انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 2 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فایده ی ثبت شرکت و شرط ایجاد آن چیست؟

فایده ی ثبت شرکت و شرط ایجاد آن چیست؟

#1
تمامی انواع قالب های ثبت شرکت که در قانون آمده، همه برای یک هدف است. در واقع ثبت شدن شرکت ها در هر قالبی برای رسیدن به اهداف اقتصادی است. این نیاز گاه برای به دست آوردن سود بیشتر است مانند اینکه یکپارچه شدن دو قطعه مساوی زمین کشاورزی سهم هر مالک از سود را افزایش می دهد زیرا در زمین بزرگتر استفاده از ماشین آلات کشاورزی و کارگر با بازده بیشتر و قیمت کمتر ممکن می گردد.

از طرفی متقابلاً در مورد بسیاری از فعالیت های بزرگ اقتصادی، وجود یک شرکت قانونی پیش از آنکه برای کسب سود بیشتر باشد یک ضرورت محسوب می شود زیرا سرمایه و امکانات مورد نیاز معمولاً در اختیار شخص واحد قرار ندارد. به عنوان مثال به سختی می توان تصور نمود که سرمایه گذاری جهت تولید خودرو بدون اجتماع سرمایه اشخاص متعدد امکان پذیر باشد.

شرایط ایجاد شرکت تجاری:
شرط ثبت شرکتها، انعقاد قرارداد شرکت تجاری است. این شرایط عبارت است از :

الف) اهلیت
ماده 211، بلوغ، عقد و رشد را برای داشتن اهلیت لازم می داند و معاملات با طرف هایی که دارای این خصوصیات نباشند را باطل می شمرد. ملاک رشد از نظر قانون رسیدن به سن هیجده سال و ضابطه عقل عرف و نظر پزشک قانونی است.
صغیرانی که در حد تمیز بوده و ممیز محسوب می شوند، می توانند در معاملاتی که حاکی از آن است که ولی آن ها در واقع طرف قرارداد است و آن ها را برای خریدهای محدود اعزام کرده است، معاملاتی را انجام دهند. تملک های بلاعوض از سوی آنان بلااشکال است.

ب) تراضی
اساس عقد، گره خوردن دو قصد و اراده برای تشکیل قرارداد است که از آن ها به ایجاب و قبول تعبیر می شود. یک طرف آنچه را که در نظر دارد تا به عنوان معامله به وجود آید، برای قبول به طرف مقابل اعلام می کند و طرف اخیر نیز آن را اگر مطابق خواست خود دید، می پذیرد.
ضمناً، اگر چه قصد و رضا اموری باطنی هستند ولی تا ظاهر نشده و به طرف مقابل اعلام نشوند، اثری نخواهند داشت. زیرا قراردادها مبتنی بر "ارتباط" بین اشخاصند و بدون لحاظ این امر، قرارداد معنا و مصداق پیدا نمی کند.

ج) کفایت تعداد شرکا
شرکت بازرگانی یا تجاری، عبارتست از اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که با هدف کسب سود، عملیات تجاری انجام می دهند.
برای تشکیل بعضی از اقسام شخص حقوقی حداقل 2 نفر لازم است ، مانند موسسات غیرتجاری، شرکت های تضامنی ، نسبی ، بامسئولیت محدود و مختلط غیرسهامی.
برای تشکیل برخی دیگر حداقل 3 نفر لازم است ، مانند شرکت های سهامی خاص و مختلط سهامی
برای تشکیل برخی دیگر حداقل 5 نفر لازم است مانند شرکت های سهامی عام
برای تشکیل برخی دیگر حداقل 7 نفر لازم است مانند شرکت های تعاونی.

د)  موضوع قرارداد شرکت
موضوع فعالیت هر شرکت که در بند ۲ اساسنامه آن قید می گردد، نشان دهنده هویت و اهدافی است که آن شرکت برای آن منظور تشکیل شده است. شخص حقوقی فقط درباره موضوعاتی می تواند عمل کند که در موضوع شرکت تصریح شده باشد . به این جهت اصولاَ کلیه شرکت ها موضوع شرکت را وسیع تعریف می کنند تا بتوانند کلیه اموری را که لازم باشد انجام دهند .
باید اوصاف مهم مورد معامله معلوم باشد. مثلاً اگر برنج است اوصاف آن ذکر گردد. علاوه بر این مقدار مورد معامله نیز باید مشخص باشد. اگر موضوع معامله حمل کالا است، از چه نوع و با چه وزن و حجمی، از کدام مبدا به کدام مقصد و از چه مسیری و با چه وسیله حملی.
گاه لازم است اوصاف و مقدار مورد معامله کاملاَ مشخص شوند ولی گاه بدون ذکر نیز در حد متعارف برای طرفین معلوم هستند.

ه) اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح (عنداللزوم)
به طور کلی موضوعات فعالیت برای ثبت شرکت به سه گروه تقسیم می شود:
1- موضوعاتی که به کلی غیرقابل ثبت و فعالیت هستند.
2- موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز دارند.
3- موضوعاتی که بدون نیاز به دریافت مجوز از سازمان و ارگان ها به ثبت می رسند.

چنانچه موضوع تعیین شده مستلزم موافقت مراجع خاصی باشد، لازم است که قبل از اقدام به ثبت، مجوزهای لازم اخذ گردد. این موضوعات شامل 23 مورد کلی می باشند که هریک از این 23 مورد خود شامل چند موضوع مرتبط به هم می باشد. تعدادی از موضوعات فعالیت نیز بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارند.

ن)  تسلیم آورده
گاه به سببی طبیعی یا قانونی، امکان تحویل دادن مورد معامله یا انجام تعهد یا پرداخت بهای آن وجود ندارد ولی در عین حال قرارداد امضاء می شود. این گونه معاملات باطل هستند. البته اگر طرف قرارداد خودش بتواند مورد معامله را تحویل بگیرد بلااشکال خواهد بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان