انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کلرید مس چیست؟

کلرید مس چیست؟

#1
مس در طبیعت به صورت مس خالص، سولفید یا اکسید وجود دارد که عمدتاً به شکل کانی های سولفیدی مانند کالکوپیریت، بورنیت و کالکوزیت یافت می شود. مس طبیعی در حالت آزاد به صورت توده های بزرگ یا به صورت ذرات پراکنده در سنگ های آذرین در پوسته زمین تشکیل می شود. در واقع این نوع مس در طبیعت زیاد وجود ندارد و فقط در نقاط خاصی از جهان مانند ایالات متحده آمریکا، بولیوی، چین، شیلی و ایران دیده شده است. محتوای این مس اگر به صورت تکه ای باشد بیشتر از 92 درصد است.
کلرید مس (I) با فرمول شیمیایی CuCl یک ترکیب شیمیایی با جرم مولی 98.999 گرم بر مول است. شکل ظاهری این ترکیب پودری سفید، قهوه ای و زرد است.
کلرید مس (II) با فرمول شیمیایی CuCl2 یک ترکیب شیمیایی با جرم مولی بی آب (خشک) 134.45 گرم بر مول و جامد قهوه ای است، همچنین جرم مولی دی هیدرات با دو مولکول آب تبلور 170.48 گرم در مول است. ظاهر کریستال ها رنگ فیروزه ای است.
مس (II) یک جامد قهوه ای روشن است که به آرامی رطوبت را جذب می کند و دی هیدرات کلرید مس آبی-سبز را تشکیل می دهد. کلریدهای مس پس از سولفات مس از رایج ترین ترکیبات مس هستند. ترکیب شیمیایی بی آب CuCl2 ساختار یدید کادمیوم غیرطبیعی دارد.
کلرید مس در آب محلول است. این نمک به عنوان شناخته شده ترین نمک مس در واکنش های شیمیایی استفاده می شود. به دلیل خواص پارامغناطیس آن، در اندازه گیری رزونانس الکترونی استفاده می شود.
کلرید مس
کلرید مس (II) مرطوب و محلول در آب، الکل و کلرید آمونیوم است. دی هیدرات کلرید مس بلورهای سبز آبی محلول در آب را تشکیل می دهد. از واکنش کلرید مس با هیدروکسید سدیم، هیدروکسید مس (II) و از هیدرولیز جزئی آن، اکسی کلرید مس که یک قارچ کش است تولید می شود.
سنتز کلرید مس (II)
این نمک به صورت تجاری از واکنش مس فلزی و گاز کلر در محلول آبی تولید می شود. مس کلراید از کلرزنی مس تشکیل می شود. در این واکنش، مس فلزی با اسید کلریدریک اکسید نمی شود، بلکه هیدروکسید مس، اکسید مس یا کربنات مس (II) با اسید کلریدریک واکنش می دهد و کلرید مس محصول است. رایج ترین فرآیند برای تولید کلرید مس، فرآیند کلرآلکالی است. این یک فرآیند صنعتی الکترولیز کلرید سدیم است که برای تولید کلر و هیدروکسید سدیم استفاده می شود. در این روش مس فلزی با الکترولیز به یون مس تبدیل می شود.
کاربردهای کلرید مس (II)
کاربرد مهم کلرید مس به عنوان قارچ کش، تری هیدروکسید کلرید مس است.
کاربرد اصلی آن در صنعت نفت نرم کردن روغن و تجزیه کاتالیزورها در فرآیندهای شیمیایی و به عنوان نگهدارنده در صنعت چاپ و رنگرزی است. همچنین در صنعت آتش نشانی، رنگرزی و چاپ پارچه های نساجی، تصفیه مس، طلا و نقره و در سنتز سایر ترکیبات آلی استفاده می شود که بر کلرزنی هیدروکربن های معطر و اغلب در حضور اکسید آلومینیوم تأثیر می گذارد.

شرکت زحل شیمی فعال در زمینه تولید مواد شیمیایی غذایی و دارویی آماده ارائه خدمات در زمینه فروش کلرید مس با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای ایرانیان می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان