انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دستگاه بوجاری برنج چگونه است؟

دستگاه بوجاری برنج چگونه است؟

#1
افرادی که در زمینه خریدوفروش برنج فعالیت دارند و به‌خوبی با اصطلاحات مورداستفاده در این عرصه آشنایی بیشتری دارند و حتماً با اصطلاح بوجاری آشنا هستند؛ اما اگر با اصطلاحات بازار برنج آشنا نباشید ممکن است شنیدن عباراتی مثل برنج بوجار شده، لاشه و سر لاشه و سورت شده باعث سردرگمی شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با دانش تخصصی برنج از جمله قصد در مورد بوجاری برنج و جزئیات مربوط به آن بیشتر آشنا شوید.

[عکس: %D8%A8%D9%88%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-550...619915.jpg]
برنج بوجاری چیست؟
کلمه بوجاری یعنی جداکردن هرگونه غله از خاک و پوشال و غلاف و… که می‌تواند شامل حال گندم و جو و برنج و ... باشد. منظور ما از برنج بوجاری برنج کاملاً سالم تمیزی است که هیچ‌گونه ناخالصی یا برنج دوتکه شده (برنج لاشه) در آن دیده نمی‌شود. این نمونه از برنج قطعاً در رستوران‌ها، برای مهمانی‌ها و مراسم‌های مجلل ظاهری بسیار زیبا دارد. در بسیاری از موارد ممکن است در بازار برنج، این محصولات را با نام برنج درجه یک نیز شناسایی کنند. قیمت برنج بوجاری هم نسبت به نمونه‌های دیگر برنج بیشتر بوده و باتوجه‌به انرژی و زمانی که برای انجام فرایند بوجاری لازم است، این امر کاملاً منطقی به‌حساب می‌آید.
روند بوجاری که باعث افزایش قیمت برنج‌های بوجاری شده می‌شود، روندی است که طی آن می‌توان ناخالصی‌ها یا قطعات برنج که اندازه نامناسبی دارند را از بارِ اصلی جدا کنیم و در نهایت برنجی سالم، زیبا و یکدست داشته باشیم. همین موضوع باعث می‌شود تا به محصولات جانبی دیگری مانند خرده برنج یا برنج دونیم شده و لاشه برنج هم در بازارهای این محصول دسترسی داشته باشیم. امروزه برای به‌دست‌آوردن برنج بوجاری، سراغ خرید دستگاه بوجاری برنج و استفاده از آن می‌روند.
روند بوجاری برنج
بوجاری برنج یکی از فعالیت‌هایی است که به‌صورت کلی برای انواع خشکبار و غلات مورداستفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی از انجام این کار همسان‌سازی اندازه‌ها و نوع محصولات نهایی برای مصرف‌کنندگان خواهد بود. شاید شما هم به یاد بیاورید که در زمان‌های گذشته با استفاده از چنگک یا الک و فشار باد؛ روند بوجاری را انجام می‌دادند و ناخالصی‌ها را از آنها جدا می‌کردند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌های بوجاری بخش مهمی از روند تولید و آماده‌سازی غلات و خشکبار هستند:
دستگاه بوجاری برنج
در این دستگاه که فنون گذشته بوجاری کردن را به‌روزرسانی کرده برای جداسازی ناخالصی‌ها و قطعاتی با اندازه نامناسب، از تجهیزات متحرک گوناگون و فشار هوا استفاده می‌شود. در مراحل ابتدایی فن‌هایی وظیفه تأمین فشار هوا را دارند تا به استفاده از آن دانه‌های پوک، برگ‌های خشک و… از برنج جدا شوند. در مرحله بعدی نوبت به الک‌های مکانیکی می‌رسد، این مرحله از فرایند بوجاری می‌تواند در دستگاه‌های متفاوت با درجه‌های متغیری از دقت انجام شود. بسته به میزان دقت موردنیاز ما، روند بوجاری می‌تواند متفاوت باشد. به این صورت که در برخی موارد برای بوجاری برنج آنها را از 2 الک گذر می‌دهند و همین کیفیت نهایی البته قیمت برنج بوجاری را افزایش خواهد داد. در مقابل این محصولات ما برنج بوجار نشده را داریم که از نظر قیمت از برنج بوجاری ارزان‌تر است و گزینه به‌صرفه‌تری خواهد بود. این دستگاه‌های بوجار برنج به دودسته تقسیم می‌شوند: دستگاه‌های خانگی، دستگاه‌های صنعتی
این دستگاه‌ها بسته به نیاز مشتری در ابعاد و با گنجایش‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند به این سبب برای خرید دستگاه بوجاری برنج حتماً باید از قبل تحقیق کنید و مشخص کنید دقیقاً به دنبال چه محصولی می‌گردید.
بهترین روش برای بوجاری برنج
استفاده از دستگاه بوجاری برنج سرعت انجام کارها را افزایش می‌دهد و این امکان را فراهم خواهد کرد که حجم بالایی از برنج را در کمترین زمان بوجاری کنید. علاوه بر این دقت نهایی استفاده از دستگاه بوجاری برنج نیز بیشتر خواهد بود.
ویژگی‌های برنج بوجاری
برنج بوجاری شده یک‌دست  و تمیز است یعنی برنجی که به اسم بوجاری شده تهیه می‌کنید که خب صدالبته قیمت بالاتری دارد نباید حاوی برنج شکسته شده یا نیم دانه باشد و هم اینکه نیازی به پاک‌کردن ندارد.
پس از طی شدن فرایند بوجار مقداری از دانه‌های برنج شکسته و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از برنج را دانه‌های شکسته یا اصطلاحا نیم دانه تشکیل می‌دهند. برای جداکردن دانه‌های شکسته برنج، آن را وارد الک می‌کنند تا دانه‌های برنجی که ریزتر و شکسته هستند از دانه‌های کامل جدا شوند. در اینجا به هر دو برنج، برنج بوجاری شده گفته می‌شود؛ اما قیمت و کیفیت آنها متفاوت است. برنج نیم دانه جدا شده از بوجار نیز قیمت بسیار پایین‌تری به نسبت برنج بوجار شده دارد. البته برنج نیم‌ دانه خود می‌تواند ریز و یا درشت باشد. برای نمونه دسته دیگری از برنج که بعدازاین فرایند حاصل می‌شود، برنج سر لاشه است که یکی از انتخاب‌های مناسب و به‌صرفه برای مصارف شخصی و خانگی است. این برنج‌ها که به نام برنج بوجاری نشده یا مخلوط برنج بوجاری و برنج نیم دانه شناخته شده هستند، قیمت پایین‌تری دارند و ظاهر آنها نیز قابل‌قبول است. برنج نیم دانه اما قیمت بیشتری از برنج سر لاشه دارد. برنج نیم دانه همان دانه‌های شکسته و آسیب‌دیده است که می‌توانند دارای اندازه‌های مختلفی باشند. طبیعی است که هرچقدر ابعاد آنها بیشتر باشد، قیمت نهایی آنها نیز بیشتر خواهد بود.
سخن پایانی
درگذشته دسته‌بندی برنج‌ها زیاد برای مصرف‌کنندگان اهمیت نداشت و ممکن بود برنج‌های سالم و شکسته را در یک ظرف پخته و مصرف کنند اما رفته رفته با توسعه بازار مصرفی برنج در کشور از مصارف خانگی به مصارف صادراتی و موارد بیشتر، اقدام به دسته‌بندی برنج‌ها به شکسته و سالم کردند که باز هم امکان وجود ناخالصی در آن وجود داشت؛ اما امروزه با وجود دستگاه‌های دقیق بوجاری و الک کردن، برنج نهایی بسیار یک‌دست خواهد بود.برای سفارش این دستگاه می توانید با شرکت آروین صنعت تماس بگیرید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان