمن و سالم نگه داریم.
شما نمی‌ توانید از فرسودگی لاستیک‌ ها جلوگیری کنید. اما برای اینکه مطمئن شوید لاستیک‌ هایتان تا حد ممکن دوام می‌ آورند، باید این قوانین ساده را دنبال کنید.
مشابه بررسی روغن، بررسی فشار باد لاستیک موتور نیز باید یک عادت باشد. همانطور که قبلاً اشاره کردم، باد کردن مناسب تایرها برای ماندگاری لاستیک ها و جلوگیری از سایش غیرعادی کلیدی است.
گفتن اینکه دقیقا چند وقت یکبار باید باد لاستیک های خود را چک کنید سخت است، اما چک کردن آنها هر بار که در پمپ بنزین هستید، یک قانون خوب است. فرآیند بررسی فشار باد لاستیک مانند یک ماشین است، اما فشارهایی که باید به دنبال آن باشید متفاوت خواهد بود.
به طور کلی، شما برای جلو و عقب فشارهای متفاوتی خواهید داشت و این فشارها کمتر از آنچه در دیواره جانبی لاستیک مشخص شده است خواهد بود. به عنوان مثال، در سوزوکی Vstrom DL1000 2006، فشار مناسب جلو ۳۳ و عقب ۳۶ است.
بررسی منظم تنظیم صحیح زنجیر چرخ
یکی دیگر از گام های مهم برای جلوگیری از سایش ناهموار لاستیک، بررسی منظم برای اطمینان از تنظیم صحیح زنجیر دوچرخه است. در اینجا در این مقاله در مورد نحوه تنظیم زنجیر نمی نویسم، اما توضیح خواهم داد که چه جنبه هایی بیشترین تأثیر را بر سایش تایر دارند.
تنظیم زنجیر شامل حرکت لاستیک عقب به جلو یا عقب بر روی بازوی چرخان است، بسته به اینکه چه تنظیماتی باید انجام شود. تنظیم صحیح لاستیک در محل لاستیک تأثیر زیادی بر نحوه ساییدگی لاستیک دارد.
هنگام نهایی کردن تنظیم، باید دوبار بررسی کنید که محور عقب دقیقاً در همان فاصله از انتهای بازوی چرخان در سمت چپ و راست دوچرخه قرار دارد. قرارگیری نامناسب اکسل عقب باعث ایجاد مشکل دوچرخه در پیچ ها می شود و تأثیر شدیدی بر نحوه ساییدگی لاستیک خواهد داشت.
خارج از این دو مورد، نگهداری لاستیک ارتباط زیادی با شرایط سواری که تایرها در معرض آن قرار دارند دارد. آیا از لاستیک ها برای پیست سواری استفاده می شود؟ با موتور زیاد رفت و آمد می کنید؟ چه مواردی در هندسه تعلیق دوچرخه قابل تنظیم هستند؟ آیا این تنظیمات بر روی تراز و قرارگیری لاستیک تأثیر می گذارد؟ داشتن این سوالات و تحقیق بسیار مهم است. زیرا درک لاستیک ها و دوچرخه خاص شما به شما کمک می کند تا لاستیک ها را در شرایط مناسب نگه دارید.
آیا سایش ناهموار لاستیک خطرناک است؟
همانطور که قبلا ذکر شد، لاستیک ها می توانند به دلایل مختلف به طور ناهموار فرسوده شوند، که برخی از آنها جدی تر از دیگران هستند. سوار شدن بر موتورسیکلتی که چرخ آن به اشتباه روی بازوی چرخان قرار داده شده است، در مقایسه با موتوری که لاستیک‌ های آن کم باد شده است، بسیار خطرناک‌ تر است. اما در هر صورت که به آن نگاه کنید، سوار شدن بر لاستیک‌ هایی که بیش از حد فرسوده شده‌اند، زندگی شما را به خطر می‌ اندازد.
لاستیک ها بیشترین تاثیر را روی فاصله ترمز خودرو می گذارند و حفظ یکنواختی تایر به حفظ ایمنی موتورسیکلت کمک می کند. هنگامی که لاستیک به طور ناهموار فرسوده می شود، راکب می تواند لرزش شدید را در سرعت های بالا تجربه کند و حتی در هنگام پیچیدن فرمان تند شود. فقط یکی از این مشکلات می تواند به طور مستقیم جان یک سوارکار را به خطر بیندازد. و هر گونه سایش ناهموار لاستیک نباید مشکلی باشد که به سادگی به آن نگاه کنید.
آیا می توانید لاستیک های ناهموار را تعمیر کنید؟
اگر لاستیک‌ های خود را به درستی چک کنید، می‌ توانید قبل از تعویض لاستیک، مشکلات را تشخیص داده و آن‌ ها را برطرف کنید. اما اگر ساییدگی ناهموار آشکار باشد، حتی اگر صرفاً به این دلیل باشد که بیش از حد/کم باد شده بودند، هرگز مشکلی نیست. با دانستن علت ساییدگی لاستیک موتورسیکلت به راحتی می توانید از سایش نامنظم لاستیک ها جلوگیری کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان