انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اجزا و قطعات برقی دیزل ژنراتور

اجزا و قطعات برقی دیزل ژنراتور

#1
مقدمه ای بر اجزای ژنراتور ژنراتور وسیله ای است که انرژی مکانیکی تولید می کند که توسط یک موتور به آن اعمال می شود. آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و به عنوان خروجی برق تولید می کند. برخلاف تصور برخی افراد، یک ژنراتور به خودی خود الکتریسیته تولید نمی کند، بلکه تنها وظیفه تبدیل یک نوع انرژی به دیگری را بر اساس قوانین فیزیکی بر عهده دارد. اساس ساخت ژنراتور بر اساس قطعات الكتريكي ديزل ژنراتور تولید بار الکتریکی ناشی از میدان مغناطیسی سیم پیچ ها است. ژنراتورها را می توان به سه نوع دیزل ژنراتور، ژنراتور بنزینی و ژنراتور گازی تقسیم کرد. در این مقاله به طور مختصر به معرفی اجزای دیزل ژنراتور می پردازیم.
انواع ژنراتورهای کوچک
معایب و مزایای دیزل ژنراتور
محبوب ترین و رایج ترین نوع ژنراتور در بازار جهانی دیزل ژنراتورها هستند زیرا نیازی به اتصال به جریان مداوم سوخت ندارند و با مخزن سوخت مناسب می توان از آنها برای رفع قطعی های کوتاه مدت برق استفاده کرد. این نوع ژنراتور در مصارف خانگی و صنعتی برای جلوگیری از وقفه در فعالیت های روزمره بسیار موثر است.
از جمله محاسن دیزل ژنراتور می توان به سوخت مصرفی و ایمنی این نوع ساخت اشاره کرد. مقاومت بالای قطعات و فراوانی این نوع ژنراتورها در بازار. دیزل ژنراتور معایبی نیز دارد که از آن جمله می توان به محدودیت سوخت در آن، آلودگی زیاد و آلودگی صوتی اشاره کرد.
نمونه دیزل راوی
مهمترین قسمت های دیزل ژنراتور
هنگام تولید برق در ژنراتورها. اجزای مختلفی در کنار هم قرار می گیرند تا وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را انجام دهند. مهمترین اجزای یک دیزل ژنراتور در ادامه این فصل مورد بحث قرار خواهد گرفت.
موتور دیزل
موتور دیزل منبع نیروی مکانیکی مورد نیاز در دیزل ژنراتور است. اندازه موتور نقش بسیار مهمی در قدرت ژنراتور دارد. زیرا ارتباط مستقیمی با برق تولیدی دارد. به این معنی که هر چه قدرت خروجی مورد نظر بیشتر باشد، حجم موتور بیشتر می شود. نوع موتور دیزلی نیز نوع رایجی است که در خودروهای بزرگ، کامیون ها یا وسایل نقلیه استفاده می شود.
ژنراتور
ژنراتور یکی از قطعاتی است که وظیفه تولید توان خروجی را بر عهده دارد و یکی از مهمترین قطعات دیزل ژنراتور است. از جمله بسیاری از قطعات پیچیده اما یکی از مهمترین اجزای آن روتور است. روتور از شفتی تشکیل شده است که با انرژی مکانیکی تامین شده توسط موتور می چرخد و چندین آهنربا دائمی در اطراف آن نصب شده و در نتیجه. میدان مغناطیسی ایجاد می شود.
این میدان مغناطیسی دائماً حول یکی دیگر از اجزای مهم دینام که استاتور است می چرخد. استاتور مجموعه ای از هادی های الکتریکی مختلف است. که محکم دور یک هسته آهنی پیچیده شده است. طبق اصل القای الکترومغناطیسی. یا قانون فارادی، اگر هادی الکتریکی ساکن بماند و میدان مغناطیسی به دور آن بچرخد، جریان الکتریکی تولید می‌شود. بنابراین ژنراتور از انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور دیزل برای به حرکت درآوردن روتور و ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف استاتور استفاده می کند که جریان متناوب تولید می کند.
سیستم روغن
یک سیستم سوخت معمولا از یک مخزن سوخت تشکیل شده است. یک لوله وجود دارد که آن را به موتور متصل می کند. اندازه مخزن سوخت، زمان راه اندازی دیزل ژنراتور را تعیین می کند. برای کارهای خروجی بزرگتر که نیاز به نصب ژنراتور در اتاق آکوستیک دارند. یک سیستم سوخت جداگانه معمولاً در داخل یا زیر کابین یا گاهی اوقات هر دو قرار دارد.
تنظیم کننده ولتاژ
تنظیم کننده ولتاژ پیچیده ترین جزء ژنراتور الکتریکی است. این قطعه یک هدف دارد و آن تنظیم ولتاژ خروجی است. آنچه در یک تنظیم کننده ولتاژ اتفاق می افتد بسیار دقیق است. در واقع، تنظیم کننده ولتاژ تضمین می کند. ژنراتور با ولتاژ ثابت مناسب برق تولید می کند. در صورت عدم وجود تنظیم کننده ولتاژ. نوسانات شدید بسته به دور موتور رخ می دهد. تمام وسایل الکتریکی که ما استفاده می کنیم نمی توانند چنین منبع انرژی ناپایداری را پشتیبانی کنند. بنابراین هدف از استفاده از این قطعه حفظ یکنواختی است.
سیستم خنک کننده و سیستم اگزوز
این دو بخش هر دو دارای وظایف اصلی هستند. هدف از سیستم خنک کننده جلوگیری از گرمای بیش از حد است. این تعداد زیادی ژنراتور است. مایع خنک کننده به ژنراتور پمپ می شود تا گرمای اضافی موتور و دینام را خنثی کند. مبرد سپس این گرما را از طریق مبدل حرارتی منتقل می کند. خارج از ژنراتور را می گیرد و می برد. سیستم اگزوز مانند یک ماشین کار می کند. بنابراین، گازهای تولید شده توسط موتور دیزل توسط ژنراتور گرفته شده، از طریق سیستم لوله وارد و خارج می شود.
سیستم روغن کاری و شارژر باتری
سیستم پولیش جزئی است. به موتور و روغن موجود در آن متصل می شود. پمپ تضمین می کند که هر قسمت به خوبی کار می کند. بدون سیستم پولیش مناسب، تجهیزات آسیب می بینند و این بسیار مهم است. در ژنراتور برای راه اندازی موتور دیزل به یک موتور الکتریکی کوچک نیاز است. یک موتور کوچک با باتری کار می کند. باید شارژ شود که توسط شارژر باتری انجام می شود.
مونتاژ قاب اصلی
اجزای دیزل ژنراتور باید به روش خاصی مونتاژ شوند. و این کار در چارچوب جلسه اصلی انجام می شود. قاب مونتاژ اصلی کل ژنراتور را نگه می دارد و در واقع تمام قسمت های مختلف ژنراتور در بالای آن ساخته شده است. و اینگونه است که همه چیز را کنار هم نگه می دارد. ژنراتورهای خارجی معمولاً در یک محفظه محافظ قرار می گیرند تا از آسیب به هوا جلوگیری شود.
صفحه کنترل
این بخش بازرسی و عملیات را پوشش می دهد. این دستگاه دارای تمامی کنترل ها مانند دکمه استارت، سوئیچ فرکانس، نشانگر دور موتور، گیج دمای مایع خنک کننده و غیره می باشد که به کاربر امکان انجام عملکردهای مختلف یا کنترل برخی ویژگی ها را می دهد. خاموش شدن ژنراتور، کنترل موتور و سایر عملکردهای نگهداری و کنترل را کنترل می کند. چک نشان می دهد که همه چیز خوب کار می کند. همچنین می توان از آن برای مقاصد مقایسه استفاده کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان