انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چگونه مرگ عزیزان را تحمل کنیم؟

چگونه مرگ عزیزان را تحمل کنیم؟

#1
مرگ عزیزان می تواند بسیار آسیب زا باشد. اگرچه تحمل آن می تواند یک تجربه شخصی باشد، اما چند مرحله اساسی برای بهبود اندوه وجود دارد. دانستن این مراحل می تواند به شما کمک کند با غم و اندوه کنار بیایید.

مرحله 1: احساسات خود را بپذیرید
با از دست دادن یک عزیز تقریبا هر احساسی را می توان تجربه کرد. مواقعی وجود دارد که به نظر می رسد بیش از یک احساس به یکباره تحمل می شود و ممکن است احساس کنید که “در حال دیوانه شدن هستید”. این احساس کاملا طبیعی است. افراد همه نوع احساساتی را پس از مرگ عزیزشان تجربه می کنند. غم، عصبانیت، ناامیدی و حتی افسردگی همه طبیعی است و باید آنها را بپذیرید. در زمانی که احساساتتان شدید می شود به خودتان یادآوری کنید که این احساسات متعلق به شماست و با این وضعیت پیش آمده عادی هستند. در زمان از دست دادن یک عزیز احساس “درست” یا “اشتباه” وجود ندارد.

مرحله 2: حمایت دیگران را داشته باشید
ممکن است زمانهایی وجود داشته باشد که بخواهید تنها باشید، اما مهم است که یک گروه حمایتی و پشتیبان داشته باشید. دوستان، خانواده و شاید یک درمانگر همه افرادی هستند که می توانند و باید در طی فرآیند اندوه در کنارتان باشند. این افراد منبع حمایت عاطفی و همچنین نیازهای جسمی هستند. مرگ یک دوست عزیز غالبا سوراخ بزرگی را در زندگی بازمانده باقی می گذارد که می تواند حداقل به طور موقت توسط یک تیم پشتیبانی پر شود.

مرحله 3: فرایند اندوه را تجربه کنید
شما نمی توانید محدودیت زمانی برای اندوه خود قرار دهید. باید به خودتان اجازه دهید مراحل غم و اندوه را تجربه کنید. الیزابت کوبلر راس در کتاب خود با عنوان “مرگ و میر” پنج مرحله از اندوه را تشریح کرده است. این مراحل که لزوما به ترتیب تجربه نمی شوند، عبارتند از:
  • انکار: در ابتدا این تجربه غیرقابل درک است. غیرممکن است که باور کنید از دست دادن آن عزیز واقعی است و ممکن است از این تجربه بیزار باشید.
  • خشم: طبیعی است که احساس خشم و عصبانیت کنید. این عصبانیت ممکن است از دست خودتان، آن عزیز برای ترک شما، پزشکان جهت عدم شفا دادن یا حتی خدا باشد.
  • چانه زنی: افراد با از دست دادن شخص نزدیک به خود، نسبت به شخص بالاتر که می توانست کاری کند شاکی می شوند، مانند پزشک. اگر خود را در حال چانه زدن با خدا دیدید، تعجب نکنید. 
  • افسردگی: غم و اندوه بیش از حدی که احساس می کنید طبیعی است و در بیشتر موارد افسردگی برای همیشه دوام نخواهد داشت. 
  • پذیرش: در حالی که این مرحله نهایی “پذیرش” نامیده می شود، این بدان معنی است که با پذیرش مرگ عزیز زندگی خود را به جلو خواهید برد. پس از رسیدن به این مرحله  درد شما قابل کنترل تر خواهد شد.
مرحله 4: زندگی را در آغوش بگیرید
در حالی که درد از دست دادن شما واقعی است و باید احساس شود، زمانی فرا می رسد که شما باید دوباره زندگی خود را آغاز کنید. با تلاش برای غلبه بر مرگ یک دوست عزیز، به جایی خواهید رسید که مرگ را به عنوان واقعیت بپذیرید. شما می توانید خود را قادر به پیشروی و زندگی بدون داشتن آن عزیز سازید.
هر کسی به طور متفاوت به از دست دادن عزیز پاسخ می‌دهد. از همه مهم‌تر، با خودتان مهربان باشید و بدانید که یک روز بیدار خواهیدشد و متوجه می شوید که دردتان کمتر شده است و زندگی ادامه دارد.

دیگر راهکارهایی مفید برای فراموش کردن مرگ عزیزان
سوگواری برای از دست دادن یک دوست نزدیک یا یکی از افراد خانواده زمان می‌برد، اما تحقیقات به ما می گویند که می تواند یک حس تازه تجدید شود. استراتژی هایی که در زیر آمده است ممکن است برای افراد سوگوار مفید باشند:
  • در مورد مرگ عزیز خود با دوستان و همکاران صحبت کنید تا باور کنید چه اتفاقی افتاده است. انکار مرگ راهی آسان برای فرار از واقعیت است و برای بهبود شما مفید نخواهد بود.
  • مواظب خود و خانواده باشید. خوب غذا خوردن، ورزش کردن و استراحت فراوان به ما کمک می کند تا هر روز بهتر از دیروز شویم.
  • به دیگران کمک کنید که با این غم مواجه شوند. کمک به دیگران به شما احساس بهتری می دهد. حرف زدن درباره آن مرحوم می تواند به همه در بهبودی کمک کند.
  • یاد عزیز از دست رفته را زنده نگه دارید. این امکانات شامل اهدا وسایل آن مرحوم به خیریه، قاب گرفتن عکس های او یا کاشت یک نهال باشد. آنچه انتخاب می کنید بر عهده شماست، هر چیزی را که به شما احساس بهتری می دهد را انجام دهید.
  • صحبت کردن با یک مشاوره خانواده و یا فردی یا سایر متخصصان سلامت روان به شما برای کنار آمدن با احساساتتان کمک کند و می توانید راه هایی برای بازگشت به زندگی شاد پیدا کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان