انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
راه‌های درمان اضطراب کودکان

راه‌های درمان اضطراب کودکان

#1
الف) بازی‌درمانی برای اضطراب کودک: بازی‌درمانی یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمان استرس و اضطراب کودکان است. روانشناس در اتاق بازی ریشه‌های اضطراب کودک را شناسایی کرده و با استفاده از تکنیک‌های مختلف این اضطراب را کاهش می‌دهد. در فرآیند بازی درمانی، همکاری پدر و مادر با درمانگر لازم است تا جلسات درمانی نتیجه بهتری داشته باشند.برای تماس با بهترین دکتر روانشناس در تهران اینجا کلیک کنید.
ب) تکنیک‌هایی برای درمان اضطراب کودکان در خانه: والدین هم می‌توانند با تکنیک‌های ساده‌ای در خانه به رفع اضطراب کودک کمک کند. در زیر به راه‌هایی که می‌توانید در خانه انجام دهید اشاره می‌کنیم:
1. از کودک بخواهید درباره‌ی احساسات متفاوت خود در موقعیت‌های گوناگون نقاشی بکشد، احساسات کودک را تایید کنید و راهکارهای متفاوتی که در آن موقعیت می‌تواند کودک انجام دهد را از طریق بارش فکری با کودک تمرین و بازی کنید و این راهکارها را به دو دسته رفتارهای سالم و نا سالم تقسیم کنید.
2. با ابزاری مانند شن، خمیر بازی، رنگ انگشتی با کودک خود بازی کنید و از این راه به تخلیه هیجانات کودک بپردازید. مثلا تصاویری بسازید، عمل متناسب با آن احساس را نشان دهید، آن‌ها را خراب کنید و بدین ترتیب کودک توانایی غالب شدن بر احساسات ناکارآمد خود را پیدا کند و خود را منفعل و مغلوب نبیند.
3. احساسات متفاوت خود را در موقعیت‌های متفاوت برای کودک خود توضیح دهید و رفتار مناسب متناسب با آن احساس را انجام دهید تا کودک شما نیز به تقلید از رفتار سازگارانه شما در موقعیت‌های مشابه بپردازد.
4. حالت‌های جسمانی و روانی احساسات متفاوت را برای کودک خود با زبانی قابل فهم برای کودک توصیف کنید تا دامنه شناخت احساسات متفاوت را در کودک خود گسترش دهید.
5. تلاش کودک خود را در تمرین‌ها و بازی‌ها به شدت تشویق کنید و دید کودک را از هدف به فرآیند معطوف کنید به صورتی از انجام یک تمرین احساس خوشحالی کند و به کیفیت و چگونگی انجام آن تمرین بی‌توجه شود و از فرآیند بازی و تمرین لذت ببرد.
6. با کودک خود بازی نه گفتن را تمرین کنید بدین ترتیب که از او بخواهید در یک بازی هر چه شما از او می‌خواهید بگوید " نه نمی‌توانم " و با این تمرین کودک یاد می‌گیرد که تمایلات خود را سرکوب نکند.
7.  به کودکان خود گوش دهید و هر روز ساعات مشخصی را به کودک خود اختصاص دهید و در آن زمان تمام توجه خود را به او معطوف کنید.
ج) درمان استرس کودک با دارو: درمان دارویی در مواقعی لازم است که اضطراب مزمن باشد یا روی عملکرد کودک تاثیر بگذارد یا به عبارتی زندگی روزمره او را مختل کند. در چنین مواردی، دوز داروها اصولا خیلی پایین است و اگر حین دارودرمانی، روان‌درمانی و بازی درمانی هم انجام شود می‌توان بعد از 6 ماه تا یک سال درمان دارویی را متوقف کرد.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان