انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مقالات آموزشی (دستگاه ضبط- DVR)‌ - دوربین مداربسته

مقالات آموزشی (دستگاه ضبط- DVR)‌ - دوربین مداربسته

#1
مقالات آموزشی (دستگاه ضبط- DVR)‌ - دوربین مداربسته
در این قسمت از مقالات آموزشی دوربین مداربسته به معرفی و بررسی انواع دستگاه ضبط برای دوربین مدار بسته و نحوه ی کارکرد دستگاه های DVR خواهیم پرداخت:



DVRهای مستقل از کامپیوتر (stand alone)

   


این نوع DVRها بدون کمک هیچ گونه سیستم جانبی توانایی ذخیره تصویر دریافت شده از دوربین مدار بسته را بر روی هارد نصب شده در خود را دارند. این دستگاه دارای سه قالب 4، 8 و 16 کانال است که با توجه به قابلیت های دیگرشان تقسیم بندی های دیگری نیز دارند. از قابلیت های دیگر این دستگاه می توان به انتقال تصویر بدون نیاز به کامپیوتر و نمایش تصویر بر روی تلویزیون و مانیتور اشاره نمود.





DVRها وابسته به کامپیوتر (PC based)

   


این نوع DVRها به صورت کارت PCI هستند که روی یکی از اسلات های کامپیوتر قرار می گیرند و تصویر دریافتی از دوربین مدار بسته را بر روی هارد دیسک نصب شده در کامپیوتر ذخیره می کنند. قالب این دستگاه ها 4، 8، 16، 18، 24، 32 و 36 کاناله هستند که با توجه به قابلیت های دیگرشان تقسیم بندی های دیگری نیز دارند.

سیستم های دوربین مدار بسته آنالوگ و دیجیتالی

در طراحی های مدار بسته به صورت متداولی از این سیستم ها استفاده می شود. بخشی از سیستم به صورت آنالوگ و بخش نیز به صورت دیجیتال طراحی شده است. بخش آنالوگ از محل گرفتن تصاویر تا کنار دستگاه ضبظ کننده و کنترل کننده است و بخش دیجیتال عمل، ضبط و نگهداری سیستم های فوق را به صورت دیجیتال انجام می دهد.



شرحی بر DVR دستگاه ضبط کننده دیجیتالی

دستگاه و یا سیستمی جهت ضبط و کنترل تصاویر که به آن DVR ( Digital Video Recorder ) گفته می شود که در انواع مختلف و با قابلیت های مختلف موجود می باشد. نوع بسیار قدیمی آن VCR می باشد که تصاویر را بر روی نوار کاست ویدئویی ضبط می کردند. اما به سادگی آنهایی که به عنوان مثال 10 سال پیش استفاده می شدند، نیستند. این روزها حتی یک ضبط کننده ویدئویی ساده می تواند کارهایی بسیار بیشتر از فقط ضبط کردن تصاویر انجام دهد.



در حقیقت یک ضبط کننده تصاویر دیجیتال مختصر شده ی یک سیستم کامپیوتری می باشد و اغلب آنها بر روی سیستم عملیاتی LINUX عمل می کنند. یک ضبط کننده دیجیتال تصاویر، تصاویر آنالوگ را از دوربین های مدار بسته دریافت می کند و آنها را دیجیتالی کرده و به صورت الکترونیکی ذخیره می کند. رایج ترین وسیله برای ذخیره سازی یک داریو هارددیسک است همانطور که در بیشتر کامپیوتر های شخصی استفاده می شود. بیشتر ضبط کننده های تصاویر دیجیتال به همراه multiplexer تسهیم کننده و عملکرد رادار حرکتی ساخته می شوند.

DVR کارت قطعه الکترونیکی می باشد که بر روی پورت PCI کامپیوتر نصب و از طریق نرم افزار مخصوص به خود قابلیت ضبط تصاویر بر روی حافظه کامپیوتر بکار می رود. بدیهی است که این سیستم مبتنی بر سیستم عامل می باشد و تمامی تصاویر از محل نصب دوربین از طریق کابل به کنار کامپیوتر در اتاق کنترل باید کشیده شود. از تک تک تصاویر یک کابل به کامپیوتر متصل می گردد.




DVR کارت انواع مختلف و با مارک های مختلف در بازار موجود می باشد.Geovision – Bright Vision – Kodicam

کارت های فوق بصورت ۴ کانال ۸ کانال ۱۶ کانال و ۳۲ کانال موجود می باشد. که بعضی از کارت ها فقط تصویری می باشند و برخی هم صوت و هم تصویر می باشند که به مراتب گرانتر از کارت های فقط تصویری می باشند. کیفیت کارت های فوق از ابعاد تصاویری که Capture می کنند و تعداد فریم بر ثانیه ای که از هر دوربین میتواند بر روی حافظه ضبط کند و ( میزان استفاده از پردازش کامپیوتر جهت تبدیل تصاویر به دیجیتال ) مورد سنجش قرار می گیرد .

مثلا کارت DVR چهار کانال در بازار موجود می باشد که مجموعا ۳۲ فریم تصویر را میتوانند تبدیل کنند ۸=۴/۳۲ یعنی حداکثر میتوانند از هر تصویر ۸ فریم بر ثانیه بر روی هارد ذخیره کنند ( معمول ترین سرعت ضبط و یا پخش که از تلویزیون مشاهده میکنید ۳۰ فریم بر ثانیه است) ولی ۸ فریم بر ثانیه نیز تصویر Real بدون گرفتگی محسوس به ما نشان خواهد داد اما کمتر از آن سرعت تصاویر بصورت Slow Motion نشان داده خواهد شد. ( این کارت که توصیف آن رفت از کیفیت پایینی برخوردار می باشد و همین کارت ابعاد تصاویر ضبط شده حداکثر ۲۸۸*۳۲۰پیکسل می باشد که حالت VCD می باشد. کما اینکه مقبول ترین ابعاد مورد انتظار ۵۶۴*۷۲۰ پیکسل می باشد کیفیت DVD )

کارت DVR هشت کانال ۲۴۰ فریم بر ثانیه ( که قابلیت ارتقا به ۵۶۴*۷۲۰ پیکسل) مورد قبول می باشد که از هر تصویر امکان تبدیل ۳۰ فریم بر ثانیه بر روی حافظه را دارا می باشد. حال اینکه مقرون به صرفه نمی باشد که از هر تصویر این اعداد تصویر بر ثانیه بر روی حافظه ضبط شود برای اینکه مثلا اگر ۱ دوربین با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه بر روی هارد ۱ گیگ ضبط شود از فرمول زیر برای میزان استفاده از حافظه بکار می رود .

در خوش بینانه ترین حالت هر فریم تصویر : ۱۰۰ کیبوبایت

۱Gb = 1024Mb2 = 1048576 Kb

هشت ۸ فریم بر ثانیه یعنی => Kb 800 = 100 * 8

1048576 / 800 = 1310 second => 1310 / 60 = 21 minute

حال اگر از هر تصویر ۳۰ فریم بر ثانیه بگیریم بر روی ۱ گیگابایت حافظه این مقدار زمان /تصویر ضبط خواهد شد.)

۳۰فریم بر ثانیه یعنی = Kb 3000 = 100 * 30

1048576 / 3000 = 350 second => 350 / 60 = 5 minute

پس حتما لازم نیست که از هر تصویر ۳۰ فریم بر ثانیه گرفته و تبدیل گردد ۸ فریم بر ثانیه هم بصورت real واقعی نشان خواهد داد و همینجا اشاره کنم که بسیاری از سیستم های دوربین مداربسته از تکنولوژی Motion Detector یعنی حساس به حرکت می باشند و باز یعنی اگر تصویر بصورت ثابت باشد عمل ضبط انجام نخواهد گرفت ولی اگر تصویر دارای حرکتی باشد از زمان شروع حرکت تا زمان خارج شدن جسم متحرک از تصویر ضبط خواهد شد. منظور تصاویر بصورت ۲۴ ساعته ضبط نمی شوند بلکه حساس به حرکت می باشند در آن زمان ضبط می گردد که داخل تصویر حرکتی وجود داشته باشد حتی حرکت سایه درخت !

صدا در سیستم های دوربین مداربسته متداول نمی باشد ولی در مواقعی که لازم باشد و بنا به درخواست مشتری نصب میگردد برخی از دوربین ها خود میکروفون دارند ولی به اندازه کافی دقیق و حساس نیستند بدین منظور میکروفون های مخصوصی که اصولا ابعاد بسیار کوچکی دارند و از تقویت کننده های قوی استفاده شده است . در خطوط تولیدی برای کارخانجات نصب سیستم صوتی کاربرد ندارد چراکه صدای تولید شده از دستگاه ها قویتر از صدای انسان می باشد سیستم های صوتی در اتاق های کار و یا محیط اداری و … خوب جواب می دهند بدیهی است برای هر صوت نیز کابل کشی مجزا لازم می باشد.

نوع دیگر دستگاه های ضبط کننده دیجیتالی دستگاه DVR خوانده می شود که در داخل دستگاه یک و یا چندین حافظه ( hard ) نصب می گردد و عمل تبدیل و ذخیره تصاویر را بر روی حافظه بر عهده دارد و مبتنی بر سیستم عامل خاصی نمی باشد ( البته این دستگاه ها سیستم عامل مخصوص به خود را دارا می باشند که اکثرا از سیستم عامل Linux استفاده میگردد که بر روی چیپ مخصوص به خود روی برد دستگاه بصورت دائمی هک شده است و به محض روشن نمودن دستگاه سیستم عامل بطور خودکار بالا خواهد آمد بر روی این سیستم عامل نمیتوان برنامه اضافی نصب کرد و یا دستکاری و یا آلوده به ویروس نمیشوند.

سیستم های فوق از قیمت بالایی نسبت به کارت های DVR برخوردار می باشند که ۴ کاناله صوت و تصویر حداقل از ۳۵۰ هزار تومان به بالا می بالشند . تصاویر این دستگاه ها را از طریق خروجی هایی که دارد میتوان نمایش داد … خروجی هایی از قبیل مانیتور و تلوزیون و پورت شبکه می باشد. از مزیت های بسیار خوب این دستگاه می توان به این مورد اشاره کرد که دستگاه فوق را میتوان در محل خط تولید و یا جایی که دوربین ها نصب شده اند قرار داد و تصاویر را به دستگاه فوق متصل نمود. مثلا فرض کنید خط تولید از محل کنترل تصاویر ۵۰۰ متر یا بیشتر فاصله داشته باشد بجای اینکه از هر دوربین یک کابل به مرکز کنترل کشیده شود دستگاه فوق را در محل کارخانه یا خط تولید نصب می کنند و تمامی تصاویر را به دستگاه فوق نصب می کنند و تصاویر از طریق یک کابل شبکه و یا شبکه wireless به مرکز کنترل انتقال داده می شود ( عمل ضبط در محل خط تولید و در دستگاه مربوطه انجام می گیرد و برای کنترل و دیدن تصاویر از راه دور از طریق سیستم شبکه استفاده می گردد) البته در سیستم هایdvrکارت نیز این خصوصیت وجود دارد ولی اصولا نمیشود یک سیستم کامپیوتری را داخل خط تولید در شرایط مناسب راه اندازی کرد.

از ویژگی های دیگر dvr می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Internet access دستیابی به اینترنت که موجب می شود تا نمایش زنده تصاویر (نظارت به طور مستقیم و زنده) را در هر مکانی با استفاده از اتصال به اینترنت در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید تنظیمات لازم را از راه دور کنترل کنید و یا تغییر دهید و نیز حجم ویدئویی مورد نظر خود را بر روی کامپیوتر خود دانلود کنید.

Advanced search جستجوی پیشرفته بر اساس زمان و یا بر اساس رادار حرکتی. بیشتر ضبط کننده های پیشرفته گراف ردیابی را نشان می دهند و بنابراین شما می توانید دانسیته حرکت را در سرتاسر روز مشاهده کنید.



Back up local & remote پشتیبان گیری تصاویر از راه دور و یا درمحل دی وی آر. در حالتی که شما نیاز دارید یک ویدئو به عنوان شاهد یا مدرک تهیه کنید، این امکان را در اختیار دارید تا ویدئویی که مستقیماً بر روی کامپیوتر شما درحال ضبط شدن است را دانلود کنید تا آن را بر روی دیسک ضبط و یا بر روی فلش USB ثبت کنید.

MASKING. می توانید از این ویژگی استفاده کنید تا در حین ضبط کردن تصاویر، بعضی مناطق مورد نظر را از دید دوربین پنهان کنید و یا از عملکرد ردیابی حرکتی برای نواحی معینی از میدان دید دوربین صرف نظر کنید تا بتوانید مناطقی را که می خواهید از کل منطقه تحت نظر دوربین حذف کنید.



User management امکان ایجاد سطوح ورودی access levels متفاوتی را بر روی سیستم شما فراهم می کند. برای مثال یک کاربر می تواند مدیریت اصلی administrator برای dvr باشد در صورتی که کاربر دیگری می تواند تنها اجازه داشته باشد که تصاویر ضبط شده را مشاهده کند.





امیدواریم مطالبی مفیددر خدمت دوستان و همکاران عزیز گداشته باشیم با نظرات سازنده خود مارا یاری کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان