انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نحوه تولید زغال فشرده

نحوه تولید زغال فشرده

#1
برای تولید ذغال فشرده روش‌های مختلفی وجود دارد. اما در این مقاله یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها برای ساخت زغال فشرده را بیان می‌کنیم. معمولاً در این روش از سه ماده اصلی یعنی خاک اره، پوست گردو و خاک زغال استفاده می‌شود. این سه ماده هزینه خرید بسیار مناسبی دارند و تهیه و دسترسی به آنها نیز بسیار راحت است.
حجم بالایی از ترکیب زغال فشرده مربوط به خاک اره است. یعنی تقریباً ۸۰ درصد ذغال فشرده را خاک اره تشکیل می‌دهد. بنابراین انتخاب نوع این ماده و کیفیت آن تأثیر بسیار زیادی بر خلوص و ویژگی های محصول دارد. باقی ترکیبات مربوط به پوست گردو و خاک زغال است. خاک زغال کمترین مقدار را دارد.
ترکیب این مواد اولیه با یکدیگر قواعد خاص خود را دارد. در صورتی که بدون رعایت نکات مهم، این کار را انجام دهید، به قیمت دستگاه زغال فشرده با کیفیت دست نخواهید یافت. در ادامه به طور کامل در رابطه با شرایط ترکیب هر یک از مواد اولیه صحبت خواهیم کرد.
خاک اره
همانطور که گفته شد، بخش اصلی ذغال فشرده مربوط به خاک اره است. انتخاب جنس خاک اره اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از نکات مهم در فرمولاسیون زغال فشرده، تعیین ویژگی‌های خاک اره است. لازم نیست که حتما بالاترین کیفیت این ماده را تهیه کنید. فقط لازم است در زمان خرید این ماده، به برخی نکات مهم توجه کنید.
به عنوان مثال خاک اره مناسب باید تا حد لازم، رطوبت کمتری داشته باشد. هرچه خاک خشک تر باشد، زمانی که به بریکت زغال تبدیل می‌شود کیفیت بیشتری خواهد داشت. همچنین اندازه دانه های خاک اره باید متوسط باشد، سعی کنید دانه‌های خیلی درشت را برای تولید زغال انتخاب نکنید. معمولاً بهتر است برای ساخت زغال فشرده، از خاک اره قدیمی استفاده نکنید.برای اینکه خاک اره به کیفیت خوبی برسد، ابتدا وارد دستگاه سرند می‌شود. در این دستگاه ذرات درشت خاک اره جدا شده و ذرات ریزتر باقی می‌ماند و در نهایت وارد دستگاه خشک کن می‌شوند تا تمامی رطوبت از آنها جدا شود.
بعد از اینکه رطوبت خاک اره جدا شد و به بریکت تبدیل شد، وارد کوره زغال می‌شود. در کوره زغال گرما و حرارت لازم برای خالص سازی زغال داده می‌شود.
پیشنهاد به مطالعه بیشتر: خاک اره چیست؟ معرفی انواع خاک اره
پوست گردو
یکی دیگر از بخش‌های لازم برای تولید این محصول، پوست گردو است. نسبت پوست گردو به خاک اره، بسیار کمتر است. دلیل استفاده از پوست گردو در تولید زغال فشرده، در زمان سوختن زغال است‌. بعد از اینکه رطوبت از خاک اره جدا شده و به بریکت تبدیل شد، آن را وارد کوره صنعتی می‌کنند. بریکت در کوره زغال به طور کامل سوزانده می‌شود.
 برای اینکه به فرآیند سوزاندن زغال کمک شود، از پوست گردو استفاده می‌کنند. پوست گردو دارای چربی طبیعی است. این چربی باعث می‌شود زغال با کیفیت بیشتری بسوزد. البته باید بیان کرد به هیچ وجه نباید از ذرات درشت پوست گردو استفاده شود. بنابراین قبل از ترکیب مواد، پوست گردو باید خرد و آسیاب شود. سپس وارد دستگاه سرند می‌شود تا ذرات درشت جدا شده و ذرات ریزتر باقی بماند. در نظر داشته باشید که بهتر است همچون خاک اره، از پوست گردو قدیمی استفاده نشود.
خاک زغال
آخرین ماده اولیه ای که برای ساخت این محصول استفاده می‌شود، خاک زغال است که کمترین درصد مواد اولیه را دارد. یعنی حدود ۵ درصد زغال فشرده را تشکیل می‌دهد. دلیل بسیار مهمی برای استفاده از خاک زغال وجود دارد. زمانی که خاک اره به شکل بریکت تبدیل شد، وارد کوره صنعتی می‌شود. در این حالت بریکت دارای منافذ و ترک‌های ریز و درشت است. خاک زغال یا خاک کربن، کمک می‌کند که این منافذ به طور کامل پر شده و کیفیت زغال افزایش یابد.
روش های ساخت زغال فشردهچندین روش مختلف برای ساخت زغال فشرده وجود دارد که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم. البته قبل از بیان روش‌های ساخت زغال فشرده باید بگوییم که امروزه استفاده از خاک اره و پوست گردو بهترین روش برای تولید ذغال فشرده است. زغالی که با کمک این روش تولید می‌شود کیفیت و خلوص بیشتری دارد و بهتر می‌سوزد.
فرمول ساخت زغال فشرده با خاک اره و چسب
در این روش نیز از خاک اره به عنوان ماده مهم و اولیه استفاده می‌شود. ولی به جای استفاده از پوست گردو، از چسب استفاده می‌شود.
در این روش ابتدا خاک اره را وارد دستگاه های آسیاب کرده و این دستگاه ها آن را به قطعات ریز و پودر شده تبدیل می‌کنند.
سپس خاک اره وارد کارخانه های تولید زغال می‌شود. در این مرحله به آن، چسب شیمیایی و چند نوع ماده دیگر اضافه می‌شود. این ماده چسبان باعث می‌شود قطعات زغال به طور کامل به یکدیگر بچسبند.
بعد از اینکه همه مواد با یکدیگر ترکیب شدند، با کمک فشار بسیار زیاد، وارد قالب‌های مخصوص می‌شوند. این قالب‌ها باعث می‌شوند زغال به شکل‌های مختلفی درآید.
در نهایت بریکت حاصل شده وارد کوره زغال می شود و محصول وارد بازار می‌شود.
این روش طی چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. ولی بعد از مدتی کارخانجات متوجه شدند که روش تولید ذغال فشرده با کمک چسب باعث کاهش کیفیت محصول می‌شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان