انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اسکنر ( پیمایشگر) چیست ؟ کاربرد اسکنر در چاپ دیجیتال چیست؟ چند نوع اسکنر داریم؟

اسکنر ( پیمایشگر) چیست ؟ کاربرد اسکنر در چاپ دیجیتال چیست؟ چند نوع اسکنر داریم؟

#1
[/url]

[عکس: %D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%86%D8%B1-%DA%86%DB...68x331.jpg]

اسکنر ( پیمایشگر)  چیست ؟  کاربرد اسکنر  در [url=http://behrangdesign.ir/%D8%AA%D8%B9%D8%B1%D9%81%D9%87-%DA%86%D8%A7%D9%BE-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84/]چاپ دیجیتال
چیست؟ چند نوع اسکنر داریم؟

اسکنر مهمترین و متداول ترین دستگاهی است که از طریق آن اطلاعات یک متن یا تصویر گرافیکی خوانده شدهوبه صورت اطلاعات قابل دسترس در رایانه ذخیره میشود

اسکنر وسیله‌ای است که تصاویر را از عکس‌های پرینت‌شده، پوسترها، صفحات مجله و منابع مشابه دریافت کرده و وارد کامپیوتر می‌کند تا بتوانید آن‌ها را مشاهده و ویرایش نمایید. اسکنرها به صورت قابل حمل، تخت یا ایستاده ساخته می‌شوند و مدل‌های مخصوص سیاه‌وسفید یا رنگی دارند. اسکنرهایی که رزولوشن خیلی بالایی دارند معمولاً برای اسکن پرینت‌های دارای رزولوشن بالا استفاده می‌شوند، اما اسکنرهای دارای رزولوشن پایین برای دریافت تصاویر و نمایش در کامپیوتر کفایت می‌کنند. اسکنرها معمولاً با نرم‌افزاری همچون محصولات Adobe Photoshop عرضه می‌شوند که با آن‌ها می‌توانید تغییر اندازه و اصلاح عکس اسکن‌شده را انجام دهید.

اسکنرها معمولاً با استفاده از رابط کاربری سیستم کامپیوتر کوچک (SCSI) به کامپیوتر متصل می‌شوند. یک نرم‌افزار نظیر فوتوشاپ از برنامه‌ی TWAIN برای مطالعه‌ی تصویر استفاده می‌کند.

اسکنرها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. اسکنرهای سیلندری ) درام استوانه ای )
  2. اسکنرهای تخت (رومیزی )
 
اسکنر های درام

اسکنرهای درام، شامل یک سیلندر شفاف میباشند که اصل تصویر را بر روی آن میبندند و با دو روش به آن نور میدهند. در اورژینالهای شفاف از زیر به آن نور داده و در اورژینالهای غیر شفاف از روی تصویر به آن نور میدهند و سپس نور منعکس شده توسط آیینه به سیستم منتقل میشود و در آنجا تبدیل به اطلاعاتی میشود که قابل پذیرش برای دستگاه تفکیک (تهیه فیلم) میباشد.

 

اسکنرهای تخت

 در اسکنرهای تخت، اورژینال را بر صفحهای شیشه ای میگذارند و دستگاه همانند اسکنرهای سیلندری عمل میکند. اسکنرها را بسته به قدرت و توانایی آنها دسته بندی میکنند. اسکنرهای موجود در بازار، قدرت تفکیک رنگ از اصل تصاویر و فیلم نگاتیو و پوزیتیو دارد. با توجه به نوع اورژینال و خروجی مورد درخواست، فاکتورهای مختلف یک دستگاه قابل تنظیم است و هنرجویان عزیز میبایستی در کارگاه با کمک هنرآموزان و مربیان خود انواع مختلف را تجربه نمایند.

اسکن تصویر:

با توجه به اسکنر موجود در مرکز آموزش خود، نحوه ی انجام کار را از مربیان خود فرا گیرید . به عوامل مهم در یک اسکن خوب توجه کنید و یک تصویرمشخص تک رنگ را جهت یک صفحه روزنامه، یک صفحه کتاب  و یک کار سفارشی ( قابل چاپ بر روی کاغذ گلاسه ) اسکن کرده و کیفیت ها را با هم مقایسه کنید. دراین زمینه گزارشی تهیه وتفاوتها ً توضیح داده و آن را به مربی خود نشان دهید.

تصویری انتخاب کنید که حاوی سایه روشن وبه عبارتی دارای تنها و خاکستریهای مختلف باشد. آن را بروی صفحه ی اسکنرقراردهید. همواره چند فاکتوردرابتدای کار مشخص و تعیین می شود. موارد مزبور را اجرا کنید تا مرحله ی اسکن آغاز شود. در این فصل توجه ما بیشتر به تصاویر تک رنگ با تنهای از صفر تا صد درصد است . فایل حاصل از اسکن چنین تصاویری را با مود رنگGrayScale  ذخیره نمایید. ،

ابتدا محدوده و فضایی را که باید اسکن شود با کادر مشخص میکنیم و سپس روی نوع ارژینال کلیک میکنیم

روش اسکن  Scan Type شامل  True Color Black & White –Scale است . گزینه ی  white & black مربوط به کارهای خطی و Gray Scale برای تصویر ترامهی تک رنگ در نظر گرفته میشود. از آنجا که کارهای تکرنگترامداردراین بخش موردبحث قرار گرفته است. گزینهی Gray را انتخاب کنید. رزولوشن را روی ۳۰۰ و آنگاه اندازهی اسکن را با درصد و ٪۲۰۰ یا ٪۱۵۰-٪۱۰۰-٪۷۵-٪۵۰ ،دلخواه مقیاس انتخاب کنید. در بخش Adjustment میتوان روشنی و کنتراست تصویر را تنظیم نمود. بعد از انتخاب موارد مذکور، Scan را کلیک کنید. مرحله ی اسکن تصویر طی میشود و پس از این عمل، تصویر را ذخیره کنید

منبع : گروه چاپ و تیلبغات بهرنگ

نویسنده:  محمد فیض آبادی فراهانی
پاسخ

اسکنر ( پیمایشگر) چیست ؟ کاربرد اسکنر در چاپ دیجیتال چیست؟ چند نوع اسکنر داریم؟

#2
ممنون از مطلب خوبتون لطفا مطلب ما رو هم بخونید

تاریخچه چاپ دیجیتال


تاریخچه چاپ دیجیتال نسبت به چاپ از قدمت کمتری برخوردار است یعنی درست زمانی که یوهانس گوتنبرگ، بازرگان آلمانی مطبوعاتی را ایجاد کرد که به واسطه آن تولید انبوه کتاب آغاز شد.

اولین چاپ های دیجیتال در اوایل دهه 1990 به بازار عرضه شدند. چاپ دیجیتال هر تصویر را مجموعه ای پیچیده از اعداد و فرمول های ریاضی در نظر میگیرد.

این تصاویر بعنوان یک ماتریس نقطه ای به نام پیکسل ذخیره می شوند، که به این فرآیند دیجیتال کردن گفته میشود.

در مرحله بعد تصاویر دیجیتالی شده برای کنترل رسوب جوهر، تونر یا قرار گرفتن در معرض انرژی الکترومغناطیسی برای تولید داده ها استفاده می شوند.

چاپ دیجیتال از یک سیستم مدیریت رنگ استفاده میکند که تصاویر را به همان میزان کیفیتی که دیده میشوند چاپ میکند.

اولین چاپ دیجیتال رنگی در جهان به نام "مجله ایندیگو" در سال 1993 شکل گرفت که یک شبه باعث تغییر در دنیای چاپ شد و مشتریان توانستند چاپی سریع، شخصی و با کیفیت بالا را از طریق اینترنت انتخاب کنند.نام دستگاه چاپ فشاری(printing press) ازشرکت "بنی لاندا" که در سال 1977 برای ایجاد سریعترین دستگاه فتوکپی در جهان تاسیس شده بود، گرفته شده است.

لاندا بعدها کشف کرد که جوهری که برای فتوکپی استفاده میشود جوهر چاپ دیجیتالی نامیده می شود که می تواند در چاپگرها مورد استفاده قرار گیرد.

جوهر چاپ دیجیتال از ذرات رنگی کوچک معلق در روغن مرسوم به نام ایزوپار استفاده می کند که می تواند توسط یک دیفرانسیل ولتاژ جذب یا دفع شود. جوهر یک لایه پلاستیکی نازک و صاف بر روی سطح کاغذ ایجاد می کند.

از زمان آغاز اولین چاپ دیجیتال، بازار همچنان به طور گسترده رشد داشته است و در سال 2010، بازار چاپ دیجیتال به ارزش 85.2 میلیارد دلار معادل بیش از 225 میلیارد نسخه چاپی داشته است و پیش بینی می شود که 18 درصد از کل چاپ ها در سال 2016 بوده است و این رشد چشمگیر در سال های آینده نیز ادامه خواهد یافت .

چاپ دیجیتال در همه جا در آینده خواهد بود. چاپ دیجیتال فقط برای چاپ تجاری استفاده نخواهد شد؛ برای چاپ و بسته بندی نیز استفاده می شود.

مطبوعات دیجیتال پس از بازار بسته بندی توسعه خواهند یافت و شخصی سازی بسته بندی در آینده بزرگ خواهد بود.

چاپ دیجیتال به هر دو کاربر در خانه و محل کسب و کار اجازه می دهد برای چاپ دیجیتال تصاویر از سیستم های کامپیوتری دسکتاپ استفاده کنند. استفاده آسان و کیفیت بهبود یافته چاپ دیجیتال را محبوب ساخته است.

در طول بیست سال گذشته، چاپگر دیجیتال بهبود یافته و تعداد و نوع جوهر پشتیبانی، جایگزین چاپ عکاسی رنگ نقره ای هالید گسترش یافته است.

در آینده، اطمینان از پایداری نسخه های تولید شده باید چاپ دیجیتال را جالب تر کند.

مطبوعات دیجیتالی نیز سریعتر تبدیل می شوند و برای رسیدگی به انواع چاپ بیشتر طراحی می شوند.

سورس : چاپ دیجیتال سام
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان