انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تاریخچه سقف وافل

تاریخچه سقف وافل

#1
 
 
عملکرد سازه ای سقف های وافل از هزاران سال پیش برای بشر شناخته شده بوده و شاید بتوان اولین کاربرد بشر از سیستم سقف های وافل را مربوط به بنای آکروپولیس یونان دانست. بخش اعظم این بنا در سال های 429 تا 461 پیش از میلاد ساخته شده است. نمونه بارز دیگری از سقف سبک و ارزان وافل را می توان در نقاشی معروف شام آخر اثر لئوناردو داوینچی مشاهده نمود. از دیگر سازه های باستانی ساخته شده با سیستم سقف وافل بنای معبد پانتئون رم می باشد که در سال 118 میلادی ساخته شده و همچنان پابرجاست.
 
 
[عکس: t1.jpg]                      [عکس: t1-1.jpg]
 
سقف وافل چیست
از اوایل قرن 19 میلادی و با پیشرفت علم و ورود به عصر جدید ساخت سازه های مهندسی، ساخت ساختمان ها با کاربری های مختلف با سیستم سقف وافل کلاسیک در آمریکا و کشورهای اروپایی آغاز گردید. افزونی مزیت های فنی در مقابل معایب سقف  وافل در کنار زیبایی خاص این سقف موجب گردید این سقف مورد استقبال معماران قرار گرفته و در سازه های مختلفی نظیر فرودگاه ها، پارکینگ ها، برج های مسکونی، هتل ها، مراکز تجاری، موزه ها، دانشگاه ها و ... مورد استفاده قرار بگیرد. این سقف با عنوان سقف وافل لانه زنبوری نیز شناخته می شود.
 
قالب سقف وافل
در ایران نیز ساختمان های مهم بسیاری و بعضا با قدمت بالا با سیستم سقف وافل و با استفاده از قالب های فلزی برای سقف وافل با اسکلت فلزی و یا فایبرگلاس ساخته شده اند. از جمله این ساختمان ها می توان به کتابخانه ملی، فرودگاه تبریز، راه آهن تهران، ایستگاه راه آهن اصفهان (سال ساخت 1354)، ساختمان های متعدد از دانشگاه های سراسر کشور ، ساختمان نظام مهندسی استان یزد، ساختمان مرکزی دانشگاه شیراز و ... اشاره نمود. صعوبت کار با قالب های فلزی و فایبرگلاسی مانع از گسترش این تکنولوژی در ایران در گذشته بوده است. در سالیان اخیر با روشن شدن مزایای سقف های دال مجوف و ساخت قالب های جدید از جنس پلاستیک مقاوم و فشرده و با مرتفع نمودن دیگر مشکلات فنی و اجرایی سقف های وافل استفاده از این تکنولوژی رو به افزایش می باشد. اکنون سقف وافل در سازه فلزی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرد و مجموعه ی گرین وافل یکی از اولین تولید کنندگان این نوع  می باشد.

 
[عکس: t3-1.jpg]                      [عکس: t4-1.jpg]
در سالیان اخیر سقف‌های دال مجوف بتنی مورد استقبال صنعت ساختمان کشور قرار گرفته است. قیمت سقف وافل به فاکتورهای مختلفی از جمله تعداد سقف و متراژ دهانه بستگی دارد. در این نوع سقف‌ها هدف حذف بتن ناکارامد در بخش هایی از سقف می‌باشد تا با کاهش حداکثری در وزن مرده سقف و حداقلی در سختی خمشی سقف بتوان دهانه های بلند و حداکثر دهانه سقف وافل را به طور اقتصادی پوشش داد. در سقف های وافل از قالب‌های غیرماندگار وافل برای ایجاد حفره در سقف و حذف بتن ناکارمد استفاده می‌گردد. برای اطلاع از قیمت قالب سقفی غیر ماندگار وافل با ما در ارتباط باشید.
سقف‌های وافل (Waffle Slab) دارای پشتوانه فنی و آزمایشگاهی و تجربه عملکرد مورد قبول در زلزله های متعدد در سراسر جهان می‌باشد و صریحاً در آیین نامه های ملی مانند مبحث 9 مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه‌های بین‌المللی مانند آیین نامه بتن آمریکا ACI318 مورد اشاره قرار گرفته و ضوابط کامل کاربرد و طراحی آن در این آیین‌نامه‌ها تدوین شده است. این سیستم در آیین نامه بتن ایران نیز به عنوان یکی از سیستم های قابل قبول عنوان شده است که هم به صورت سقف وافل یک طرفه و هم سقف وافل دو طرفه قابل اجراست.
لازم به ذکر است که در فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه سازمان برنامه و بودجه کشور نیز آیتم وافل موجود می باشد (آیتم 05405).
 

عکس تیرچه درجا
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان