انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ژنژیویت-بیماری های لثه

ژنژیویت-بیماری های لثه

#1
التهاب لثه
 التهاب لثه دارای سه مرحله شامل ضایعه ابتدایی، ضایعه اولیه و ضایعه تثبیت شده یا ژنژیویت مزمن است که مرز روشنی بین آنها وجود ندارد همچنین ضایعات پیشرفته که ناشی از گسترش التهاب بافت های عمقی پریودنتال می باشد و تحلیل استخوان نگهدارنده دندان در این مرحله حادث می‌شود. 

ویژگیهای بالینی ژنژیویت
حضور هر یک از علائم بالینی زیر می‌توانند از علائم بارز نمای کلینیکی ژنژیویت باشد:
اریتم و اسفنجی بودن بافت لثه ای، خونریزی به دنبال تحریک، تغییر کانتور یا فرم لثه، حضور جرم یا پلاک بدون شواهد رادیوگرافی

 تحلیل استخوان 
واسطه های آماسی که در جریان بر هم کنش متقابل میزبان و پلاک میکروبی تولید می‌شوند روی عملکرد حفاظتی پوشش سطحی لثه یا اپیتلیوم اثر منفی دارند بنابراین حذف عوامل اتیولوژیک نظیر عوامل گیر پلاک مانند جرم، اورهنگ و ... بسیار حیاتی است. 
طبقه بندی ژنژیویت بر اساس دوره و مدت
ژنژیویت ها را بر اساس دوره و مدت به ژنژیویت حاد، ژنژیویت راجعه و ژنژیویت مزمن تقسیم بندی می کنند.

 ژنژیویت حاد این نوع ژنژیویت  می‌تواند شروع ناگهانی و توام با درد داشته باشد و مشی حاد  آن در یک دوره ی  زمانی کوتاه اتفاق می افتد.

ژنژیویت راجعه ژنژیویتی است که به دنبال درمان یا بهبود خود به خود عود میکند

ژنژیویت مزمن با خطی مشی آهسته در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود و به طور معمول بدون درد است این فرم شایع ترین فرم ژنژیویت است.
جراحی لثه - جراحی لثه با لیزر
طبقه بندی ژنژیویت بر اساس محل
 ژنژیویت موضعی که محدود به لثه یک یا چند دندان می باشد.
 ژنژیویت منتشر که لثه ی دندانها را درگیر می کند.
ژنژیویت مارژینال که بیماری حاشیه لثه است و ممکن است قسمتی از لثه چسبنده مجاور هم درگیر شده باشد. 
ژنژیویت پاپیلاری پاپی بین دندانها را درگیر میکند و اغلب به لثه مارژینال مجاور هم گسترش می یابد.
پاپی های لثه بین دندانی اغلب بیشتر از لثه مارژینال به بیماری مبتلا می‌شوند و اولین علامت ژنژیویت نیز بیشتر در این قسمت لثه مشاهده می شود.
ژنژیویت گسترده هر سه قسمت لثه شامل لثه مارژینال، لثه چسبنده و پاپی بین دندانی مبتلا می‌شوند.
بیماری لثه اغلب به صورت ترکیبی از اصطلاح های فوق بیان می شود به طور مثال ژنژیویت مارژینال موضعی که محدود به یک یا چند ناحیه لثه ی مارژینال میباشد یا ژنژیویت گسترده موضعی که ابتلای لثه مارژینال تا چین موکوباکال در یک ناحیه محدود میباشد ژنژیویت پاپیلری موضعی که درگیری یک یا تعداد بیشتری از فضاهای بین دندانی در یک ناحیه دیده می‌شود. 
ژنژیویت مارژینال منتشر عبارت است از ابتلای لثه مارژینال به تمام دندانها که پاپی بین دندانی هم اغلب تحت تاثیر قرار می گیرد در نهایت ژنژیویت گسترده منتشر که تمام قسمت های لثه مخاط آلوئول  و لثه چسبنده را درگیر می کند و در مواردی خط موکو ژنژیوال غیرقابل تشخیص می‌شود شرایط سیستمیک در ایجاد این نوع از ژنژیویت دخیل هستند به همین دلیل ارزیابی بیمار به لحاظ سیستمیک در موارد مشکوک پیشنهاد می شود
یکی از مهمترین شاخه های رشته دندانپزشکی مربوط می شود به دندانپزشکی زیبایی. منظور از این اصطلاح این است که برای بالابردن عملکرد دندان ها و همچنین بهبود یافتن میزان زیبایی آنها عملیاتی صورت می پذیرد تا به این هدف نزدیک تر شود. در واقع می توان اینگونه عنوان کرد که یک دندانپزشک در واقع علاوه بر اینکه باید دارای علم کافی باشد باید یک هنرمند نیز باشد. تلفیقی از علم و هنر در دندانپزشک می تواند منجر به کاری با کیفیت در خروجی شود. علاوه بر اینکه هدف از دندانپزشکی بالا بردن سلامت دهان و دندان است هدف بعدی آن بالا بردن میزان زیبایی خنده نیز می باشد.
البته باید گفت که رشته دندانپزشکی زیبایی به صورت تخصصی نداریم و عملا گروهی از دندانپزشکان خودشان در این شاخه در حال فعالیت هستند. مثلا در امریکا هیچگاه این رشته به عنوان یک رشته رسمی در دانشگاه شناخته نشد. در این میان دو تخصص بسیار مهم وجود دارد که نمی توان میان آنها و مباحث زیبایی دندان ها ارتباطی قائل نشد. این دو تخصص عبارتند از ارتودنسی و پروتزهای دندانی. برای تخصص گرفتن در این رشته ها باید در ابتدا مدرک دندانپزشکی داشته باشید و سپس به مدت سه سال نیز به ادامه تحصی در آن رشته بپردازید.
از جمله مواردی که در دندانپزشکی زیبایی صورت می پذیرد می توان به درمان های بیلیچینگ و یا سفید کردن دندان ها اشاره کرد. البته امروزه شاهد هستیم که برای سفید کردن دندان ها در داروخانه حتی بدون نسخه پزشک داروهای زیادی وجود دارد اما کاری که یک دندانپزشک در این زمینه انجام می دهد به مراتب تخصصی تر و دارای ماندگاری بالاتری خواهد بود.
منبع سورس: دکتر سجودی ، دکتر ابراهیم گل
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان