انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی غذاهای محلی قشم

معرفی غذاهای محلی قشم

#1
نان چم‌چمو
معرفی : این نان خوش‌طعم یکی از نان‌های محلی جزیره‌ی قشم است که به آن نان تخم مرغی نیز گفته می‌شود. برای درست کردن این نان از آرد، روغن، تخم‌مرغ و شکر استفاده می‌شود. این نان را معمولا در صبحانه می‌خورند. نان چم چمو یکی از نان‌های معروف قشم است که قدمت بسیار زیادی دارد و از غذاهای سنتی قشم نیز به شمار می‌رود.
[عکس: chem.jpg]
مواد لازم: آب ـ آرد ـ روغن ـ تخم‌مرغ ـ شکر
روش تهيه: با مخلوط نمودن آب و آرد، خمير نان را به صورت رقيق تهيه و سپس زرده و سفيده چند عدد تخم‌ مرغ و شکر را به آن اضافه مى‌نمايند، مخلوط را آنقرد به هم مى‌زنند تا آماده شود. ماهى‌ تابه را روى شعله گاز مى‌ گذارند و کمى روغن در آن مى‌ ريزند. روغن که داغ شد با قاشق يا ملاقه يا پياله يا استکان کمى از مخلوط آماده شده را در ماهى‌ تابه مى‌ ريزند اين مخلوط به علت رقيق بودن در روغن پهن مى‌ شود، با قاشق آن را در روغن مى‌ گردانند تا سرخ و برشته شود. همين‌ طور ادامه مى‌ دهند تا مخلوط تمام شود. نان‌هاى تهيه شده معمولاً به صورت گرد است و حدود 50 تا 60 گرم وزن دارد. اگر در خانواده بچه‌ هاى کوچک باشد چند تا از نان‌ ها را به شکل مربع، مستطيل، مثلث و حتى قايق و… درست مى‌ نمايند.اين نان با عسل، مربا، شيره شکر و دوشاب در صبحانه مصرف مى‌ شود، در شهر تور قشم تابستان 98 بيشتر رواج دارد و در بقيه نقاط جزيره به خصوص درگهان و هلر هم از اين نوع نان در منازل پخته مى‌شود.

مهیاوه
معرفی : مهیاوه که مهیابه، ماهیاوه، مهیوه، مهوه، موه، هم به آن می‌گویند، غذای مخصوص مردم جنوب ایران است گویا کلمه مهوه و مهیاوه، در اصل از دو کلمه ماهی و آوه، مرکب بوده و آوه به معنی آب است. مهیاوه یک نوع غذای آبکی تیره رنگ و شور و تند است که آن را از یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه (مومغ، ساردین) درست می‌کنند و با نان یا همراه غذاهای دیگر به مصرف می رسانند و بسیار مقوی و اشتها آور است.
[عکس: mahyave.jpg]
طرز تهیه مهیاوه :
برای تهیه مهیاوه ابتدا  یک نوع ماهی ریز به نام موتو، متو یا حشینه ( مومغ ، ساردین ) به طول  پنج تا 10 سانتی متری را روی شن و ماسه سواحل نیلگون خلیج فارس خشک می کنند بعد از خشک شدن ماهی ها را کاملا کوبیده و الک می کنند.پودر ماهی های الک شده  را با زرد چوبه، فلفل، راز ( دانه باریک و سیاه رنگ )، گشنیز ، گندم ،  جو و  خردل مخلوط ساخته ، دوباره می کوبند و در آب و نمک می ریزند ؛ مایع نسبتا روانی  به رنگ تیره مایل به خاکستری را در  شیشه یا خمره مخصوص  به مدت 20 تا 30 روز در آفتاب گذاشته می شود و بعد ازآن  آماده برای استفاده است. تور قشم تیر 98

نان تموشی قشم
معرفی : پخت نان تموشی در زمان های قدیم در هرمزگان و جزیره تور قشم مرداد 98 رایج بوده و اغلب از آرد گندم مرغوب تهیه و تولید می شود و زنان این جزیره در کنار سایر فعالیت های روزانه خود اقدام به پخت این نوع نان سنتی می کنند ، که امروزه با وجود صنعتی شدن تولید نان، تهیه نان سنتی تموشی به شیوه سنتی و بومی در برخی از نقاط استان هرمزگان همچنان ادامه دارد. 
[عکس: temoshi.jpg]
طرز تهیه نان تموشی :
آرد را در ظرفی ریخته و کمکم آب به آن اضافه میکنیم و با دست هم میزنیم تا زمانی که خمیر نسبتا روانی به دست آید (چون این نان معمولا با مهیاوه (مهوه) یا سوراغ خورده میشود ، به همین دلیل در آن ترجیحا از نمک استفاده نمیکنیم) . سپس تابه را گرم کرده و کمی چرب میکنیم و مقداری از خمیر را روی آن قرار میدهیم و آن را به وسیله ی دست (اگر وارد نیستید این کار را با دست انجام ندهید) و یا با جسم دیگری (مانند کاردک) به صورت دایره وار پهن میکنیم تا به وسط تابه برسیم . باید دقت کنید چون خمیر روان است ، باید با قطر بسیار کمی آن را پهن کنید . سپس اضافی خمیر را برداشته و به ظرف بازمیگردانیم و روی آن مقداری مهیاوه یا سوراغ با قاشق می ریزیم . اگر می خواهید نان شما تخم مرغی باشد می توانید تخم مرغ از قبل زده شده را هنگام پختن روی آن بمالید و مهیاوه و یا سوراغ را اضافه کنید . سپس منتظر میمانیم تا خمیر بپزد (که به دلیل قطر کم خیلی طول نمیکشد) و بعد خمیر را با یک کاردک از اطراف جدا میکنیم و در ظرف میگذاریم اندکی روغن روی آن میپاشیم و سرو میکنیم .

طرز تهیه دو پیازه میگو
معرفی : یکی از غذاهای محلی تور قشم شهریور 98 در استان هرمزگان و استان بوشهر می باشد که روش ها طبخ متفاوتی دارد . در اینجا ما دو روش برای شما توضیح می دهیم.
[عکس: 2piaze.jpg]
دستور شماره یک :
مواد لازم جهت تهیه دوپیازه میگو :
میگوی ریز پاک کرده 250 گرم
سیب زمینی پوست کنده مکعبی خرد شده 3 عدد
پیاز خرد کرده 2 عدد
سیر له شده 3 حبه
کشمش شسته شده یک پیمانه
گرد لیمو 1 تا 2 قاشق غذاخوری ( می تونید نریزید )
فلفل قرمز - زردچوبه - نمک و روغن به میزان لازم[عکس: source.gif]
طرز تهیه: ابتدا پیازها را پاک کرده و سپس به صورت خلالی خرد می‌کنیم. میگوها را نیز تمیز می‌کنیم. سپس به همراه پیازها در ظرفی روی حرارت اجاق گاز می‌گذاریم و در ظرف را می‌بندیم و حرارت اجاق را کم می‌کنیم تا آب پیاز به خورد میگوها برود. آن‌گاه کمی روغن در ظرف ریخته و میگوها را سرخ می‌کنیم. در این هنگام ادویه را اضافه می‌کنیم و یک تفت می‌دهیم. بعد نمک و فلفل و رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. سپس حرارت اجاق را کم کرده و چند دقیقه می‌گذاریم تا کمی بپزد. آن‌گاه در ظرف مورد نظر کشیده و سرو می‌کنیم.
نکته: بعضی‌ها مواد دیگری مثل سیب زمینی و سیر و فلفل دلمه‌ای سرخ شده هم به آن اضافه می‌کنند. لزومی ندارد این غذا با برنج سرو شود، چون خورش نیست و خوراک است، ولی با برنج هم خوب می‌شود.
دستور شماره دو :
میگوی تمیز شده نیم کیلو
پیاز ریز خرد شده نیم کیلو
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
سیب زمینی متوسط به صورت خلال شده 4 عدد
روغن، نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم.
طرز تهیه: میگو و پیاز را با هم مخلوط و داخل ماهیتابه دردار ریخته و روی حرارت می‌گذاریم. میگو روی حرارت آب می‌اندازد. صبر می‌کنیم آب میگو تبخیر شود و در این فاصله چند بار غذا را هم می‌زنیم. وقتی آب میگو تبخیر شد روغن، نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنیم و مواد را هم می‌زنیم تا پیاز و میگو در روغن سرخ شوند. حال رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم. سیب زمینی‌ها را جداگانه سرخ کرده و در آخرین مرحله به بقیه مواد اضافه می‌کنیم.



هواری چکو میگو
معرفی : هواری چکو میگ یا لارو خشک‌شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم‌ریزی در جنگل حرا صید می‌کنند. بعد از این که آن‌ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می‌آورند. برای تهیه‌ی این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می‌گیرند.
[عکس: havari.jpg]
مواد لازم جهت تهیه هواری چکو میگو :
روغن مایع  به میزان لازم
پیاز خردكرده  2 عدد
زردچوبه  به میزان لازم
ادویه كاری یا فلفل تند  1 قاشق سوپخوری
گوجه‌ فرنگی رنده كرده  1عدد
سوراغ  4 تا 5 قاشق غذاخوری
آب  4 تا 5 پیمانه
میگوی لافتی (میگوی ریز خشك)  250 گرم
ماش نیم پز  1 پیمانه
برنج  3 پیمانه
طرز تهیه هواری چکو میگو : 
1-در تابه‌ای مقداری روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا طلائی رنگ شود. آن‌گاه زردچوبه، فلفل یا ادویه كاری را بیفزائید و كمی تفت دهید.

2-سپس گوجه‌فرنگی را در تابه بریزید و بعد از چند دقیقه میگوها را - كه از یك ساعت قبل خیسانده‌اید - اضافه كنید و تفت دهید. حالا سوراغ را در آب حل كنید و پس از صاف كردن، آن را به میگوها اضافه كنید.

3-بعد از آن كه چند جوش زد، ماش نیم‌ پز و برنج را به مخلوط قبلی بیفزائید و حرارت اجاق را زیاد كنید تا آب برنج كشیده شود. آن‌گاه صبر كنید تا برنج دم بكشد. اكنون چكوی میگو را در دیس زیبائی بكشید و مصرف كنید.

یادآوری 1: به دلیل شور بودن سوراغ، در این غذا از نمك استفاده نكنید. چنانچه سوراغ در دسترس نبود، می‌توانید آن را حذف نمائید و فقط به مقدار لازم آب به برنج بیفزائید.

یادآوری 2: سوراغ، از مخلوط كردن نوعی ماهی به نام «مُمَخ» و نوعی گل سرخ به نام «گِلك» - كه از گیاهان مخصوص جزیره هرمز می‌باشد - همراه با نمك و پوست نارنج به دست می‌آید.

4-مخلوط فوق را در حلب می‌ریزند و آن را در مقابل حرارت آفتاب گرم جزیره قرار می‌دهند تا تبدیل به محلول قرمز رنگی شود كه به آن سوراغ می‌گویند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان