انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اتوماسیون صنعتی چیست

اتوماسیون صنعتی چیست

#1
اتوماسیون صنعتی در همه جا - در کارخانجات، پاساژها و مغازه‌های چند طبقه امروزی - وجود دارد و تصور خط تولید بدون اتوماسیون دشوار است.
[img=727x0]https://media.hamshahrionline.ir/d/2021/11/13/4/4614109.jpg[/img]
اتوماسیون صنعتی که تحت عنوان دوره آموزش plc و تابلو برق صنعتی در آموزشگاه ها و مراکز دانشگاهی ارائه می شود از سیستم ها و تجهیزات کنترلی مانند نرم افزارهای کامپیوتری و رباتها برای انجام کارهایی استفاده میکند که در گذشته بصورت دستی انجام می شد. این سیستم‌ها تجهیزات صنعتی را بطور خودکار بکار انداخته و کنترل می کنند و سطح مشارکت اپراتور و نظارت مورد نیاز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.
سیستم‌های اتوماسیون معمولاً از حلقه‌های بازخورد و برنامه‌های حسی تشکیل شده‌اند که بطور خودکار شرایط عملیاتی را برای برآورده کردن مقادیر مورد نظر براساس داده‌های زمان واقعی تنظیم می‌کنند. فناوری‌های مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی در سال‌های اخیر به دلیل دیجیتالی‌شدن تولید، به‌ویژه با اینترنت اشیاء پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند که فرصت‌های بیشتری را برای شرکت‌ها برای استفاده از راه‌حل‌های اتوماسیون باز می‌کند.
اتوماسیون صنعتی مزایای زیادی دارد از جمله:
کیفیت بهبود یافته: واحدهای کار خودکار و اتوماتیک معمولاً در مقایسه با اپراتورهای انسانی کمتر متغیر هستند و کمتر مستعد خطا هستند. دقت ارائه شده توسط اتوماسیون صنعتی منجر به سازگاری و تکرارپذیری بالاتر در طول فرآیند تولید می شود و در نهایت محصولات با کیفیت بالاتر را ارائه می دهد.
راندمان و توان عملیاتی بالاتر: ربات ها میتوانند ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته و به سادگی سریعتر از اپراتورهای انسانی کار میکنند. این زمان اضافی کار راندمان را افزایش میدهد و منجر به خروجی بیشتر از وجود کاری میشود. علاوه بر این، اتوماسیون صنعتی انعطاف پذیری را برای تنظیم واحد کاری فراهم می کند. به عنوان مثال، اگر واحد کاری نیاز به بهینه سازی داشته باشد یا تغییراتی برای یک محصول جدید ایجاد شود، سیستم خودکار را اغلب با زمان کم یا بدون توقف، و حداقل یا بدون نیاز به آموزش اپراتور  می توان بصورت آفلاین برنامه ریزی مجدد کرد.
هزینه های کمتر: هزینه استفاده از ربات ها کمتر از اپراتورهای انسانی است. پس از پرداخت هزینه اولیه یک ربات ، تنها هزینه تعمیر و نگهداری و انرژی مورد نیاز در حین کار مطرح است. با گذشت زمان، صرفه جویی در هزینه در مقایسه با حقوق و مزایای اپراتور قابل توجه است. علاوه براین، ربات‌ها فرآیند را بهینه و کیفیت را بهبود می‌بخشند و در نتیجه ضایعات کمتری را بهمراه دارند و حتی در سایر هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌کنند.
سرعت بهبود یافته در بازار: اتوماسیون صنعتی خط تولید کارآمدتری را فراهم میکند که زمان تحویل محصول را کاهش میدهد و دربرخی موارد، به جای برون سپاری، دلیل محکمی برای حفظ تولید در داخل کشور ایجاد می کند.
ایمنی بهتر: بهبود ایمنی اپراتور یکی از بزرگترین مزایای اتوماسیون صنعتی است زیرا اپراتورها دیگر نیازی به انجام کارهای خطرناک مانند کار با مواد شیمیایی خطرناک، برداشتن اجسام سنگین، کار در شرایط نامناسب مانند درجه حرارت بالا و انجام کارهای تکراری ندارند. اپراتورها زمانی ایمن تر هستند که این نوع وظایف توسط ربات ها و سایر راه حلهای اتوماسیون انجام شود.
انواع اتوماسیون صنعتی
اتوماسیون صنعتی درحال حاضر در بسیاری از صنایع با سیستم های خودکار که همه کارها را از انجام وظایف تولیدی گرفته تا راه اندازی دستگاه خودپرداز انجام می دهند، به کار گرفته میشود. سطح پیچیدگی و تعامل انسان با یک سیستم خودکار بسته به کاربرد آن متفاوت است. در حالی که برنامه های بی شماری از راه حلهای اتوماسیون صنعتی وجود دارد، تقریباً همه آنها در یکی از ۳ دسته اتوماسیون قرار می گیرند: ثابت، قابل برنامه ریزی و انعطاف پذیر. در زیر کمی بیشتر در مورد هر یک از انواع اتوماسیون صنعتی توضیح آورده شده است.

  • اتوماسیون صنعتی ثابت
به این نوع ، اتوماسیون سخت نیز گفته می شود. همانطور که از نام آن پیداست، این شکل از اتوماسیون صنعتی کمترین انعطاف را دارد و اغلب برای اجرای کارهای تکراری با تجهیزات اختصاصی به منظور بهبود راندمان تولید و نرخ خروجی استفاده میشود. هنگامی که یک راه حل اتوماسیون ثابت راه اندازی شد، تغییر فرآیند یا پیکربندی مجدد تجهیزات چالش برانگیز است. راه‌حلهای اتوماسیون ثابت گزینه‌های خوبی برای تولید هستند که در طول زمان ثابت و پایدار بوده و دارای حجم بالایی هستند. نمونه هایی از اتوماسیون ثابت خطوط مونتاژ در صنعت خودرو هستند.
[عکس: 4614110.jpg]
  • اتوماسیون قابل برنامه ریزی
 این نوع اتوماسیون برای دسته هایی از محصولات که دستورالعمل های سیستم خودکار در طول زمان بسته به محصولی که در حال تولید است تغییر می کند، بهترین است. برنامه کنترل را می توان برای هر دسته با مشخصات داده شده و وظایف پردازشی و توالی لازم دوباره برنامه ریزی کرد. این فرآیند تغییر زمان می برد زیرا در بیشتر موارد تجهیزات باید از دسته ای به دسته دیگر نیز پیکربندی شوند. اتوماسیون قابل برنامه‌ریزی اغلب برای حجم‌های متوسط استفاده می‌شود، اما در صورت توجیه اقتصادی می‌تواند برای حجم‌های کم یا زیاد نیز استفاده شود. ربات های صنعتی نمونه ای از اتوماسیون قابل برنامه ریزی هستند.

ادامه مطلب: https://www.hamshahrionline.ir/news/6373...سیون-صنعتی
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان