انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تعمیر منبع تغذیه تلویزیون

تعمیر منبع تغذیه تلویزیون

#1
در این مطلب آموزشی مراحل تعمیر تلویزیون سامسونگ و عیب یابی برقی یا قسمت تغذیه یک تلویزیون رنگی را جهت مطالعه و استفاده کاربران گرامی در سایت گروه فنی و مهندسی دیبا سرویس قرار می دهیم. امید است این گونه آموزش های تعمیرات مفید واقع شده و رضایت کاربران گرامی این وب سایت را جلب نماید.
عیب یابی قسمت تغذیه یا برق تلویزیون
به ترتیب زیر عیب یابی تلویزیون را انجام می دهیم
از سیم برق شروع کرده و سپس کلید پاور و….. فیوز ورودی Ac را تست می نماییم.
حال در صورت قطع فیوز به Ptc و یکسوساز پل ( احتمال شورت و یا نشت هر کدام از دیودها ) و خازن صافی ( ازنظرشورت و نشتی ) بررسی شود خازن های نانویی موازی دیودهای پل را ( که ضربه پیک را کمی کنند . ) فراموش نکنیم گاهی جرقه زده و شورت یا نشتی پیدا می کنند.
حال اگر هیچکدام از موارد فوق باعث پریدن فیوز نشده بودند باید به مدار سویچینگ تلویزیون بادقت بیشتری توجه کنیم که Ic سویچ یا عنصر سویچ کننده پالس ( ترانزیستور ویا Str و … ) خراب وبه هرحال سوخته باشد. ونیز چون بعضی از قطعات مانند مقاومت و دیود و یاخازنهای مدار در نوسانسازی و ایجاد پالس و اصلاح شکل موج موثرند را باید از نظر دور نداشت ممکن است موجب کشیدن بار اضافی از مدار باشند. (مثلاْ می توانند بجای ایجاد پالس لازم ولتاژ Dc ثابتی به ورودی سوچینگ اعمال کنند و در نتیجه جریان زیادی از مدار کشیده شده و فیوز را قطع کند.)
گاهی ممکن است شورت در خروجی پاورسوپلای نیز موجب پریدن فیوز شود البته در مدارات پیشرفته به دلیل کنترلهای زیاد جریان ولتاژ احتمال این خرابی کمتر دیده شده است.
پس هیچ وقت فوراْ و بدون اطمینان از مدار فیوز را تعویض ننمایید.
خازنهای الکترولیتی را حتماْ با خازن سنج تست کنید و توجه زیادی نیز به خازنهای پلی استر و غیره ……… نموده که گاهی پایه هایشان قطع یا وصل می شود و باید تعویض شوند.
مراحل عیب یابی تغذیه سویچ مد تلویزیون در صورت قطع فیوز به شرح زیر است .
در آغاز عیب یابی تلویزیون به سوختن فیوز توجه شود. آیا فیوز کاملاْ سیاه شده و یا فقط قطع شده است . چون شدت عبور جریان غیر مجاز از فیوز وضعیت خرابی مدار را بیان می کند.
۱- به شکل ظاهری PTC از نظر تغییرات احتمالی توجه نمائید کوچکترین نقطه سوختگی را نادیده نگیرید.
۲- خازن صافی رابا یک مقاومت ۱۰۰ الی ۵۰۰ اهمی وات بالا تخلیه نموده سپس اهم چک نمائید.
۳- اگر در تست خازن چیز غیر عادی مشاهده نشود .احتمال خراب بودن PTC و دیود پل و خازنهای ضربه گیر پیک زیاد است.
الف- PTC را از مدار خارج نموده آنرا درکنار گوشمان بشدت تکان می دهیم در صورتیکه صدای غیر عادی شنیده شد صد در صد PTC خراب است.
ب – ممکن است یکی از دیودهای پل شورت شده باشد.
ج- یکی از چهار خازن ضربه گیر پیک نشت و یا شورت شده باشد.
که در این صورت خازن را به شرح زیر تست می کنیم.
ابتدا یک سر خازن را کاملاْ از مدار خارج نمائید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان