انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش نوشتن لید خبر به شیوه‌ای بهینه برای سئو سایت

آموزش نوشتن لید خبر به شیوه‌ای بهینه برای سئو سایت

#1
در مطلب قبلی به اهمیت نوشتن لید خبر بعد از طراحی سایت اشاره کرده و عنوان کردیم هر چقدر مطلب باکیفیت و خوب باشد، در صورت نداشتن لید خوب راه به جایی نمی‌برد. اما نحوه صحیح نوشتن لید خبر چیست؟

تصور کنید با صرف زمان، منبعی بسیار خوب و حرفه‌ای پیدا کرده و یک مطلب بسیار باکیفیت، تخصصی و حرفه‌ای و پر از دانش از درونش استخراج کرده و سپس ترجمه کرده‌اید و در انتها بر روی وب سایت خود قرار داده‌اید. متاسفانه یا خوشبختانه، موفقیت این مطلب در گرو عنوان و سپس نوشتن لید خبر خوب است، وگرنه راه به جایی نخواهد برد. به عبارت دیگر، کاربر زمانی که به وب سایت شما وارد می‌شود، از مطالبی که نوشته‌اید فقط عنوان و لید را مشاهده می‌کند. اگر این دو قسمت جذاب نبوده و نتوانند نظر کاربر را به خود جلب کنند، فرد دیگر بر روی پست به منظور خواندن نسخه کامل کلیک نمی‌کند. به این ترتیب مقاله‌ای که با صرف زمان بسیار زیاد نوشته‌اید خوانده نخواهد شد. نمی‌توان این موضوع را بر گردن کاربران انداخت و آن‌ها را مقصر به خاطر بی توجهی دانست، چرا که بی‌ صبر بودن خاصیت کاربران امروزی است!
[عکس: Content-Blackboard1.jpg]

به همین دلیل مدیر و یا نویسنده وب سایت باید بتواند بعد از ارائه عنوانی جذاب، به منظور مشتاق کردن کاربر به خواندن ورژن کامل مطلب، به نوشتن لید خبر بپردازد، چون کاربر باید بداند این پستی که می‌خواهد با وجود بی صبر بودن، چند دقیقه برایش وقت صرف کرده و آن را به طور کامل بخواند درباره چیست! لید را باید همان خلاصه مطلب دانست که به عنوان چکیده‌ای از کل ساختار آن به شمار می‌رود. از آنجایی که حین تولید محتوا می‌بایست سئو محور بودن آن را نیز رعایت کرد، در زمان نوشتن لید خبر اندازه آن نباید از یک میزان مشخص تجاوز کند. پیشتر، تعداد حروف مجاز برای لید که در سئو به همان متا دسکریپشن یا توضیحات متا شناخته می‌شود ۱۵۰ مورد بود. این تعداد سپس در یک الگوریتم جدید گوگل به ۳۰۰ حرف افزایش پیدا کرد، اما مجددا به همان تعداد قبلی بازگشت. پس فراموش نکنید از آنجایی که جلب توجه گوگل اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد، در زمان نوشتن لید خبر نمی‌توان خلاصه‌ای به طول دلخواه نوشت و اندازه آن نباید از ۱۵۰ حرف تجاوز کند. همین طول کوتاه یکی از دشواری های نوشتن لید خبر را نمایش می‌دهد، به این معنی که باید کل مطلب را درون تعداد کمی حرف خلاصه کرد. هر چه مطلب طولانی تر بوده و مطالب بیشتر و پیچیده‌تری را شامل شود، انجام این کار نیز دشوارتر خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: لید چیست و چرا در سئو و طراحی سایت اهمیت زیادی دارد؟
[عکس: content-marketing-idea-lightbulb-ss-1920.jpg]
طرز صحیح نوشتن لید خبر
تولید محتوا بدون در نظر گرفتن سئو امروز هیچ جایی نزد وب مسترها، نویسندگان و مدیران وب سایت ها ندارد، به همین دلیل باید در زمان نوشتن جزء به جزء قسمت های مطلب، از لید گرفته تا پاراگراف اول و پاراگراف های میانی، این موضوع را رعایت کرد. حین نوشتن لید خبر حتما باید کلمه یا عبارت کلیدی را درونش حداقل یک مرتبه بیاورید. البته بسته به طولانی بودن عبارت، می‌توان آن را تا سه مرتبه آورد. این میزان دست خود کاربر بوده و به فاکتورهای مختلفی از جمله طول عبارت کلیدی بستگی دارد. اگر این یک کلمه کوتاه باشد، می‌توان در زمان نوشتن لید خبر آن را سه مرتبه آورد. استفاده از قسمت کلیدی برای یک مرتبه حتی در صورت تشکیل شدن از چند کلمه کم تلقی شده و از طرفی نباید آن را بیشتر از سه مرتبه آورد، چرا که در اینجا کلا قرار است ۱۵۰ حرف وارد شوند که معادل ۳۰ الی ۴۰ کلمه است. پس بین استفاده از کلمه یا عبارت کلیدی بین دو یا سه مرتبه، بسته به مطلب، تعادل ایجاد کنید.
مقاله پیشنهادی: منظور از تولید محتوای سئو شده چیست و چطور باید آن را انجام داد؟
[عکس: seo-content-ss-1920.jpg]
تا جای ممکن سعی کنید وقتی در حال نوشتن لید خبر هستید، قسمت کلیدی درست در ابتدای آن قرار بگیرد که همان ابتدایی ترین بخش کل مطلب نیز به شمار می‌رود. اگر سه مرتبه از آن استفاده می‌کنید، یک مرتبه دیگر در وسط و یک مرتبه در آخر آن را تکرار کنید. اگر تعداد دفعات آوردن قسمت کلیدی در زمان نوشتن لید خبر دو مرتبه است، یک مرتبه آن را در ابتدا آورده و مرتبه‌ای دیگر در وسط قرار بدهید. اگر هیچ جور قادر نیستید با بازی با کلمات، کلمه یا عبارت کلیدی را در ابتدای مطلب آورده و لید را با آن شروع کنید، می‌توانید از ترفندی دیگر استفاده کنید! در این روش، بخش کلیدی را در ابتدای پست نوشته و سپس دو نقطه قرار می‌دهید و سپس مطلب را شروع می‌کنید. اگر این کار نیز امکان‌پذیر نیست و ظاهر بسیار زشتی به ساختار خبر می‌دهد، می‌توانید عنوان مطلب را در ابتدای لید آورده و سپس بعد از قرار دادن دو نقطه، نوشتن لید خبر را آغاز کنید. این موضوع از آنجایی توصیه می‌شود که عنوان مطلب به طور قطعی دربردارنده کلمه یا عبارت کلیدی است. گفتنی است همانند نوشتن لید خبر برای عنوان نیز تاکید می‌شود بخش کلیدی را در ابتدا وارد کنید.
لید نباید هست و نیست مطلب را فاش کند تا کاربر دیگر دلیلی برای کلیک کردن بر روی عنوان و وارد شدن به نسخه کامل مطلب نداشته باشد. در برخی زمان ها، عنوان به تنهایی به اندازه‌ای که کاربر را به کلیک کردن تشویق کند جذاب است، اما نویسنده اصلی ترین چیزی که کاربر از ورژن کامل طلب می‌کند را در زمان نوشتن لید خبر فاش می‌کند. به عنوان نمونه، ممکن است عنوان خبر درباره زمان عرضه یک گوشی هوشمند جدید باشد. کاربر بدون شک برای پی بردن به این موضوع وارد مطلب خواهد شد، مگر این که در زمان نوشتن لید آن را در این قسمت ذکر کنید. خود را جای کاربر وب سایت خود بگذارید! چه دلیلی وجود دارد تا دیگر وارد مطلب شوید!؟ پس در لید باید مطالب جذابی را به صورت نصفه و نیمه ارائه کنید تا مخاطب بهانه‌ای برای وارد شدن به ورژن کامل داشته باید و به انجام این کار تحریک شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان