انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با انواع ارز دیجیتال

آشنایی با انواع ارز دیجیتال

#1
ارز دیجیتال (Cryptocurrency) یا رمزارز نوعی پول الکترونیکی است و که در فضای اینترنت از آنها استفاده می شود. ارزهای دیجیتال بصورت رمزنگاری شده در اینترنت استفاده می شوند و همین باعث می شود که امکان سرقت و هک کردن آنها وجود نداشته باشد. هدف از ابداع ارز دیجیتال تعاملات بین المللی در اینترنت با یک ارز واحد بوده است. بیت کوین اولین ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و در حال حاضر بیشترین سهم این عرصه را در اختیار دارد. در ادامه مطالب مفیدی در مورد ارزهای دیجیتال قرار گرفته است که با مطالعه آنها می توانید بیشتر با این نوع ارز آشنا شوید.

[عکس: multiple-cryptocurrency.jpg]

به نظر می رسد ارزهای دیجیتالی رمزپایه غیرقابل هک می باشند و هکرها نمی توانند آنها را سرقت کنند. به همین دلیل برای استخراج آنها یا به اصطلاح ماینینگ (Mining) آنها از سخت افزارهای قدرتمند مخصوص این کار استفاده کرد که به آنها ماینر (Minier) گفته می شود. باید گفت ارز دیجیتال بر پایه فناوری بلاک چین (Blockchain) ساخته شده است که نقش پایگاه داده را برای رمزنگاری این رمزارزها ایفا می کند.

البته لازم به ذکر است که استخراج ارز دیجیتال رمزنگاری شده رایگان نیست و استخراج کنندگان (Miners) ارز دیجیتال لازم است مبلغی را مبلغی را در پلتفرم مربوطه به عنوان وثیقه قرار دهند. این مبلغ جهت حفاظت و حراست از شبکه می باشد و امنیت کاربران را حفظ می کند. در صورتی امکان دریافت این پول وجود دارد که فعالیت شما در شبکه به نفع کاربران باشد.

ارز دیجیتال چیست؟
ارز دیجیتال مفهومی جدید در فضای شبکه و اینترنت است که اخیرا راه اندازی شده است. طی سال های اخیر ارزهای دیجیتال مختلفی نظیر بیت کوین، اتریوم، مونرو و ریپل وارد بازار شدند که برخی از آنها محبوبیت شدیدی نیز کسب کردند. ابداع ارز دیجیتال باعث شد بسیاری از کاربران در جهان مشغول به استخراج این ارزها شوند و تلاش کنند از این راه برای خود کسب درآمد نمایند. با توجه به نوسانات و رشد نرخ ارز دیجیتال برخی نیز به خرید و فروش آن فعالیت دارند. بسیاری از کشورهای دنیا که بیت کوین و ارز دیجیتال وارد آنها شده است تلاش دارند این ارز بی حساب و کتاب را کنترل کرده و آن را تحت نظر بگیرند.

برخی معاملات آن را محدود می کرده و برخی بکلی آن را ممنوع کرده اند. برخی کشورها باور دارند که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال باعث آسان شدن تجارت های غیرقانونی می شود. زیرا با استفاده از آن می توان به راحتی از هر جای دنیا خرید انجام داد؛ بدون این که کسی بر آن نظارت داشته باشد و در نهایت پلیس نیز نمی‌توانند طرفین معامله ارز دیجیتالی را شناسایی کند. با تمام این اوصاف باید گفت که برخی کشورها استفاده از ارزهای دیجیتالی را مجاز دانسته و برخی نیز از آن حمایت کرده اند.

چند نوع ارز دیجیتال در جهان وجود دارد؟
با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال تا کنون حدود ۹۰۰ ارز دیجیتالی ساخته شده است که معروف ترین آنها بیت کوین (Bitcoin) می باشد. در حقیقت فناوری بیت‌کوین ‌طوری طراحی شده است که باعث می شود کاربران این پول رمزنگاری شده بدون نیاز به هیچ بانکی تبادلات مالی انجام داده و در نهایت هویت آنها ناشناس باقی بماند.
با رشدهای شدید ارزهای دیجیتالی رمزنگاری مخصوصا بیت کوین کاربران بسیاری وارد فضای آن شده و شروع به خرید و فروش یا استخراج آن نمودند. برخی نیز در این میان سودهای بالایی بدست آورند و این موضوع باعث شد ارزهای دیجیتال به سرعت در کل دنیا مشهور شده و در بازار کشورها نفوذ کنند. به همین دلیل دولت های بسیاری نسبت به آن حساسیت نشان داده و برخی استفاده از آن را ممنوع کردند.

طبق نظر تحلیلگران اقتصادی سال ۲۰۰۹ میلادی و زمانی کمه بیت کوین برای اولین بار وارد بازا شد ارزشی کمتر از یک دلار داشت اما وضعیت طوری شد که نرخ آن به ۲۰ هزار دلار نیز رسید. چنین رشد بی حسابی قطعا مشکل ساز خواهد شد. اما باید توجه داشت که در کل دنیا حدود ۹۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد که بیت کوین یکی از آنها می باشد. در حالی که بیشتر مردم با بیت کوین آشنا شده اند و از آن استفاده می کنند. در ادامه ارزهای دیجیتال مختلف را بررسی می کنیم.

بیت کوین (Bitcoin)
ارز دیجیتال بیت کوین سال ۲۰۰۹ وارد بازار شد و با ارزشی پایین کار خود را شروع کرد و به تدریج به معروف ترین ارز دیجیتال در دنیا تبدیل شد که ارزش آن بسیار بالا و در حدود چند هزار دلار می باشد. در خصوص سازنده بیت کوین اطلاعاتی وجود ندارد و گفته می شود فردی ناشناس آنرا راه اندازی کرده است. ارزش بیت کوین در یک دوره رشدی ۵۰ درصدی داشت و به حدود ۲۰ هزار دلار رسید اما پس از مدتی مجددا در سقوطی ارزش آن به حدود ۱۱ هزار دلار رسید.

[عکس: cryptocurrency-chart.jpg]

در حال حاضر نیز قیمت بیت کوین متفاوت است روزانه نرخ آن تغییر می کند. گفته می شود ارزش کلی بیت کوین در دنیا حدود ۷۰ میلیارد دلار می باشد.

اتریوم (Ethereum)
ارز دیجیتالی اتریوم که ارزی رمزپایه است در سال ۲۰۱۳ وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. بر خلاف بیت کوین سازنده اتریوم مشخص است و ویتالیک بوترین سازنده اتریوم می باشد. این ارز نیز همچون بیت کوین به سرعت رشد کرد و مورد استقبال کاربران قرار گرفت. اتریوم بیش از آن که ارز دیجیتال باشد، یک پلتفرم (Platform) نرم افزاری است که قابلیت برنامه ریزی بر پایه بلاک چین را دارد.

زی کش (Zcash)
زی کش نیز همچون دیگر ارزهای دیجیتال بر پایه بلاک چین می باشد. زی کش در سال ۲۰۱۶ میلادی راه اندازی شده است و تنها تفاوت آن با دیگر ارزهای دیجیتال رمزپایه در این است که همه اطلاعات تراکنش ها پنهانی بوده و رمزنگاری می شوند. کارشناسان فعال در حوزه ارز دیجیتالنظر دارند که امنیت زی کش بسیار بالاتر از بیت کوین است و مقایسه این دو همچون مقایسه http با https می باشد. گفته می شود تعداد کل زی‌کش های دنیا که قابلیت استخراج دارند به ۲۱ میلیون قطعه می رسد.

لایت کوین (Litecoin)
لایت کوین ارزی مجازی و رمزپایه است که در سال ۲۰۱۱ میلادی و توسط یکی از توسعه دهنده ها راه اندازی شد. به گفته سازنده این ارز دیجیتال از شبکه انتقال همتا به همتا (P۲P) استفاده می کند و همین امر باعث افزایش امنیت آن شده به طوری که می توان از تراکنش های انجام شده اطمینان حاصل کرد. در خصوص ارزش لایت کوین نسبت به بیت کوین باید گفت که این ارز مجازی ارزشی به مراتب کمتر از بیت کوین دارد و به نظر فعالان این حوزه لایت کوین همچون نقره و بیت کوین همچون طلا می باشد.

دوج کوین (Dogecoin)
ارز مجازی دوج کوین در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد و هدف آن متفاوت با دیگر ارزها و آن کمک اینترنتی به موسسات خیریه و ایتام بوده است. این پول مجازی همچون یالت کوین از سامانه همتا به همتا (P۲P) استفاده می کند تا مبالغ پرداختی به صورت امن به مقصد برسند. باید گفت که ارزش دوج کوین در مقابل بیت کوین قابل مقایسه نمی باشد.

دش (Dash) 
ارز مجازی دش همچون دیگر ارزها برپایه بلاکچین می باشد و همچنین از شبکه همتا به همتا (P۲P) نیز استفاده می کند. باید گفت که دش نخستین شبکه غیرمتمرکز خصوصی می باشد که به کاربران خود اجازه می دهد تمامی فعالیت های خود در شبکه را مشاهده کنند. این امکان در کنار امنیت و سرعت دش را به یکی از ارزهای دیجیتالی مناسب تبدیل کرده است.

منیع: آن دیجیتال
پاسخ

آشنایی با انواع ارز دیجیتال

#2
کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک‌ها یا هر سازمان واسطه‌ دیگری نخواهید داشت.

رمزارزها همانند ریال و دلار پول‌هایی هستند که با سازوکار مختلفی ایجاد و توزیع می‌شوند. فرایند خلق برخی از این پول‌ها مانند بیت کوین با ماینینگ انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر از آن‌ها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال بر روی فناوری‌ دفترکل توزیع شده ساخته‌ شده‌اند که یکی از محصولات مهم آن، فناوری بلاک چین است. بلاک چین‌های عمومی که اکثر ارزهای دیجیتال از آن استفاده می‌کنند، قابلیت مشاهده تمامی تراکنش‌ها را چه برای افرادی که در شبکه حضور دارند و چه برای افراد خارج از شبکه فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال چیست؟

از دید بسیاری بیت کوین اولین ارز دیجیتال حقیقی یا رمز ارزی است که ایده آن سال ۲۰۰۸ در وایت‌پیپر بیت کوین منتشر و اولین سکه‌های آن در سال ۲۰۰۹ استخراج شد؛ هرچند پیش از بیت کوین نیز تلاش‌های زیادی برای ساخت یک ارز دیجیتال صورت گرفته بود.

ایده شکل‌گیری ارزهای دیجیتال از دو مشکل بزرگ «اعتماد به شخص ثالث» و «دوبار خرج کردن» ریشه می‌گیرد.

هنگامی که شما از بانک‌ها برای انتقال پول و نگهداری آن استفاده می‌کنید، در واقع به آن بانک اعتماد کرده‌اید. حتی اگر کلی‌تر به ماجرا نگاه کنید، اعتماد برای پیش بردن بسیاری از کارهایتان ضروری است.
پاسخ
 سپاس شده توسط nazila76 ، شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان