انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلایل خرابی دینام خودرو چیست؟

دلایل خرابی دینام خودرو چیست؟

#1
سیستم‌های ژنراتور متناوب خودرو، نیروی الکتریکی را به سیستم جرقه زنی اولیه و سیستم‌های جانبی ثانویه از طریق یک باتری با زمین منفی تامین می‌کنند. دینام بهبود یافته نسبت به سیستم های ژنراتور قبلی است و به گونه ای طراحی شده است که تا 15 آمپر برق تحت بار کامل تولید کند. برخی از اجزای یک دینام ممکن است فرسوده شوند و از کار بیفتند، که معمولاً نیاز به تعویض کل واحد دارند زیرا اکثر دینام‌ها قابل تعمیر نیستند. مکانیک متوسط حیاط خلوت می تواند در حدود 1 ساعت جایگزین و دینام کند.


خروجی را تست کنید
هنگامی که دینام فرسوده می شود، این کار را در مراحل انجام می دهد. یک دینام با چرخاندن سه صفحه در سراسر سیم پیچی سیم مسی برق تولید می کند. این صفحات می توانند یکی یکی از کار بیفتند و توان خروجی را کاهش دهند، اما متوقف نکنند. با از کار افتادن صفحات بیشتر، قدرت به سطوحی کاهش می یابد که در نهایت باعث از بین رفتن باتری و از کار افتادن سیستم احتراق می شود. آزمایش خروجی به طور منظم با یک تستر ولتاژ در حالی که ماشین در حال کار است می تواند نشانه هایی از فرسودگی این صفحات یا سایر قطعات را نشان دهد. اکثر فروشگاه های قطعات خودرو دینام ها و باتری ها را به صورت رایگان آزمایش می کنند، زیرا می توانند قطعات را به مالک بفروشند. اگر ولتاژ به زیر 12 ولت کاهش یابد یا در هنگام بارگیری، آمپر به کمتر از 11 آمپر برسد، ممکن است دینام از کار بیفتد.

باتری را بررسی کنید
بسیاری از اوقات، دینام به دلیل "استرس" شدن توسط باتری مرده یا در حال مرگ از کار می افتد. چرخه کار دینام معمولی یک باتری را در حین کارکرد خودرو شارژ می کند و لوازم جانبی مانند کولر یا سیستم روشنایی به دینام استراحت نمی دهد. شارژ با حداکثر ظرفیت برای روزها یا حتی هفته ها می تواند دینام را به سرعت فرسوده کند. این واحد سعی می کند باتری را شارژ کند که به جای یک بانک انرژی مانند یک بار عظیم عمل می کند و طول عمر دینام را در مدت زمان کوتاهی مصرف می کند. باتری در حالت استراحت حدود 12 ولت شارژ خواهد داشت و در هنگام شارژ می تواند از 14 ولت بیشتر شود. این می تواند توسط لوازم جانبی کاهش یابد، اما ولتاژ نباید در استفاده معمولی از 12 ولت کمتر شود (به جز هنگام استارت زدن خودرو).

گوش دادن به صداها
در داخل دینام روتوری قرار دارد که روی مجموعه ای از بلبرینگ ها می چرخد. همانطور که این بلبرینگ ها فرسوده می شوند، می توانند با ایجاد لکه های صاف "گیر" کنند. این باعث ایجاد یک راکت وحشتناک می شود و می تواند به صدای ساییدن مداوم تبدیل شود. صدا می تواند به قدری بلند باشد که صدای روشن شدن موتور یا حتی سیستم استریوی خودرو را از بین ببرد. تنها راه حل برای مالک معمولی تعویض دینام است. شرکت‌های بازسازی آلترناتور این بلبرینگ‌ها را جایگزین می‌کنند، اما قابل تعمیر نیستند.

از دست دادن زمین
پایه اصلی دینام به عنوان زمین منفی عمل می کند و معمولاً پایه با یک کابل بزرگ به قاب خودرو متصل می شود. این کابل با یک پیچ روی پایه نگه داشته می شود و مشخص است که شل یا جدا می شود. هنگامی که دینام زمین خود را از دست می دهد، ممکن است در اثر افزایش ناگهانی آن آسیب ببیند و می تواند باعث آسیب فاجعه بار به تنظیم کننده ولتاژ داخل آن شود. اکثر دینام های تولید شده از دهه 1980 دارای تنظیم کننده های ولتاژ داخلی هستند که می توانند در طراحی متفاوت باشند. اگر لوازم الکترونیکی ارزان قیمت باشند، تنظیم کننده ولتاژ می تواند باتری را بیش از حد شارژ کند یا حتی سیستم الکتریکی خودرو را در اثر نوسانات شدید برق از بین ببرد. سیم زمین یا تسمه بافته شده را به پایه دینام ببندید و مرتباً آن را چک کنید.

لغزش کمربند
تسمه محرک فرسوده یا آسیب دیده می تواند روی چرخ قرقره دینام بلغزد و باعث می شود دستگاه ولتاژ کاهش یافته را خارج کند. این اغلب با صدای جیغ بلند همراه است، اما می تواند ضعیف و به سختی قابل توجه باشد. تسمه لغزشی می تواند دینام را کم شارژ کند که در نهایت باتری را از بین می برد و به دینام آسیب می رساند.


حواستان باشد که برطرف کردن مشکل دینام کاملا تخصصی است و اگر می خواهید کار تعمرش را خودتان انجام دهید حتما باید آموزش مکانیک خودرو و برق خودرو را گذرانده باشید. در غیر این صورت توصیه می کنیم اصلا دست به کار نشوید و کار را به یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید.
پایتخت فناوری بهترین آموزشگاه برگزار کننده دوره آموزش برق خودرو
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان