انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی انواع روغن در خودرو

معرفی انواع روغن در خودرو

#1
همه می‌ دانند که یک خودرو برای کارکرد مطمئن و کارآمد نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. اما آیا می دانستید که حفظ روغن و مایعات خودرو یکی از مهمترین جنبه های نگهداری خودرو است؟ نگه داشتن مایعات خودرو در سطح مناسب نه تنها طول عمر خودروی شما را افزایش می دهد، بلکه رانندگی آن را ایمن تر می کند. در این مقاله ام کو پارت فروشگاه لوازم یدکی کیا ، نحوه بررسی انواع روغن در خودرو از روغن موتور گرفته تا روغن ترمز را بررسی خواهیم کرد.
انواع مایعات خودرو
در ادامه، همه چیزهایی که باید در مورد انواع روغن در خودرو و خنک کننده های خودرو بدانید را مرور کرده است. همچنین نحوه چک کردن روغن ها نیز بررسی شده است.
روغن موتور
روغن موتور مهمترین مایع خودرو است. از آنجایی که پیستون ها و سایر اجزای موتور هزاران بار در دقیقه حرکت می کنند، با اصطکاک شدید مواجه می شوند. روغن موتور با روغن کاری اجزای مختلف در حین کارکرد خودرو از آسیب جدی به موتور جلوگیری می کند.
سه نوع روغن موتور معدنی، نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک در بازار موجود است. در حالی که همه روغن‌ های موتور باید این کار را انجام دهند، اما از نظر کارایی و طول عمر متفاوت هستند. از نظر قیمت، روغن‌ های معدنی ارزان‌ ترین و پس از آن روغن‌ های نیمه سنتتیک و روغن‌ های تمام سنتتیک گران ترین هستند. روغن های معدنی نیز هر 5000 کیلومتر نیاز به تعویض دارند، در حالی که روغن های نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک باید به ترتیب هر 7000 و 10000 کیلومتر تعویض شوند.
چگونه روغن موتور خود را چک کنیم؟
بررسی روغن موتور آسان است و کاری است که هر صاحب خودرو باید بداند چگونه انجام دهد. برای شروع، میله روغن موتور را که باید نزدیک بالای موتور باشد، قرار دهید. مطمئن شوید که موتور سرد است یا حداقل 10 دقیقه خاموش است تا خوانش دقیقی داشته باشید. سپس میله را بیرون بکشید و آن را با یک پارچه یا دستمال کاغذی پاک کنید. برای بررسی سطح روغن موتور، میله را دوباره وارد کنید و آن را بیرون بکشید.
نشانگرهای حداقل و حداکثر سطح روغن روی میله اندازه گیری وجود دارد. بهتر است سطح روغن نزدیک به حداکثر باشد. اگر نزدیک یا کمتر از حداقل است، روغن موتور بیشتری اضافه کنید زیرا رانندگی با روغن موتور کم می تواند به موتور شما آسیب برساند. اگر سطح روغن موتور پایین است، بهتر است خودروی خود را چک کنید زیرا می تواند نشان دهنده روغن سوزی یا نشتی موتور باشد.
رنگ روغن موتور خودرو خود را بررسی کنید
علاوه بر سطح روغن موتور، بررسی وضعیت آن نیز به همان اندازه مهم است. در حین بررسی، به رنگ روغن روی میله اندازه گیری نگاه کنید، اگر رنگ آن زرد یا کهربایی روشن است، این خبر خوبی است. اگر قهوه ای تیره یا مشکی است، زمان تعویض روغن است. با این حال، اگر رنگ روغن شیری باشد، ممکن است مایع خنک‌ کننده به داخل موتور نشت کند.
نکته دیگری که باید بررسی کنید این است که آیا ذرات خارجی در روغن وجود دارد یا خیر. برای بررسی آن، روغن روی میله اندازه گیری را لمس کنید. اگر صاف است، همه شما خوب هستید. با این حال، اگر به نظر می رسد شن و ماسه، می تواند به این معنی باشد که اجزای موتور شما فرسوده شده و در روغن موتور رسوب می کنند.
مایع خنک کننده رادیاتور
مایع خنک کننده رادیاتور یکی دیگر از مایعات حیاتی خودرو است زیرا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند. خنک کننده تمام گرمای حاصل از احتراق و اصطکاک در موتور را جذب می کند و آن را از طریق رادیاتور پخش می کند. فاصله تعویض مایع خنک کننده بین خودروها متفاوت است، بنابراین بهتر است به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید، اما به طور کلی، این فاصله بین 40000 تا 60000 کیلومتر است.
چگونه مایع خنک کننده رادیاتور خود را بررسی کنیم
برای بررسی خنک کننده رادیاتور ماشین خود، باید محل ذخیره مایع خنک کننده رادیاتور یا مخزن سرریز رادیاتور را پیدا کنید. این مخزن درست در کنار رادیاتور قرار دارد و دارای یک شیلنگ در بالاست که آن را به رادیاتور متصل می کند. مخزن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح مایع خنک کننده بین حداقل و حداکثر نشانگر روی مخزن قرار دارد. اگر سطح پایین است، فقط مخزن را با مایع خنک کننده تا بالا پر کنید. با این حال، مطمئن شوید که نوع مناسب خنک کننده را اضافه کرده اید. اگر مطمئن نیستید، می توانید دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید.
در حالی که غیر معمول است، برخی از خودروها ممکن است بدون مخزن ذخیره مایع خنک کننده رادیاتور عرضه شوند. اگر اینطور است، درپوش رادیاتور را باز کنید و مطمئن شوید که مایع خنک کننده تا بالا پر شده است. به یاد داشته باشید که همیشه مایع خنک کننده را در زمانی که موتور خنک است چک کنید، زیرا ممکن است فشار در رادیاتور هنگام گرم شدن زیاد شود و اگر مایع خنک کننده داغ به بیرون پاشیده شود، امکان سوختن بالاست.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان