انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
برنامه نویسی؛ شغل رویایی یا دروغی بزرگ

برنامه نویسی؛ شغل رویایی یا دروغی بزرگ

#1
[عکس: programming_v9h4.jpg]



اهمیت اینترنت، موبایل و اپلیکیشن‌ها در زندگی باعث شده تا در چند اخیر برنامه نویسی به یکی از مشاغل پرطرفدار تبدیل شود. بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان با رویای برنامه نویس شدن و استخدام در شرکت‌های معتبر اینترنتی در حال ادامه تحصیل هستند. البته این هیجان و علاقه نسبت به برنامه نویسی به دانشجویان محدود نمی‌شود؛ بسیاری از افرادی که هم اکنون شاغل هستند و یا کسب‌وکار خودشان را دارند نیز علاقه‌‌مند هستند تا با یادگیری یکی از زبان‌های برنامه نویسی مسیر شغلی خود را تغییر دهند و یا کسب‌وکارشان را از شکل سنتی به شکلی مدرن تبدیل کنند.

روز به روز به افرادی که به رشته و حرفه برنامه نویسی علاقه مند می‌شوند، افزوده می‌شود. آنها به دنبال کسب درآمد بالا و همچنین همگام شدن با تکنولوژی هستند. برنامه نویسی موبایل و همچنین برنامه نویسی وب، از جمله کارهای مهمی هستند که برنامه نویسان بزرگ سراغ آن می‌روند و از آنها درآمد کسب می‌کنند. آینده شغلی برنامه نویسی، تماما به تکنولوژی و فناوری مرتبط است و با ظهور هر علم و فناوری جدید، این حرفه دستخوش تغییر می‌شود.

بنابراین به عنوان یک برنامه نویس یا developer مهم است که چشم به ترندها و فن آوری‌هایی نوظهور در آینده داشته باشید تا بتوانید به بهبود کار خود و پیشرفت این شغل کمک کنید. آینده شغلی برنامه نویسی تماما به این عوامل بستگی دارد و پیش بینی‌هایی برای آن شده است.



شغل برنامه نویسی

برنامه ‌نویس کسی است که کدهای مختلفی را در یک بستر خاص پیاده‌سازی می‌کند و با این کدها به برنامه می‌گوید که چه کاری انجام دهد. او در یک چهارچوب خاص و بر اساس الگوریتم‌های مشخص برنامه را پیاده‌سازی می‌کند تا دقیقاً بتواند وظایف و عملکردهایی که کدنویس از آن انتظار دارد را اجرا کند.

برنامه نویسان همچنین در نگهداری، اشکال زدایی و عیب یابی سیستم‌ها و نرم افزارها نقش اثر گذاری دارند تا مطمئن شوند که همه چیز به خوبی اجرا می‌شود. آنها همچنین در بسیاری از صنایع مختلف بر روی پروژه‌های متفاوت مانند توسعه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف، نوشتن نرم افزارهای مختلف و… کار می‌کنند.

برنامه‌ نویس‌ها را می‌توان به پنج دسته رایج زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • برنامه ‌نویس‌های اپلیکیشن (Application Programmers)
  • برنامه‌ نویس‌های سیستمی (System Programmers)
  • برنامه‌ نویس‌های بازی (Game Programmers)
  • برنامه ‌نویس‌های موبایل (Mobile Programmers)
  • برنامه‌ نویس‌های وب (Web Programmers)
هرکدام از این کدنویس‌ها در یک حوزه مشخص و بنا به اهدافی خاص فعالیت می‌کنند. مثلاً برنامه ‌نویس‌های موبایل فقط روی توسعه اپلیکیشن موبایلی و افزایش ویژگی‌های آن کار می‌کنند. اگر قصد ورود به بازار کار برنامه‌نویسی را دارید، باید قبل از هر چیزی حوزه فعالیتتان را مشخص کنید.

همه ما در روز از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کامپیوتری و موبایلی زیادی استفاده می‌کنیم. این اپلیکیشن‌ها هم جزو جدانشدنی زندگی انسان امروزی شده‌اند و همه ما برای داشتن سبک زندگی بهتر به آن‌ها وابسته‌ایم. با وجود اهمیت این برنامه‌ها، اهمیت شغلی برنامه نویسی هم بیشتر می‌شود.

هر چه زمان می‌گذرد، برنامه‌های پیشرفته‌تری تولید می‌شوند و برنامه‌نویس‌ها با ارتقا و توسعه آن‌ها تأثیر مثبت بیشتری در سبک زندگی جوامع می‌گذارند. این موضوع باعث افزایش محبوبیت شغل برنامه‌نویسی بین بسیاری از جوانان و افراد علاقه‌مند به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌شود.

زبان‌های برنامه‌نویسی متفاوتی در بسترهای مختلف وجود دارند که هر فرد بنا به علاقه خود می‌تواند یک یا چند زبان را یاد بگیرد و وارد بازار کار شود. درواقع برنامه‌نویس‌ها بعد از آموختن زبان کدنویسی و ورود به بازار کار، با فرصت‌های شغلی مناسبی مواجه می‌شوند.



مزایای برنامه نویسی

برای بسیاری از مردم، حتی افرادی که نسبت به شغل برنامه نویسی از هیچ‌گونه شناختی برخوردار نبوده، درآمدزایی بالا در این حرفه تنها مزیت آن محسوب می‌گردد. اما شغل برنامه نویسی از دیگر مزایایی نیز بهره‌مند بوده و حتی ممکن است از دیدگاه‌های متفاوت مردم، برخی از این مزایا نسبت به درآمد و حقوق بالا برنامه نویسی برتر محسوب شود. برخی مزایای شغل برنامه نویسی عبارتند از:



ساعت کاری شناور



[عکس: 4_ob5r.jpg]


از بزرگترین مزیت‌های شغل برنامه نویسان در اختیار داشتن امکان تغییر زمان کاری است. کلیه برنامه نویسان فارغ از چگونگی فعالیت آن‌ها اعم از فریلنسر بودن یا استخدام رسمی سازمان‌ها بودن، امکان تعیین زمان کاری خود به شکل کار بدون وقفه و یا استراحت دادن به خود در مواقع خستگی را دارند. برنامه نویس امکان انتقال کار خود به منزل یا سایر اماکن مد نظر مناسب جهت به اتمام رساندن فعالیت خود، تغییر ساعت کار از روز به شب و استراحت بدون نگرانی هنگام وقوع دشواری‌هایی همانند بیماری برنامه نویس را دارند. در مقایسه با بعضی مشاغل که کارمندان حتی از تعطیلات در روز‌های تعطیلی رسمی برخوردار نبوده، شغل برنامه نویس یک حرفه‌ آرمانی محسوب می‌شود.



عدم نیاز به ارتباط مستقیم با ارباب رجوع

در شغل برنامه نویسی، شخص اکثر اوقات کاری خود را با کامپیوتر به سر می‌برد. این شغل برای افراد درون‌گرا به سبب عدم مراجعه مکرر کارفرما، مشتریان و به طور کلی هر شخصی به فرد برنامه نویس، شغل و حرفه‌ آرمانی محسوب می‌شود.

البته این مزیت تنها برای افراد درون‌گرا مناسب نیست؛ درواقع تکرر ارتباطات به شکل مستقیم با سایر افراد در برخی مواقع برای کلیه انسا‌ن‌ها منجر به ایجاد استرس و اضطراب، امکان برخورد با رفتار نامناسب برخی افراد و رخ دادن سایر موارد آزاردهنده در دفاتر اداری همچون نیاز مبرم به کسب رضایت دیگران می‌گردد. پس گذراندن اوقات کاری با تعاملات کوتاه با گروه اندکی از همکاران و کارفرمایان، برای برنامه نویسان مزیت محسوب شده و به آرامش آن‌ها در محل کار می‌افزاید.



به دست آوردن پیشرفت حین انجام کار



[عکس: 1_5c8i.jpg]


برنامه نویسان هنگام کدنویسی و طراحی برنامه‌ها هر لحظه با مسائل جدیدی مواجه شده که منجر به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حل مشکلات برنامه‌ نویسی و درکل کسب مهارت در حرفه خود می‌گردد.

تفاوت برخوردن به مشکلات و فراگیری چگونگی رفع آن‌ها با سایر مشاغل این است که مهارت کسب شده و اطلاعات دریافت شده در دنیای برنامه نویسی امکان ترقی سمت وی هنگام تغییر محل کار خود را فراهم می‌سازد. این به معنای کسب درآمد و حقوقی بالاتر برای برنامه نویس تنها به علت کسب اطلاعات چگونگی رفع برخی مشکلات کدنویسی می‌باشد.



عدم نیاز به مکان و زمان ثابت

یک برنامه نویس به راحتی می‌تواند در هر جایی از دنیا در هر نقطه‌ای مانند کافه ، کنار دریا، در سفر و یا هرجایی دیگر با یک لپ تاپ کار خود را انجام دهد. او به راحتی می‌تواند در هر کشوری با هر زبان و فرهنگی کار کند. می‌توان گفت که یک برنامه نویس به یک زبان کاربردی بین المللی دست پیدا کرده است و در هر جای دنیای امروزه به او نیاز دارند و او می‌تواند در آنجا شغلی داشته باشد .یک برنامه نویس در هر نقطه از دنیا با اتصال به اینترنت می‌تواند کارهای روزانه خود را دریافت کرده و کارهایی انجام شده را تحویل دهد یا منتشر کند.

در این شغل، برنامه نویس می تواند بر اساس سلیقه و شرایط محیطی خود یکی یا تلفیقی از انواع کاری  دورکاری، فریلنسر، پروژه‌ای، نیمه وقت، ساعتی، تمام وقت و استارت آپ را انتخاب نموده و بدون قرار گرفتن در قیدهای مرسوم دیگر مشاغل به لذت بردن از مهارت خود مشغول باشد.



بازار کار خوب

روزبه‌روز شاهد رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم و به همین دلیل نیاز به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف موبایلی یا کامپیوتری افزایش پیدا می‌کند. فردی که به‌خوبی به زبان‌های برنامه‌ نویسی مسلط است، می‌تواند به روش پروژه‌ای و فریلنسری یا حضور در محل کار، فعالیت شغلی خود را آغاز کند.



[عکس: 5_92b.jpg]


هرکدام از این روش‌ها شیوه‌های مختلف درآمدزایی دارند. در روش فریلنسری شاید برنامه‌نویس در اوایل از حقوق مشخصی بهره‌مند نشود؛ اما ساعت کاری او نامشخص است و می‌تواند به‌اندازه دلخواه فعالیت کند. در روش استخدام در شرکت‌ها و مشاغل گوناگون، کدنویس از میزان مشخصی حقوق بهره‌مند است؛ اما در کنار آن باید ساعات مشخصی در روز یا هفته را برای مجموعه‌ای که در آنجا استخدام می‌شود، کار کند.



درآمدزایی با نوشتن فقط یک برنامه

شما می‌توانید کدهای مربوط به یک برنامه خاص را بنویسید و در برنامه‌های مختلف از آن استفاده کنید و با این کار هم در وقت خود صرفه‌جویی کنید و هم درآمد بیشتری کسب کنید.

برای کارفرما مهم نتیجه کار است نه نوع کدهایی که می‌نویسید، پس اگر شما فقط یک برنامه برای اجرای برخی اهداف بنویسید، امکان استفاده از کدهای آن برای پروژه‌های دیگر کارفرماها را خواهید داشت. گاهی اوقات حتی پیش می‌آید که می‌توانید با ایجاد تغییرات جزئی در کدهای یک برنامه، آن را به کارفرمای دیگری هم بفروشید.



یادگیری مهارتی پول ساز

هر لحظه و ساعتی را که صرف کد زنی در مقابل صفحه نمایش می‌کنید، مهارت و تجربه شما در کار با یک زبان و تکنولوژی خاص برنامه نویسی و نیز توانایی شما در حل مسئله برای غلبه بر چالش‌های یک پروژه نرم افزاری بیشتر می‌شود. این در واقع همان سرمایه بزرگی است که در کنار درآمد مالی انباشت می‌کنید. این سرمایه چنان ارزشمند است که با اتکا به آن و اعتماد به نفس حاصل از آن، هر لحظه آماده ترک محل کار فعلی و یافتن شغلی جدید در مدت زمان کوتاه هستید.

این مهارت و هنر ارزشمند می‌تواند پشتوانه شما برای کسب درآمد در روزهای سخت باشد. مدیران فناوری نیز با علم به این مسئله، مماشات بیشتری را با برنامه نویس به خرج داده و شرایط کاری بهتر با امکانات و مزایای بیشتری برای آنها فراهم می‌کنند. اگر به چنین جایگاه و مهارتی رسیده‌اید که در عین فعالیت در یک مجموعه از سایر شرکت‌ها و افراد هم پیشنهاد کار دارید، می‌توانید بدون نگرانی از آینده زندگی کنید.



Idea  حتما بخوانید: پرتقاضاترین تخصص‌های بازاریابی دیجیتال





معایب برنامه نویسی

با وجود مزایای مذکور در شغل برنامه نویسی، برخی معایب موجود در این حرفه منجر به صرف نظر کردن افراد در انتخاب آن می‌گردد. برخی معایب برنامه نویسی عبارتند از:



مشکلات جسمی

ایجاد مشکلات جسمانی همچون چاقی به سبب کمبود تحرک و مصرف بالای قهوه و کافئین توسط برنامه نویسان برای بازدهی بهتر، حملات قلبی به سبب مصرف کافئین و کمبود خواب و تحرک پایین، ضعیف شدن چشم و قدرت بینایی به علت خیره شدن به مانیتور کامپیوتر به طور مداوم و درد کمر به علت زیاد نشستن از جمله معایب  این شغل به شمار می‌رود.



مشکلات روحی



[عکس: 2_21f7.jpg]


مشکلات روحی و روانی همچون افسرده شدن به سبب عدم تحرک کافی و کمبود ارتباط و تعاملات با سایر افراد، خستگی بالا به علت فشار زیاد کمبود خواب و ایجاد وسواس فکری به علت نیاز به دقت و تمرکز بالا در کدنویسی است.



شب بیداری‌های طولانی

شب بیداری‌های طولانی مدت که باعث می‌شود تایم استراحت شما به هم بخورد زیرا یک سری از برنامه نویسان عادت کرده‌‍اند در مکانی خلوت برنامه نویسی کنند تا کسی نتواند مزاحم کد نویسی آنان گردد به همین علت شب را برای برنامه نویسی انتخاب کرده‌اند تا بتوانند تمکز خود را حفظ کرده و از وقتشان به طور مفید استفاده کنند که این کار باعث می‌شود ساعت خوابشان تغییر کند و به کمبود خواب دچار شوند که برای سیستم ایمنی بدن افراد بسیار مضر است.



مدت زمان محدود انجام کار

در برنامه نویسی شما یا برای خودتان کار می‌کنید یا افراد دیگر که اگر برای بقیه کار کنید شرایط برای شما سخت‌تر می‌شود چون باید طبق برنامه و قوانین آن فرد عمل کنید و در همان زمان مشخص شده پروژه را تحویل دهید و این باعث خستگی بیش از اندازه شما می‌شود اما اگر برای خودتان کار کنید زمانی که خسته شدید یا مشکلی برایتان پیش آمد می توانید به خودتان مرخصی بدهید و یا برای چند ساعت به استراحت بپردازید تا ذهن شما باز شود و بهتر بتوانید به بقیه کار خود بپردازید.



روابط فردی محدود

در برنامه نویسی چون بیشتر افراد به تنهایی کار می‌کنند و متکی به فرد خاصی نیستند و با کمتر کسانی ارتباط برقرارمی‌کنند باعث می‌شود که روابط آن‌ها به مرور محدود و فردی منزوی شوند.



بازار کار برنامه نویسی

با توجه به اتوماتیک شدن بسیاری از مشاغل، نیاز به ساخت برنامه‌های کامپیوتری رو به افزایش است و همین موضوع، بازار کار گسترده‌ای برای برنامه نویسی به وجود می‌آورد. برنامه نویس‌ها بر اساس علاقه و تجربه خود می‌توانند به عنوان توسعه دهنده وب اپلیکیشن، توسعه دهنده موبایل اپلیکیشن، توسعه دهنده ارشد، معمار نرم افزار، تحلیل‌گر سیستم، رایانش ابری، توسعه دهنده CRM، طراح گیم، متخصص اینترنت اشیا، متخصص ماشین، متخصص شبکه‌های عصبی و متخصص رباتیک و بسیاری از زمینه‌های دیگر مشغول به کار شوند.

یک برنامه نویس هم می‌تواند در حوزه آموزش برنامه نویسی مشغول شود، هم می تواند به صورت تمام وقت با شرکت‌ها همکاری کند و هم امکان فعالیت به صورت فریلنسری را دارد که در تمامی موارد امکان کسب درآمد بالا برای وی وجود خواهد داشت.



حقوق و درآمد برنامه نویسی



[عکس: 3_e2s4.jpg]


درآمد یک برنامه‌نویس، بر اساس نوع فعالیتش مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال کسانی که به ‌صورت فریلنسری کار می‌کنند، می‌توانند حقوق خود را تا سقف نامشخصی افزایش دهند؛ اما کسانی که در جای مشخصی استخدام می‌شوند، طبق قانون کار و توافقشان با کارفرما، حقوق دریافت می‌کنند.

سطح تجربه مهم‌ترین عامل در تعیین حقوق افراد در مشاغل مختلف است. طبیعتاً هرچه میزان تجربه بیشتری داشته باشید، حقوق و دستمزد شما نیز بالاتر می‌رود. همچنین درآمد شغل برنامه نویسی وابسته به شهر محل فعالیت، میزان مهارت، سابقه و تعداد زبان های برنامه نویسی که به آن تسلط دارید، متغیر است و نمی‌توان عدد مشخصی برای آن مشخص نمود.

اگر به فکر امنیت شغلی نیستند و فردی ریسک‌پذیر هستید، پیشنهاد می‌کنیم به ‌صورت فریلنسری وارد شغل برنامه نویسی شوید چرا که در این روش علاوه بر اینکه ساعات کاری را خودتان مشخص می‌کنید، می‌توانید درآمدتان را هم در کوتاه‌مدت افزایش دهید. البته در شغل‌های استخدامی هم امکان افزایش درآمد وجود دارد؛ اما برای این کار باید زمان زیادی بگذارید و منتظر ارتقا جایگاه شغلی خود باشید تا نهایتاً با توافق با کارفرما بتوانید درآمدتان را افزایش دهید.



آینده شغلی برنامه نویسی

عصر حاضر که به عصر تکنولوژی نیز معروف است، انقلابی عظیم در سال۲۰۳۰ میلادی در پیش دارد، انقلابی در هوش مصنوعی. هر کسب و کاری، با سرعت در حال اتوماتیک شدن و حذف واسطه‌های انسانی است؛ اما این واسطه‌ها، برنامه نویس نیستند. برنامه نویس‌ها در آینده نه تنها حذف نخواهند شد، بلکه با افزایش مشاغل متکی به برنامه نویسی، جایگاه بهتری خواهند یافت.

امروزه کشورهای توسعه یافته مثل کانادا، سوئد، آلمان و ایالات متحده، شرایطی بسیار عالی برای مهاجرت برنامه نویس‌ها در نظر گرفته‌اند که با مشغول شدن در این کشورها، پیشرفتی سریع در کنار درآمدهای دلاری در انتظارتان خواهد بود. این شغل در ایران نیز در حال گسترش بوده و امکان کار در شرکت‌های عظیم خودروسازی، فناوری و کامپیوتر، بیمارستان‌ها و خیلی از صنایع دیگر برای برنامه نویسان ایرانی وجود دارد.



سخن پایانی

در این مقاله با توضیحاتی جامع به بررسی شغل برنامه نویسی پرداختیم، تا اگر قصد ورود به این حوزه شغلی را دارید، قبل از هر چیز از چالش‌ها، مزایا و معایب و درآمد آن باخبر شوید. سعی کنید هنگام انتخاب این حرفه وارد حوزه‌ای شوید که به آن علاقمند هستید؛ چرا که در این صورت فرصت رشد و پیشرفت بیشتری پیدا می‌کنید.

همانطور که گفتیم، برای برنامه نویس شدن و در کل یادگیری مباحث دیجیتال مارکتینگ حتما به مدرک دانشگاهی نیاز ندارید و با آموزش‌های ویدئویی یا شرکت در دوره‌های برنامه نویسی نیز می‌توانید این مهارت را کسب کنید. اما برای اینکه به برنامه نویس موفقی تبدیل شوید و به سرعت پیشرفت کنید، لازم است دانش فنی خود را به روز نگه دارید.
پاسخ

برنامه نویسی؛ شغل رویایی یا دروغی بزرگ

#2
دمت گرم ... بهترین مقاله ای بود که راجع به برنامه نویسی خوندم
فروشگاه عطر و ادکلن آرانیکا
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان