انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چه زمانی سالمند ما نیاز به مشاوره دارد؟

چه زمانی سالمند ما نیاز به مشاوره دارد؟

#1
به دلیل مشغله های فراوان که همه ی ما با آن دست پنجه نرم میکنیم شاید بعضی از مسایل مهم در این شلوغی روزگار بیشتر نادیده گرفته شود و نیازمند توجه بیشتری باشد و در مورد آن باید اطلاعات بیشتری داشته باشیم تا دچار مشکلات نشویم.
امروزه بیشتر فرزندان به دلیل دغدغه های فراوان نسبت به گذشته کمتر می توانند زمان مناسبی را با والدین خود سیر می کنند که صد البته ویروس کرونا نیز بر این محدودیت ها افزوده و ما کمتر می توانیم در کنارهم زمان هایی را داشته باشیم. بعضی از این سالمندان یا به تنهایی زندگی می کنند که این تنهایی ممکن است احتمال ابتلای آنها به انواع مشکلات روانی به خصوص افسردگی را بیشتر کند، اما بعضی دیگر هستند که به پرستار روزانه و یا پرستار شبانه روزی اختیار کرده و ساعاتی چند را در کنار این افراد می گذرانند پس این افرادزمان بیشتری را در کنار سالمند بوده و بهتر متوجه تغییرات خلق و خو رفتاری این عزیزان می شوند.
بهتر است پرستار سالمند به این موارد که در ذیل اشاره می شود بیشتر توجه کرده و با مشاهده حتی یک مورد از آنها در جهت پیگیری و درمان این مشکل اقدام کنند:
  1. اختلالات خواب یکی از شایع ترین گلایه های سالمندان می باشد، که این تغییر در میزان خواب (پرخوابی و کم خوابی) و یا کیفیت نامطلوب خواب و احساس خستگی حتی بعد از چندین ساعت خواب که ممکن است گزارش کنند نیازمند به مشاوره با پزشک و متخصص مربوطه را دارد تا این احساس ناخوشایند را بهبود بخشند.
  2. تغییر در اشتها دیرخوری و یا نداشتن اشتها از علائم مهمی است که باید حتما رسیدگی شود، جدای از بیماری دیابت که بسیاری از سالمندان ممکن است به آن دچار شوند این تغییرات در اشتها ممکن است به علت افسردگی و یا عوارض بعضی از داروها باشد که با بررسی دقیق توسط متخصصین می توان در جهت رفع این مشکل اقدام کرد.
  3. اگر به ناگهان پرستار سالمند متوجه شد که سالمند از خستگی مزمن رنج می برد یا توان انجام امور معمول که هر روز انجام می دهد را ندارد و این مشکل به صورت ناگهانی و بدون علائم قبلی اتفاق افتاده باشد، نیازمند بررسی دقیق تر می-باشد.
  4. اگر احساس ناامیدی و تنهایی در سالمند نسبت به گذشته بیشتر شده باشد (چون تا حدودی این امر به علت از دست دادن عزیزان و ناتوانی های فیزیکی متداول در این دوره از سن طبیعی می باشد) اما افزایش شدت آن نیازمند بررسی دقیق تر می-باشد به خصوص اگر این احساس برایشان بیشتر آزاردهنده شده باشد.
  5. اگر ارتباطاتی که در گذشته داشته اند و به ناگهان هیچ گونه تمایلی برای این ارتباطات خود نشان نمی دهند و یا حتی بدون دلیل با پرستار شبانه روزی خود ناسازگاری داشته باشند و یا بیشتر از گذشته به تنهایی خو بگیرند، نیازمند مراجعه به متخصص است تا بررسی های بیشتری را به عمل آورند.
  6. برخی رفتارها در سالمندان توسط پرستار شبانه روزی یا روزانه آنها گزارش می شود که نشانه های خطر محسوب می شوند مانند نزاع، پرخاشگری (چه فیزیکی و چه کلامی) ، افزایش مصرف سیگار (در سالمندانی که در گذشته نیز مصرف می کردند) از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود و درباره آن ها با متخصص مشورت شود.
    [عکس: vala6.jpg]
  7. اگر پرستار سالمند متوجه شد که مسائل ساده را مکرر فراموش می کنند، البته تا حدودی بنابر سن و اقتضای سنی طبیعی می باشد اما زمانی که به ناگهان این موارد دیده شود نیازمند بررسی دقیق تر توسط متخصصین می باشد، ممکن است سالمند روند آلزایمر را سپری می کند و یا حتی به علت نبود و یا کمبود توجه توسط فرزندان، نزدیکان و یا پرستار خود این رفتارها را به عمد انجام می  دهد تا توجه بیشتری را از اطرافیان جلب کند که در هر صورت نیازمند بررسی و مراقبت بیشتر از این عزیزان می باشد.
  8. اگر پرستار سالمند اظهار کند که تمایل سالمند به بیرون رفتن از منزل و یا صحبت های روزانه مرسوم و یا دوستانه با افراد دیگر توسط این عزیزان کمتر شده و یا افکار خشن یا حتی آسیب زدن به فرد خاصی را گزارش می دهند نیازمند بررسی توسط متخصصین می باشد.
  9. اگر سالمند بیش از چند ماه از فوت یکی از عزیزان یا نزدیکانش گذشته باشد و هنوز نتوانسته با این موضوع کنار بیاید جای بررسی بیشتری دارد البته لازم به ذکر است که کمی احساس دلتنگی یا گریه در این شرایط طبیعی است اما در مقابل آرزوی مرگ، سیاه دیدن همه چیز و ناتوانی از نشانه هایی است که باید جدی گرفته شود.
  10. اگر پرستار سالمند اظهار کند که تعداد افرادی که سالمند با آنها سر ناسازگاری دارند و از آنها شکایت می کنند بیشتر شده و از نحوه برخورد آن ها و صحبت هایشان گله مند هستند بهتر است تعارف را کنار گذاشته و به دنبال کمک گرفتن از متخصصین باشید.
  11. شنیدن صداها و تصاویر با منشا نامشخص را باید در حالی جدی گرفت. پس اگر پرستار سالمند گزارش کرد معمولا سالمند اظهار می کند که صداهایی می شنود که دیگران قادر به شنیدن آن نیستند و یا چیزهایی می بیند که دیگران نمی-بینند، هر چه سریع تر برای پیگیری موضوع به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید.
  12. اگر پرستار سالمند اظهار کرد بدبینی اش نسبت به دیگران بیشتر شده و این موضوع حتما باید پیگیری شود.
پرستار سالمند شبانه روزی آوای زندگی والا
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان