انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۰ 1دلیل قانع‌کننده برای استفاده از استراتژی دیجیتال

۰ 1دلیل قانع‌کننده برای استفاده از استراتژی دیجیتال

#1
۱۰ دلیل قانع‌کننده برای استفاده از استراتژی دیجیتال
 
اگر بخواهید یک کمپین بازاریابی دیجیتال را پایه‌ریزی کنید، از کدام نقطه شروع خواهید کرد؟ اگر سابقه طراحی را داشته باشید، حتما می‌دانید که طراحی یک نقشه راه، حداکثر به چند صفحه برگه A4 برای مرتبط کردن استراتژی بازاریابی دیجیتال به معیارهای اسمارت نیاز خواهید داشت؛ اما بااین‌وجود، هنوز هم بسیاری از سازمان‌های بزرگ و کوچک، از طراحی یک استراتژی برای بازاریابی دیجیتال درمانده‌اند.
داشتن یک استراتژی دیجیتال برای رشد هر کسب و کاری یک ضرورت محسوب می‌شود. در این پست از وبلاگ ، ۱۰ دلیل برای شما ذکر خواهیم کرد که شما را به داشتن یک استراتژی دیجیتال مجاب می‌کند.
آیا یک استراتژی برای بازاریابی دیجیتال دارید؟
متاسفانه به دلیل عدم منابع کافی، مشخص نیست که چه تعداد از کسب‌وکارهای ایرانی برای بازاریابی دیجیتال خود از یک استراتژی مدون بهره می‌برند و به همین دلیل نیز باید به منابع خارجی اکتفا کنیم.
بررسی‌های وب‌سایت از سال ۲۰۱۲ تا به امروز نشان می‌دهد که میزان روی آوردن کسب‌وکارها (غیر ایرانی) به سمت استراتژی دیجیتال، سیری صعودی داشته است. همچنین در آخرین بررسی‌های این مرکز مشخص شد که هنوز هم ۴۴ درصد از کسب‌وکارها از استراتژی دیجیتال بهره نمی‌برند و بدون داشتن یک استراتژی مشخص، به اجرای بازاریابی دیجیتال اقدام کرده‌اند.

یک رویکرد پیشنهادی برای توسعه استراتژی دیجیتال
رویکردی که بسیاری از کسب‌وکارها در جهت تدوین و توسعه استراتژی بازاریابی دیجیتال خود از آن بهره می‌گیرند «معیارهای اسمارت» نام دارد. در این چرخه، سه فرآیند: فرصت، استراتژی و اقدام پیش‌بینی‌شده است. با استفاده از این رویکرد می‌توانید میزان داشته‌ها و پتانسیل‌های خود را مشخص کرده و بر این اساس به طراحی یک استراتژی دیجیتال اقدام کنید.

قالب‌های ارزیابی
در تصویر زیر، یک نمونه از قالب‌های ارزیابی نمایش داده شده است که می‌توانید از آن برای خود استفاده کنید.

اما اگر شما نیز جزو آن دسته از کسب‌وکارهایی هستید که هنوز از یک استراتژی مدون برای بازاریابی دیجیتال خود بهره نمی‌برد، پیشنهاد می‌کنیم که دو راهکار جایگزین زیر را مطالعه کنید:
  • با یک برنامه بازاریابی دیجیتال جداگانه که دگرگونی‌های لازم را مشخص می‌کند، شروع کنید. سپس آن را به موردی که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد تبدیل کرده و تغییرات لازم برای بازاریابی دیجیتال را روی آن اعمال کنید.
  • یک برنامه دیجیتال یکپارچه، به‌عنوان بخشی از برنامه کلی بازاریابی، طراحی کنید؛ به‌گونه‌ای که دیجیتال در مرکز توجه قرار داشته باشد و به یکی از بخش‌های معمول کسب‌وکار تبدیل شود.
مزایای استفاده از این روش کدام‌اند؟ به نظر ما:
  • استفاده از بازاریابی دیجیتال بدون داشتن یک استراتژی مدون هنوز هم امری رایج بین اکثر کسب‌وکارهای محسوب می‌شود. البته کسب‌وکارهای زیادی نیز وجود دارند که به طرزی موثر از رسانه‌های دیجیتال استفاده کرده و به نتایج بسیار خوبی نیز از جستجوها، ایمیل‌ها و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود دست پیدا می‌کنند؛ اما این واقعیت را نیز باید در نظر گرفت که اغلب کسب‌وکارها و به‌خصوص کسب‌وکارهای نوپا، بسیاری از فرصت‌های حاصله از بازاریابی دیجیتال را از دست می‌دهند. فقدان بازاریابی دیجیتال و نبودن یک استراتژی مشخص برای آن فقط به کسب‌وکارهای کوچک منحصر نمی‌شود و حتی بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ ایرانی نیز از نداشتن یک برنامه جامع برای بازاریابی دیجیتال رنج می‌برند.
  • اکثر قریب به‌اتفاق کسب‌وکارهایی که توسط وب‌سایت smartinsights مورد بازرسی قرارگرفته‌اند، نگاهی استراتژیک به مقوله دیجیتال داشته‌اند. وب‌سایت smartinsights در صحبت‌هایی که با کمپانی‌های مختلف داشته، دریافته است که ساخت یک برنامه دیجیتال معمولا در دو مرحله اتفاق می‌افتد. در ابتدا یک برنامه جداگانه بازاریابی دیجیتال ایجاد می‌شود. البته این رویکرد نیز مزیت‌های خاص خود را دارد که از نمونه‌های آن می‌توان به آگاه شدن نسبت به شرایط و میزان خرید به‌وسیله نشان دادن موقعیت‌ها و مشکلات و همچنین ریل‌گذاری یک مسیر از طریق تعیین اهداف و استراتژی‌های خاص برای دخیل کردن بازاریابی دیجیتال در سایر فعالیت‌های کسب‌وکار اشاره کرد.در مرحله دوم، دیجیتال با استراتژی بازاریابی یکپارچه شده و به‌عنوان هسته فعالیت‌ها و یک بخش معمول از کسب‌وکار مطرح می‌شود؛ اما به‌جز برای این تاکتیک، برنامه‌ریزی جداگانه را تضمین نمی‌کند.
۱۰ دلیل قانع‌کننده برای استفاده از استراتژی دیجیتال
۱. مسیر مشخصی را دنبال نمی‌کنید
بسیاری از کسب‌وکارهایی که از استراتژی دیجیتال استفاده نمی‌کنند، در تعیین اهداف استراتژیک برای پاسخگویی به نیازهای کسب‌وکار در جهت به دست آوردن مشتریان جدید و یا تحکیم ارتباطات فعلی، دچار مشکل می‌شوند؛ اما در صورت استفاده از یک استراتژی مشخص، تمامی فعالیت‌های شما به صورتی جهت‌دار درخواهد آمد و در جهت رشد و پیشرفت کسب‌وکار به‌پیش می‌روند.
۲. از سهم آنلاین خود اطلاعی ندارید
اگر با میزان سهم خود از فضای آنلاین آشنا نباشد، ممکن است در پیش‌بینی تقاضای مشتریان برای خدمات آنلاین دچار مشکل شوید. فضای آنلاین یک فضای داینامیک است و با کانال‌های سنتی تفاوت دارد. همچنین نوع مشتریان، رفتار آن‌ها، رقبا، مقیاس‌ها و امکانات ارتباطات بازاریابی در آن نیز متفاوت است.
۳. رقبا به‌راحتی سهم شما را از بازار قبضه خواهند کرد
در صورت عدم استفاده از استراتژی دیجیتال و یا عدم تخصیص منابع کافی به آن، رقبا به‌راحتی می‌توانند سهم شما از بازار دیجیتال را نصیب خود کنند و کسب‌وکارتان را به شکست بکشانند.
۴. نبود یک مقیاس ارزش‌گذاری قدرتمند
یک مقیاس ارزش‌گذاری قدرتمند به شما کمک خواهد کرد تا با متمایز کردن سرویس‌های آنلاین خود، هم بتوانید مشتریان جدید به دست آورید و هم میزان وفاداری مشتریان پیشین را تقویت کنید.
۵. شناخت ناکافی از مخاطبان آنلاین
اگر از مخاطبان آنلاین خود شناختی کافی داشته باشید، می‌توانید استراتژی‌های دیجیتال خود را نیز در جهتی همسو با آن‌ها طراحی کنید. برای کسب شناختی کافی از مخاطبان آنلاین خود می‌توانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس نیز بهره بگیرید.
۶. یکپارچه نبودن
تقریبا اکثر کسانی که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند، بر این باورند که یکپارچه‌سازی رسانه‌های دیجیتال با رسانه‌های سنتی و سایر کانال‌های پاسخگو، می‌تواند اثرگذاری بازاریابی و استراتژی دیجیتال را افزایش دهد.
۷. عدم تخصیص منابع کافی به فرآیند دیجیتال
عدم اختصاص منابع کافی به فرآیندهای برنامه‌ریزی و بازاریابی الکترونیکی و همچنین فقدان افراد متبحر در زمینه دیجیتال می‌تواند پاسخگویی به تهدیدهای رقابتی را برای کسب‌وکار به یک چالش اساسی تبدیل کند.
۸. هدر دادن زمان و منابع مالی از طریق تکرار فرآیندها
هرچقدر که یک کسب‌وکار بزرگ‌تر باشد، احتمال هدر رفت منابع مالی و زمان نیز در آن بالاتر می‌رود. برای مثال، در یک کمپانی ممکن است که چندین بخش بازاریابی وجود داشته باشد و هرکدام از آن‌ها از ابزارها و آژانس‌های مختلف برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند. تکرار کردن یک فرآیند می‌تواند بازاریابی دیجیتال را با مشکل مواجه کند.
۹. نبود چابکی لازم برای پاسخگویی
اگر به برندهایی مانند آمازون، گوگل، دل، اپل و غیره نگاه کنید، می‌بینید که تمامی آن‌ها از روش‌های مختلفی برای حفظ و کسب مشتریان جدید استفاده می‌کنند. برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال باید از چابکی لازم برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان برخوردار باشید.
۱۰. عدم بهینه‌سازی
یک استراتژی دیجیتال به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید زیرساخت‌های موردنیاز را به‌درستی فراهم کرده و سپس در جهت بهبود جنبه‌های کلیدی مانند جستجوی بازاریابی، تجربه کاربری، ایمیل‌ها و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اقدام کنید.
۱۰ مشکلی که در بالا گفته شد، به‌راحتی و تنها از طریق استفاده از یک استراتژی دیجیتال قابل‌حل هستند. نظر شما چیست؟
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان