انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نور پلاریزه شده (polarized light) و نور پلاریزه نشده (unpolarized light)

نور پلاریزه شده (polarized light) و نور پلاریزه نشده (unpolarized light)

#1
موج نوری (light wave)، یک موج الکترومغناطیسی (electromagnetic wave) می باشد که انتشار می یابد. امواج نور توسط بارهای الکتریکی (electric charges) نوسان کننده، تولید می شوند. موج الکترومغناطیسی، یک موج متقاطع (transverse wave) می باشد که دارای هم میدان الکتریکی و هم میدان مغناطیسی است.
نوسان های میدان الکتریکی و میدان مغناطیسی یک موج الکترومغناطیسی، در صفحات مختلفی اتفاق می افتد. یک موج نوری که در بیش از یک صفحه، نوسان می کند، نور پلاریزه نشده (unpolarized light) نام دارد. نور تولید شده توسط خورشید، لامپ درون اتاق یا شمعی که در حال سوختن است، نور پلاریزه نشده (unpolarized light) می باشد. این امواج نوری، توسط بارهای الکتریکی تولید می شوند که در جهت های مختلفی، نوسان می کنند بنابراین امواج الکترومغناطیسی تولید می کنند که این امواج، در جهت های مختلفی، نوسان می کنند. مثل تصویر زیر :

   

گاهی برای سادگی و درک بهتر یک نور پلاریزه نشده (unpolarized light) می توان فرض کرد که این نور، نوری می باشد که نیمی از نوسان آن در صفحه افقی و نیمی دیگر از نوسان آن، در صفحه عمودی است (البته این فرض غلط است و تنها برای سادگی چنین تصوری می کنیم). مثل تصویر زیر :

   

این امکان وجود دارد که یک نور پلاریزه نشده (unpolarized light) را به یک نور پلاریزه (polarized light) تبدیل کنیم تا موج تنها در یک صفحه، نوسان کند. به این عمل، پلاریزاسیون (polarization) گفته می شود. روش های مختلفی برای پلاریزاسیون وجود دارد. تعدادی از این روش ها عبارتند از :
پلاریزاسیون از طریق انتقال (Transmission)
پلاریزاسیون از طریق بازتاب (Reflection)
پلاریزاسیون از طریق انکسار (Refraction)
پلاریزاسیون از طریق پراکندگی (Scattering)
 

ترجمه ای از منبع زیر (توسط مدیر کل سایت کلیدستان) :
http://www.physicsclassroom.com/class/light/U12l1e.cfm
bookbook 
لطفا برای درج کد، از دکمه مخصوص درج کد در ادیتور انجمن استفاده کنید.
در مورد برنامه نویسی، مدیران تنها راهنمایی می کنند و نوشتن برنامه نهایی، به عهده کاربران می باشد (اینجا محلی برای یادگیری است، نه سفارش کدنویسی).
کاربران باید ابتدا خود به خطایابی برنامه بپردازند، نه اینکه به محض دیدن خطا، کدها را در انجمن، copy و paste کرده و از مدیران انتظار بررسی داشته باشند.
پاسخ
 سپاس شده توسط 4i469x ، شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان