انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساب دامین چیست؛ 4 مورد استفاده آن

ساب دامین چیست؛ 4 مورد استفاده آن

#1
"ساب دامین چیست" زمانی که شما قصد دارید اقدام به خرید دامنه برای وبسایت خود کنید، در صورتی که سایت شما فعالیت گسترده ای داشته باشد داشتن ساب دامین ضروری است. ساب دامین در معنی فارسی به زیردامنه هایی گفته می شود که برای تفکیک  و جداسازی بخش هایی از وبسایت اصلی در نظر گرفته می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت "ساب دامین چیست" و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

ساب دامین چیست؟
زیر دامنه ها یا همان ساب دامین بخشی کاملا مجزا از دامنه اصلی است که می توانید در این شرایط بخش هایی از سایت را بدون اینکه اختلالی در وبسایت اصلی ایجاد شود توسعه و مدیریت کنید. اصلا اهمیت ندارد که هدف شما از ایجاد این زیر دامنه چیست. شما می توانید با یک ارائه دهنده گواهی ssl به راحتی از دامنه فرعی خود محافظت کنید. برای اینکار لازم است خرید SSL را در دستور کار خود قرار دهید.

با کمک ساب دامین شما می توانید بخش های وب سایت را به اصلی و فرعی تقسیم کنید. در این صورت قادر خواهید بود فروشگاه های آنلاین، وبلاگ و پلت فرم های پشتیبانی را در دامنه اصلی مدیریت کنید. در نظر داشته باشید که برای امنیت دامنه و ساب دامین اقدامات لازم را نیز انجام دهید.

نکته مهمی که لازم است درباره ساب دامین بدانید اینکه هر زمانی که بخواهید می توانید برای ایجاد کردن آن اقدام کنید. به طور مثال شما می توانید زمانی که دامنه وبسایت خود را با پسوند دات کام راه اندازی کردید برای ساب دامین خود اقدام به خرید دامنه ir برای همان دامنه کنید. البته شما می توانید از دیگر دامنه ها نیز استفاده کنید. به طور مثال .com  و  .ir شناخته شده ترین دامنه ها در ایران هستند. اما دامنه های دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید به عنوان ساب دامین مورد توجه قرار دهید یکی از این دامنه ها gov است.

در توضیح اینکه دامنه gov چیست می توان گفت این پسوند برای دامنه های سازمان های دولتی و محلی استفاده می شود. در واقع نهادها و سازمان های دولتی برای پورتال های رسمی خود از این پسوند استفاده می کنند.

TLD چیست این دامنه ها را غالبا به عنوان دامنه های سطح بالا می شناسند. از آنجا که این دامنه ها در زمره بالاترین پسوندهای دامنه ای محسوب می شوند از همین رو به آن ها دامنه سطح بالا یا TLD می گویند. پسوند IR به عنوان دامنه سطح بالا در ایران در نظر گرفته می شود. این دامنه برای ایرانی ها سطح بالا است اما به طور کلی در جهان .COM دامنه سطح بالا شناخته می شود، چون کاربری وسیع تری دارد.

در شرایطی که بخواهید اقدام به تبادل سیستم نام دامنه کنید می توانید از DNSSEC استفاده کنید. برای اینکه بدانید DNSSEC چیست می توان به طور خلاصه آن را پروتکلی امنیتی برای جستجو و تبادل نام دامنه دانست که وبسایت ها در دسترس دارند.


موارد استفاده آن
ساب دامین یا همان زیر دامنه ها در واقع پیشوندی است که با نام دامنه برای جدا کردن بخش هایی است سایت در نظر گرفته می شود. بسیاری از صاحبان وب سایت ها از دامنه برای مدیریت بخش های اصلی و گسترده محتوا استفاده می کنند. در فروشگاه های آنلاین، وبلاگ ها و پلت فرم های پشتیبانی از جمله این بخش های اصلی به شمار می آیند. اما زیر دامنه ها نیز به صورت مجزا مورد استفاده قرار می گیرند که مهمترین آن ها عبارت است از:

مورد اول: ای کامرس یا تجارت الکترونیک
یکی از موارد استفاده از ساب دامین در فروشگاه های بزرگ آنلاین است. از آنجا که تراکنش در این سایت ها زیاد است از همین رو تلاش می شود در ساخت  و مدیریت سایت بخش تراکنش ها از فروشگاه متمایز شود.

مورد دوم: مناسب گوشی های همراه
در برخی از پلتفرم های آنلاین برای اینکه در نمایش آن در گوشی های همراه مناسب سازی شوند از زیر دامنه های اختصاصی استفاده می کنند. به طور مثال برخی سایت ها مثل فیسبوک از زیر دامنه ای با پیشوند M برای نسخه موبایلی استفاده می کند. این زیردامنه کمک می کند که نمای ظاهری سایت با صفحه گوشی های همراه تناسب داشته باشد.


مورد سوم: مکان
در شرایطی که یک کسب و کار یا شرکتی خدمات و محصولاتی در مختصات جغرافیایی خاصی ارائه کنند، از زیر دامنه ها می توانند کمک بگیرند. به طور مثال شرکت های بزرگ مثل یاهو از زیر دامنه مختص انگلیس استفاده می کند. این زیر دامنه برای آمریکا با پیشوند دیگری در زیر دامنه مشخص می شود. این موضوع کمک می کند که محتواهای مورد نیاز کاربران به صورت تفکیک شده در اختیار آنها قرار گیرد، علاوه بر اینکه مدیریت سایت نیز تسهیل می شود.

مورد چهارم: مخاطبان
یکی دیگر از موارد استفاده از زیر دامنه ها تمایز ایجاد کردن در مخاطبان است. این موضوع به کسب و کارها این فرصت را می دهد که بتواند آن ها را از طریق نام کاربری و رمز عبور تفکیک و محافظت کند.


نتیجه گیری
نکته مهمی که باید در پایان درباره ساب دامین یا همان زیر دامنه ها بدانید، نحوه راه اندازی آن است. برای راه اندازی یک زیر دامنه لازم است مراحل زیر را طی کنید:
  • به صفحه دامنه بروید
  • روی اتصال دامنه ای که مالک آن هستید کلیک کنید
  • سایتی که می خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کنید
  • گزینه اتصال یک ساب دامین را انتخاب کنید
  • نام زیر دامنه مورد نظر را وارد و گزینه بعد را انتخاب کنید
در پایان زیردامنه مورد نظر به وبسایت اصلی شما متصل می شود و از آن پس می توانید بنا به نیاز خود محتوای مورد نظر را در آن بارگذاری و مخاطبان خود را به زیر دامنه یا دامنه اصلی هدایت کنید. در نظر داشته باشید که این زیر دامنه ها تنها برای زمانی موثر و مفید هستند که وب سایت اصلی شما پربازدید و بزرگ باشد. در این صورت بخش هایی از آن را می توانید به کمک ساب دامین تفکیک کنید تا مدیریت آن تسهیل شود.

منابع
wpbeginner.com
wix.com
علی هدایتی
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان