انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با انواع سبک گچبری پیش ساخته سقف

آشنایی با انواع سبک گچبری پیش ساخته سقف

#1
یکی از هنرهای کهن ایران زمین، گچبری می باشد. در واقع به کندن و بریدن گچ به شکل هنرمندانه گچبری و گچکاری گفته می شود که در معماری کشورمان دارای اهمیت و ارزش بالایی می باشد.

یکی از هنرهای کهن ایران زمین، گچبری می باشد. در واقع به کندن و بریدن گچ به شکل هنرمندانه گچبری و گچکاری گفته می شود که در معماری کشورمان دارای اهمیت و ارزش بالایی می باشد.

از مهمترین مزایای گچبری و گچکاری:

۱- ایجاد تغییر اساسی و چشمگیر در فضای یک خانه یا ساختمان می باشد؛ گچبری آماده با برجسته نشان دادن قسمت های مختلف یک بنا، آن را از حالت سادگی و یکنواختی خارج می کند و به آن روح می بخشد.

۲- گچبری سقف، آشپزخانه و یا سایر قسمت ها مانند اتاق خواب، پذیرایی و … سبب ایجاد تغییر اساسی در نمای کلی آن می گردد؛

۳- یکی از گزینه های عالی و بی نظیر برای منازلی که دارای سقف بلندی هستند، گچبری سقف می باشد؛ علت این امر این است که به کمک گچبری آماده، توجه افراد به نقطه کانونی اتاق معطوف می گردد.

ابزار پیش ساخته پلی یورتان چیست؟

ممکن است یک سوالی در اینجا ذهن شما خواننده ی عزیز را به خود مشغول کرده و دوست داشته باشید پاسخ آن را بدانید و آن این است که اصلا گچبری پیش ساخته پلی یورتان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم ابزار هایی هستند که برای طراحی داخلی و گاهی از اوقات برای طراحی خارجی استفاده می شوند.

جنس این ابزار ها از پلی یورتان می باشد. از ویژگی هایی این محصول پیش ساخته بودن آنها می باشد، به گونه ای که آنها ابتدا تولید می شوند، سپس در محل مورد نظر نصب می شوند. نصب آنها نیز کار بسیار راحتی می باشد.

آشنایی با انواع سبک گچبری پیش ساخته سقف

سبک های مختلف گچبری پیش ساخته

در گچبری سقف می توان انواع طرح های اسلیمی و یا خطوط مدن را ایجاد نمود که جلوه بی نظیری به بنای مورد نظر می دهد انوع سبک گچبری عبارتند از :

۱-گچبری لکه یا کلوخی : با بررسی آثار به جا مانده از دوران قدیم، این تولید گچبری پیش ساخته را می توان در کاخ های دوره ناصری، کاخ بادگیر تهران و کاخ الماس مشاهده نمود. در واقع این سبک گچبری از قرن سیزده در ایران رواج یافت و به دلیل اینکه در این روش، برجستگی های زیاد و گاها بیش از اندازه به کار برده می شود، نسبت به سایر سبک ها استفاده کمتری از آن می شد.

۲- در محراب مسجد میدان ساوه، سبک دیگری از گچبری به نام گچبری معرق را می توان مشاهده نمود. در این روش، ملات گچ رنگی را آماده نموده و آن را به اشکال مختلف که مد نظر هست برش می دهند. سرعت عمل بالا در این مرحله بسیار مهم است؛ چرا که ملات گچ ممکن است سفت شود. در قدم بعدی، قطعات بریده شده را به کمک ملات گچ در کنار هم قرار می دهند.

در پایان کار به وسیله دوغاب، تکه درست شده را به محل مربوطه می چسبانند. لازم به ذکراست که گاهی می توان برای جلوگیری از اتلاف وقت، از گچبری آماده مانند: گچبری سقف، قاب های آماده، گنبدهای سقفی و انوع ابزار گلویی هم استفاده نمود.

۳- گچبری تخمه کن که در این روش ابتدا گچ را غربال می کنند تا در نهایت گچی نرم و سفید رنگ به دست بیاید. پس از اینکه با آب مخلوط شد و خمیری نرم ایجاد گردید، به منظور صاف و یکدست شدن آن را بر روی دیوار می مالند.

۴-گچبری لایه ای : همان طور که از نامش پیداست، محلی که از قبل به کمک گچ زیرسازی آن انجام شده را به کمک لایه گچ کشته، می پوشانند و لایه های بعدی نیز به همین روش انجام می گردد. گچ کشته، به گچی گفته می شود که دیرتر خشک می شود. در گچبری سقف و گچبری های رنگی که لازم است با رنگ های مختلف کار شود، از این سبک گچبری هم استفاده می گردد.

گچبری در بخش های مختلف یک بنا قابل اجرا است؛ به عنوان مثال : گچبری سقف یا جلوه بخشیدن به فضای دور لوستر، برای تزئینات اطراف شومینه و گچبری آماده برای طراحی دکوراسیون داخلی منازل از کاربردهای گسترده آن می باشد. مهمترین علت استفاده از گچ به منظور تزئین و زیباسازی فضای منازل، شکل پذیری آسان و خاصیت رنگ پذیری آن می باشد؛ همچنین از قدرت چسبندگی بالایی نیز برخوردار است.
همچنین بخوانید: نحوه نصب شوفاژ

البته لازم به ذکر است که هنر گچبری تنها مختص کشور ایران نبوده و با دیدن آثار تاریخی سایر کشورها، انواع ابزار گچبری سقف و ستون در کلیساهای قدیمی را می توان مشاهده نمود. بیشترین کاربرد این هنر، در گچبری سقف می باشد که می تواند شامل : سقف آشپزخانه، پذیرایی، اتاق ها و … در یک خانه باشد.

در سایر قسمت ها مانند دیوار اتاق خواب، قسمت پشتی تلویزیون و شومینه هم از گچبری حاشیه ای که جزو گچبری دیواری به حساب می آید استفاده می گردد. گچبری ستون هم شامل : ستون آشپزخانه، سالن پذیرایی و سایر ستون ها می باشد.



انواع گچبری پیش ساخته پلی یورتان

در این مطلب قصد داریم به ادامه مطالب بخش اول و دوم بپردازیم و شما را با دیگر نوع های ابزار پلی یورتان آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

قرنیزها

یکی از انواع گچبری پیش ساخته پلی یورتان، قرنیز ها می باشند. قرنیز ها ابزار های همیشگی و جدا ناپذیر در هر مدل سبک معماری ساختمان ها می باشند. قرنیز ها نیز خود دارای انواع مختلفی می باشد، اما یک مدل از آنها وجود دارد که قابلیت های مفیدی دارد. این نوع قرنیز تولید شده دارای قابلیت خم پذیری برای فضاهای کرو و همین طور توانایی رنگ پذیری، طراحی و تولید شده است.

قرنیز های پیش ساخته پلی یورتان قابلیت این را دارند تا در ارتفاع های ۱۰ سانتی متر و ۱۵ سانتی متر با توانایی داکت پذیری و نورپردازی طراحی و تولید شوند. یکی از اصلی ترین دغدغه های معماران و طراحان، اجبار در استفاده از قرنیز های روکشدار و خود رنگ می باشد. این مورد موجب عدم یکنواختی با رنگ دیوار یا کف ساختمان می شود.و اما بدانید از گچبری پیش ساخته و گچبری سقف دور لوستر که انجام میشود.

بنابراین بهتر است از ابزار پلی یورتان با قابلیت رنگ پذیری بالا، این مشکلات را برطرف کرد. زیرا می توان رنگ این ابزار پیش ساخته پلی یورتان را مطابق با سلیقه ی خود تغییر داد.

قطعات دکوراتیو

یکی دیگر از انواع ابزار پلی یورتان، قطعات دکوراتیو می باشد که دارای کربل های پیش ساخته، المان های گوناگون و قاب تونیک می باشند. این موارد به عنوان الملن های کامل کننده در طراحی مورد استفاده قرار میگیرند. این قطعات همه ی خصوصیات گچبری پیش ساخته پلی یورتان ها دارا می باشد.

گل سقفی (زیر لوستری)

یکی دیگر از انواع ابزار پلی یورتان، گل سقفی می باشد. این گل سقفی ها به دلیل داشتن وزن بسیار کم و رنگ پذیری بسیار بالا، این قابلیت را دارند که در هر نوع سقفی چه دائم و چه کاذب نصب شوند. و به دلیل تولید این گل های سقفی در ابعاد متفاوت، نیاز به وجود یک دکور خاص برای محل تلاقی لوستر و سقف را پوشش می دهد. همین طور شما می توانید متناسب با ابعاد سقف مورد نظر، بهترین طرح و اندازه را انتخاب کنید و طرحی که مد نظر دارید را اجرا کنید.

گچبری پیش ساخته دکارت استور

ابزار مخصوص نمای ساختمان

یکی دیگر از انواع ابزار پیش ساخته پلی یورتان ها، ابزار مخصوص نمای ساختمان می باشد. ابزار پلی یورتان مخصوص نما، به ابزاری گفته می شود که با طرح ها و تراکم های مخصوص و همین طور مواد افزودنی مناسب با شرایط اجرا بر روی سطح های صاف نما قابل اجرا می باشند.

این نوع از گچبری پیش ساخته پلی یورتان که دارای پنل های دیواری و ابزار های طولی می باشد؛ متناسب با هرنوع طراحی به آسانی با استفاده از یک چسب مخصوص قابلیت اجرا دارد. یک موضوع واضحی است که اجرای بدون نقض زیر سازی مناسب و صاف، باید از قبل پیش بینی شود. بهتر است بدانید که پس از اجرای این ابزار ها، به کارگیری رنگ مناسب شرط نهایی یک کادون بدون نقض می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان