انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی کتاب نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد

معرفی کتاب نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد

#1
کتاب نیمه تاریک وجود را نویسندۀ آمریکایی، دبی فورد در سال 1998 منتشر کرد. این کتاب یکی از کتاب‌های پرفروش نیویورک‌ تایمز است. در کتاب نیمه تاریک وجود نویسنده به خوانندگان کمک می‌کند تا با کمک روان‌شناسی مدرن و شیوه‌های معنوی با بخشی از وجودمان که سعی داریم نادیده‌اش بگیریم و انکارش کنیم، روبرو شویم و آن را بپذیریم تا از دردهایمان شفا یابیم. دبی فورد معتقد است که هر کدام از ما ردی از ویژگی‌های انسانی منفی را در وجودمان داریم اما با انکارشان آن‌ها را به عمیق‌ترین لایه‌های وجودی‌مان فرستاده‌ایم و این باعث درد و عذاب ما شده است.


چند بار در آینه به خودتان نگاه کرده‌اید و فکر کرده‌اید عیب و ایرادی دارید؟ یا به قدر کافی خوب نیستید؟ یا بی‌ارزش هستید و شایسته نیستید؟ متاسفانه بسیاری از ما این حرف‌ها را باور داریم و مدام آن‌ها را در ذهن خود تکرار می‌کنیم آن‌قدر که حتی می‌ترسیم نگاهی به اعماق وجودمان بیاندازیم. ما از خودمان و تمامی افکار و احساسات سرکوب شده‌مان می‌ترسیم! اما وقت آن است که ترس را کنار بگذاریم.

ما با توانایی ابراز این طیف ویژگی‌ها متولد شده‌ایم. اما فورد در کتاب نیمه تاریک وجود خاطر نشان می‌کند که خانواده‌ها و جامعه الگوهای مشخصی در مورد خوب یا بد بودن به ما القا می‌کنند. برای همین وقتی انگیزه‌های خاصی در وجودمان شکل می‌گیرد که از نظر خودمان چندان با این الگوها هماهنگ نیستند به جای روبه‌رو شدن با آن‌ها دست به انکارشان می‌زنیم. اما به عقیدۀ دبی فورد باید آن‌ها را بپذیریم و به طرزی سالم به آن‌ها اجازۀ ابراز بدهیم و سپس آن‌ها را رها کنیم. در ادامۀ مقاله دبی فورد و کتاب پرفروشش را به شما معرفی می‌کنیم.
مفهوم نیمه تاریک به چه چیزی اشاره دارد؟
نخستین بار پروفسور یونگ مفهوم سایه را برای اشاره به بخش‌های تاریکی در روان انسان به کار برد. سایه، جنبه‌ای ناخودآگاه از شخصیت است که با ایگو مطابقت ندارد و برای همین فرد در برابرش دست به فرافکنی و مقاومت می‌زند. به زبان ساده، سایه بخشی از وجود ماست که از نمایش و برملا شدن آن می‌ترسیم و خجالت می‌کشیم. این جنبه‌های شخصیتی ممکن است به حدی برای ما ناخوشایند باشند که مدام از آن‌ها فرار کنیم و اصلا دلمان نخواهد که حتی به آن‌ها فکر کنیم. حیله‌گری، حسادت، بزدلی، تنبلی و خودخواهی چند نمونه از ویژگی‌های سایۀ شخصیت هستند. دبی فورد کتابش را بر اساس این نظریۀ دکتر یونگ نوشته و سایه‌ شخصیت را به عنوان نیمۀ تاریک وجود معرفی کرده و سعی نموده است با ارائۀ تمرینانی ما را در کشف، درک و پذیرش ویژگی‌های سایه و حل مسائل روان کمک کند.
در کتاب نیمه تاریک وجود چه می‌خوانیم؟
کتاب نیمه تاریک وجود اثر دبی فورد با ترجمۀ فرناز فرود یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های کلاسیک دنیاست. از نظر فورد همۀ افراد طیف وسیعی از ویژگی‌ها و احساسات را تجربه می‌کنند، انسان‌ها می‌توانند هم دل‌پاک باشند و هم بدبین، هم شجاع باشند و هم ترسو، هم مهربان و هم بی‌رحم. مشکل همان‌طور که فورد و پیش از او پروفسور یونگ گفته بود این است که در دوران رشد رفتارها، افکار، احساسات و ویژگی‌هایی که به نظر انسان غیرقابل قبول باشد سرکوب می‌شود. اما فورد به جای جلسات معمول روانشناسی، از تجسم مجدد و بازیابی جنبه‌های گمشده حمایت می‌کند و از خوانندگان می‌خواهد خود را پنهان نکنند و آن صفاتی را که در سایه‌شان دفن کرده‌اند بپذیرند.   

فورد توجۀ ما را به سمت این احساسات‌ پنهان‌مان معطوف می‌کند. به سمت بخش‌هایی از وجودمان که با شخصیتی که به بقیۀ جهان نشان می‌دهیم فرق دارد. نویسنده در این کتاب تأثیرات نیمۀ تاریک وجود و زندگی در این تاریکی را به ما نشان می‌دهد. دبی فورد در کتاب نیمه تاریک وجود به ما نشان می‌دهد که مخفی کردن این تکه‌های ظاهراً ناپسند چطور وجودمان را تکه‌تکه می‌کند. ما با فراموش کردن و پنهان کردن نیمۀ تاریک وجودمان در واقع قدرت و آزادی زندگی واقعی را از خود سلب می‌کنیم.

دبی فورد با داستان‌ها و تمرین‌های کتاب نیمه تاریک وجود نه تنها به ما نشان می‌دهد که چطور احساسات پنهان‌مان را بشناسیم بلکه به ما نشان می‌دهد چطور به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کنیم. همان انگیزه‌هایی که ما بیشتر از همه از آن‌ها می‌ترسیم ممکن است کلید کمبودهای زندگی‌مان باشند. در کتاب نیمۀ تاریک وجود دبی فورد از تجارب خودش و دیگران استفاده کرده است. نویسنده در این کتاب مسیر زندگی پر فرازونشیب خودش و ماجرای کسانی را شرح داده که با شرکت در دوره‌های آموزشی‌اش توانسته‌اند اتاق‌های بستۀ روح دردمند خود را بگشایند. دبی فورد در کتاب نیمه تاریک وجود تمرین یگانه شدن با خویشتن را نکته به نکته و موبه‌مو آموزش داده است.
 
می‌توانید کتاب نیمه تاریک وجود را با تخفیف ویژه از فروشگاه اینترنتی کتاب 30بوک تهیه نمایید.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان