انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ایمپلنت چیست ؟

ایمپلنت چیست ؟

#1
ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت در واقع بازسازی استخوان فک و برگرداندن سلامتی دندان ها و لثه و استخوان فک میباشد.راه حل اساسی برای جویدن غذا ، درست صحبت کردن و زیبایی دندان ها در نبود دندانها ، ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت هست.


با ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت میتوان دندان ها را بازسازی کرد و با عمل ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت میتوان درعین حالی که به زیبایی صورت و دندان ها میرسیم ، یک درمان دندانپزشکی هم انجام میشود و با ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت رضایت بیمار حاصل میگردد و بیمار جایگزینی برای دندان ها دارد که تا آخر عمر میتواند از ایمپلنت استفاده کند.




ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت نیاز به مراقبت دارد و مثل دندان طبیعی میتوان آنرا در نظر گرفت و در عین حال باید از مسواک و خمیر دندان و نخ های مخصوص برای تمیز کردن ایمپلنت دندان یا کاشت استفاده کرد.
باید قبل از اینکه اقدام به ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت درمان کنیم، ابتدا دندانپزشک خود را با دقت انتخاب کنید و تجربه ایشان را ارزیابی کنید و از کیفیت ایشان اطلاعات زیادی را داشته باشید. زیرا بسیاری از دندانپزشکانی که تخصص ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت را ندارند ، به صورت علمی آموزش های کافی رابرای ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت ندیده اند و توصیه میکنیم که برای انجام دادن این درمان هاییکه پرهزینه هم هستند ، نزد ایمپلنتولوژیست یا متخصص ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت رفته و درمان را به دندانپزشکی که تخصص ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت ندارد ، نسپرد تا بتوان درمان عالی را بدست آورد.




انواع ایمپلنت دندان چیست؟


ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت که دست دندان را نگه میدارد اوردنچر نام دارد و به این صورت هستند که دو یا چهار ایمپلنت در فک پایین یا بالا گذاشته میشود و دست دندان روی آن قرار میگیرد.


این نوع ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت در مواقعی که استخوان فک بیمار تحلیل زیادی داشته باشد و به قدری کم باشد که نیاز به بازسازی استخوان فک باشد و دنچر یا دست دندان بیمار از دهانش خارج شود استفاده میگردد.


این اوردنچر متحرک بوده و روی ایمپلنت قرار میگیرد و ثبات نسبتا خوبی دارد اما مثل پروتز ثابت فیکس نیست و میتوان برای تمیز کردن ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت و دست دندانشب ها آن را خارج کرد.
نوع دیگر ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت تکنیک All on 4 هست که کل پروتز در هر فک روی 4 تا 6 عدد ایمپلنت قرار میگیرد.
نوع دیگر ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت به گونه ای هست که پروتز ثابت میتوان قرار داد و این نوع ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت نیاز به تعداد بیشتری ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت دارد .
ولی برای گذاشتن ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت استخوان فک باید به اندازه کافی باشد تا بتوان ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت را درون استخوان فک قرارداد. 




زمانی که بخواهیم با استفاده از ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت ، دندان های مصنوعی را به خوبی در جای خود نگه داریم دو نوع روش وجود دارد که در زیر توضیح داده میشود.


1- بال اتجمنت : Ball Attachment


برای اینکه هرکدام از ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت را در فک با استفاده از قطعات روی آن به پروتز متحرک یا دنچر یا دست دندان وصل کنیم ، نیاز به یک قطعه ای شبیه گوی داریم تا با قطعات دیگر که فرورفتگی دارند و داخل دنچر کار گذاشته میشوند ، داخل هم فرو بروند . این قطعات در واقع شبیه نر و مادگی هستند.




2- باراتچمنت:Bar Attachment 


ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت که به آن بار گفته میشود به صورت یک میله باریک هست که داخل دست دندان قرار میگیرد و دست دندان با میله ای که داخل آن هست روی ایمپلنت متصل میگردد.نوع ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت در این روش مشابه روش بال اتچمنت هست.
ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت از چه اجزایی تشکیل شده است؟


1- قسمتی که شبیه ریشه دندان است و به آن فیکسچر (Fixture) گفته میشود.
2- قسمتی که شبیه تاج دندان میباشد و به آن اباتمنت (Abutment) میگویند.
این دو قسمت توسط یک پیچ که به آن اسکرو ریتینر (Screw retainer) گفته میشود ، به هم متصل میگردند.
سایت دندانپزشکی دکتر سجودی
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان