انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ویژگی ها و مشخصات شیشه های رنگی در دکوراسیون امروز

ویژگی ها و مشخصات شیشه های رنگی در دکوراسیون امروز

#1
در فرآیند تولید شیشه فلوت ،شیشه مذاب در دمای تقریبی 1600 درجه سانتی گراد به طور مداوم از کوره به داخل حمام کم عمقی از جیوه مذاب فرومی ریزد. شیشه روی سطح جیوه شناور شده ، پخش میشود و به شکل صفحه ای که دو سطح آن موازی است در می آید.سپس شیشه از ناحیه ای که بصورت کنترل شده دما را کاهش می دهد عبور کرده و جامد می شود. ضخامت شیشه به واسطه سرعت خروج شیشه جامد شده از حمام، تعیین می گردد. شیشه تولیدی با این روش با هیچ غلطک و مکانیزم دیگری در تماس نبوده و به این ترتیب سطح آن بسیار صاف و یکنواخت می باشد.

چنانچه حین فرآیند تولید شیشه، ورق شیشه از میان دو غلطک طرح دار عبور داده شود شیشه طرح دار بوجود می آید. خط تولید این شیشه مشابه شیشه فلوت است با این تفاوت که مرحله شناوری در حمام جیوه حذف و عبور ازمیان دوغلطک جایگزین می گردد. پس از این مرحله شیشه طرح دار از ناحیه خنک کننده عبورکرده و تثبیت می شود.

شیشه رنگی به واسطه افزودن مقدار کمی اکسید فلزی به مجموعه مواد اولیه شیشه تولید می گردد. اکسیدهای فلزی مورد استفاده عمدتا اکسید آهن ، کوبالت و سلنیوم می باشند که بسته به میزان مصرف شیدهای متنوعی از شیشه های رنگی برنز ، خاکستری، آبی و سبز تولید می شوند . با این روش رنگ بصورت کاملا یکنواخت درضخامت شیشه پخش می شود.

ضخامت شیشه های فلوت جهت مصارف ساختمانی 2 الی 25 میلیمتر می باشد. معمولا ضخامت های 10،8،6،5،4،3،و 12 میلیمتر بیشترین مورد استفاده در صنعت ساختمان را دارا می باشند.

انرژی خورشید را می توان به طیف ماورا بنفش، مرئی و مادون قرمز تقسیم نمود. مشخصات این طیف ها به شرح زیر است :

ماورا بنفش (UV) : طول موج 380 -  300 نانومتر باعث رنگ پریدگی اثاث منزل می شود

مرئی (VT) : طول موج 760 – 380 نانومتر نور مرئی

مادون قرمز (IR) : طول موج  2500 - 760 نانومتر که  بصورت گرما احساس می کنیم

بهترین شیشه، با توجه به نوع کاربری، کمترین عبور  اشعه ماورا بنفش، بیشترین عبور نور مرئی و کمترین عبوراشعه مادون قرمز را باید دارا باشد.

گرمایی که احساس می کنیم از دو منبع سرچشمه می گیرد :

گرمای ناشی از طیف خورشیدی که به واسطه هر سه طیف ماورا بنفش، مرئی و مادون قرمز می باشد.

گرمای منتشره از وسایل گرماساز و اجسام مختلف مانند بخاری، رادیاتور، لامپ و .....که بصورت امواج مادون قرمز با طول موج بلند منتشر می شود.

وقتی که شما برای نمای ساختمان خود سفارش شیشه رنگی میدهید، شیشه رنگی خود را از روی نمونه های از پیش ساخته شده در ابعاد کوچک و در زیر نور لامپ یک دفتر مهندسی انتخاب میکنید. آیا این شیشه رنگی بعد از نصب انتظار شما را از لحاظ خصوصیات ظاهری برآورده میکند؟ در واقع رنگ ، رفلکس و تمام خصوصیات ظاهری شیشه رنگی با توجه به سایز و نوع شیشه و ضخامت و محیط اطراف وحتی شرایط تولید با نمونه ای که شما در یک دفتر کار در زیر نور لامپ مشاهده کردید تفاوت خواهد داشت. برای پرهیز از این مشکل ، ارائه mock up یکی از خدماتی است که شرکت ما به معماران و مجریان پروژه های ساختمانی ارائه میکند . mock up یک نمونه در ابعاد واقعی از سفارش شماست که نصب آن کمک میکند تا مطمئن شوید آنچه را که خریداری کرده اید همانی است که میخواهید.

   



نمای شیشه رنگی کرتین وال و فریم لس

نمای شیشه رنگی کرتین وال یکی از زیباترین نماهای مدرنی است که با توجه به کاربرد شیشه رنگی و آلومینیوم در آن از شرایط و ویژگیهای منحصر به فردی برخوردار است.

این شیشه رنگی نما کاملا بصورت صنعتی ساخته می شود و شرایط نصب آن به گونه ای است که انعطاف پذیری خاصی در مواجه با نتشهای ناشی از زلزله و نشت های احتمالی ساختمان در مواقع اضطراری دارد و بصورتSelf Supportو تماما آلومینیومی طراحی و اجرا می گردد. این شیشه رنگی نما در انواع فریم لس و فیس کپ ساخته و اجرا می شود.

در این نوع شیشه رنگی به خاطر اینکه سطح مقطع پروفیل آلومینیوم بزرگ ست و از مقاومت بالایی برخوردار است احتیاجی به شبکه بندی جهت زیر سازی نما نیست و خود پروفیل بوسیله پلیت که با پیچ های لوبیایی داخل آن قابل رگلاژ می باشدبه ساختمان متصل می شوند.

کرتین وال نوعی دیگر از نمای شیشه رنگی است که به جای استفاده از فریم آهنی از پروفیل های آلومینیوم استفاده و نما به صورت مشبک بوده و تلفیقی از آلومینیوم و شیشه می باشد . کرتین وال خود یک سازه محسوب می شود.

این نوع مهندسی نما، نیاز به زیرسازی آهنی  Self Supportندارد و تنوع رنگی نامحدودی داشته که استفاده از طرح های چوبی نیز برای آن امکان پذیر می باشد. این سیستم، در برابر تنشهای قائم و جانبی از قبیل باد، زلزله و تکانهای شدید کاملاً پایدار است. زیبایی فوقالعاده و منحصر به فرد این سازه در نما امتیاز نهایی آن است. شیشه رنگی های استفاده شده در این سیستم18 الی 40 میلیمتر ضخامت دارد و ایزولاسیون حرارتی و صوتی ساختمان را به صورت کامل انجام می دهند. طراحی زیبا و استاتیکی این شیشه رنگی ها به همراه عدم استفاده از پیچ و پرچ در مونتاژ و طراحی باز شوی مخفی در این سیستم علاوه بر زیبایی و دید بسیار عالی باعث بالارفتن ضریب مقاومت و آبندی و هوابندی شده است.

کرتین وال را می توان در دو نوع رده اصلی Face cap و Full Frameless طبقه بندی نمود.

استفاده از درپوش های ویژه در Face cape و عدم وجود این درپوش ها در Full Frameless از بارز ترین وجوه تمایز این دو سیستم می باشد. در طراحی پروفیل های این سیستم مباحث مربوط به زلزله, باد و محاسبات استاتیکی رعایت شده و مصالح مورد نیاز هر پروژه بنا به اقتضای هر پروژه جداگانه محاسبه و خصوصیات پروفیل کرتین وال مربوطه مشخص می گردد. در زیر نمونه ای از جداول محاسباتی ارائه شده است.

ویژگی های این نوع از شیشه رنگی

قابلیت استفاده از شیشه 2 یا 3 جداره

قابلیت ایجاد سطح عایق دما با استفاده از پروفیلهای Thermal Break

قابلیت استفاده از در پوش های متفاوت

قابلیت اجرا به صورت تمام آلومینیوم

عدم محدودیت رنگ

قابلیت استفاده از مقاطع و ابعاد متفاوت با توجه به نیاز پروژه

 

روش اجرا

ارائه مدولاسیون بر اساس طرح اولیه و محاسبه ضریبهای موثر در پایداری سازه و همچنین توجه به میزان پرت مصالح

ساخت و مونتاژ مدول های کرتین وال

آغاز عملیات اجرایی :پیاده سازی و اجرای کمر بند های اصلی

اجرای براکت نگهدارنده

تثبیت و رگلاژ کرتین وال ها بوسیله پیچ ومهره

   


نمای شیشه رنگی فریم لس

استفاده از شیشه رنگی بعنوان یک ماده اصلی در نمای ساختمان جذابیت زیادی را باعث شده است. با روی کار آمدن شیشه رنگی های رفلکس استفاده از این نوع شیشه رنگی ها در نمای ساختمان های بلند و برجها در حال حاضر خیلی رایج شده است. به کارگیری از نماهای شیشه رنگی ای افزون بر زیبائی قابلیت بهره گیری از بیشترین روشنایی روز را نیز مهیا می کند. همچنین استفاده از شیشه های 2 یا 3 جداره یک لایه عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسب را ایجاد میکند. استفاده از این نماهای مدرن سبب گردیده که دتایل های نصب متفاوت نیز طراحی گردد که از آن جمله شیشه های فریم لس و نماهای لامل(Face Cap) است.

در نماهای فریم لس شیشه رنگی ، قابهای آلومینیومی نگهدارنده شیشه (شیشه ها می توانند تکجداره و یا دوجداره باشند) بر روی یک فریم فولادی که از پروفیل هایی با سایزهای متفاوت ساخته شده نصب و فیکس می گردند. فواصل شیشه ها با یکدیگر چنان نزدیک بوده که فریم فولادی حائل قابهای آلومینیومی از نمای روبرو دیده نخواهد شد.

مزیت های استفاده از سیستم فریم لس:

           -ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از خارج

-           امکان بهره گیری از باز شو مخفی در نما

-           آسانی تعویض شیشه

-           عدم انتقال تنش های سازه اصلی بنا بر شیشه

-           عملکرد مستقل هر یک از فریم ها در برابر زلزله

-           امکان استفاده از رنگهای متفاوت در نما

یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان ، نماهای شیشه رنگی فریم لس است که زیبایی، آب بندی مناسب، نصب ساده و بار گذاری مناسب را به صورت یکجا عرضه می کند. در این سیستم نخست رویه نما به طور شبکه بندی کامل زیر سازی شده و پروفیل های آلومینیومی فریم نما روی این شبکه بندی قرار می گیرند.

دارا بودن لاستیکهای هوا بندی و آب بندی در کناره فریم و شیشه رنگی سبب شده رویه نما کاملا ایزوله (آب بندی و هوا بندی) شود و از نکته های خیلی پراهمیت این سیستم آن است که در رویه نما خیلی شیشه رنگی دیده شده و آلومینیوم با ظرافت خاصی در کنار شیشه رنگی  قرار می گیرد و در ضمن پنجره های باز شو هم قابل دیدن نیست، همین امر سبب شده تا این سیستم مورد توجه اکثر طراحان ساختمان قرار گیرد.

نمای فریم لس

در نمای فریم لس شیشه رنگی ای،  قابهای آلومینیومی  نگه دارنده شیشه (دو جداره یا تک جداره) بر روی یک فریم آهنی که از پروفیل هایی با سایز های متفاوت (غالبا 40*40) ساخته شده است نصب و فیکس می گردد. فواصل شیشه رنگی با یکدیگر در نمای بیرونی چنان نزدیک هم بوده که فریم آهنی از نمای روبرو دیده نخواهد شد.

غیر قابل تشخیص بودن فریم های باز شو از خارج ساختمان  قابلیت نصب از داخل بنا و بدون استفاده از داربست، آب بندی و هوا بندی موثر، سبکی وزن، مقرون به صرفه و سهولت نصب شیشه ها از جمله مزایایی است که این محصول را در برابر سایر سیستم ها برتری می بخشد.

اجرای نمای فریم لس

ابتدا سطح نما توسط پروفیل های فلزی 40*40 با دقت شبکه بندی گردیده و سپس فریم نما در داخل این شبکه ها قرار می گیرد. وجود لاستیک های هوابندی و آب بندی در اطراف فریم و شیشه رنگی سبب شده رویه نما کاملاً ایزوله گردد. از مزیت های سیستم های شیشه رنگی فریم لس ظرافت دید فریم نگهدارنده شیشه از خارج و همچنین امکان بهره گیری از باز شو مخفی در نما است.

این فریم هم به صورت باز شو  و هم به صورت فیکس قابل اجرا است.

ویژگی ها

ایجاد سطح بصری یکنواخت شیشه

عدم محدودیت رنگ فریم

نصب آسان شیشه

امکان ایجاد سطوح عایق صوت و حرارت با پروفیل های Thermal Break  

دارا بودن واشر های مخفی جهت آب بندی

امکان اجرا به صورت تمام آلومینیومی

ایجاد مرز جداکننده  سازه نما  از  سازه اصلی

 

روش اجرا

تهیه نقشه های فاز 2  با توجه به طرح اولیه

اجرای زیر سازی با استفاده از پروفیل های آهنی

ساخت فریم های آلومینیومی بر اساس نقشه ها  و استفاده از برش CNC

قابل ذکر است که کلیه مراحل کار با استفاده از ابزار دقیق کنترل و هدایت می شود.

   


نماهای شیشه رنگی اسپایدر استیل 

نماهای شیشه ای اسپایدر معلق زینت بخش فروشگاه های بزرگ و ساختمان های تجاری و اداری و مراکز خرید می باشد.

با  بیشتر شدن سبک ها مدرن در نمای ساختمان ، نمای شیشه رنگی ای اسپایدر حداکثر دید با کمترین میزان استفاده از فریم و فلزات با بالاترین سطح ایمنی و ایزولاسیون را امکان پذیر می کند.

خصوصیات و اجزای تشکیل دهنده نمای شیشه رنگی اسپایدر :

شیشه رنگی های با ابعاد بزرگ که به وسیله تکنیک های مختلف لیمنت و سکوریت کاملاً ایمن گردیده است.

اتصالات و بستهای اسپایدر که تمام استیل می باشد و به صورت چنگکی دارای اتصالی به شیشه است.

بادبندها

و استراکچرهای کاملاً محاسبه شده که اسکلت اصلی نما را تشکیل می دهد با در نظر گرفتن فشارهای داخلی مانند باد، زلزله و وزن، ارتفاع شیشه رنگی های نما طراحی می گردد.

پر کردن فاصله مورد نیاز در بین شیشه رنگی ها با چسب های تلفیقی که ضامن سلامت شیشه رنگی ها و ایزولاسیون نما می باشد.

با استفاده از شیشه رنگی های کنترل کننده انرژی و غیره تلفیقی از تکنیک های دو جداره با گاز عایق لمینت طلقی به عاملی برای ایزولاسیون کامل ساختمان تبدیل می شود.

منبع  : طراحی دکوراسیون داخلی
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان