انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بهترین رنگ کامپوزیت ونیر | پالت کلاسیک + راهنمای ویتا

بهترین رنگ کامپوزیت ونیر | پالت کلاسیک + راهنمای ویتا

#1
به دست آوردن رنگ طبیعی و زیبا و مشابه دندان‌های فرد با مواد مصنوعی کاری دشوار اما قابل انجام است و این فرایند با پیشرفت تکنولوژی‌های دندان‌پزشکی زیبایی میسر شده است. انتخاب بهترین سایه بسیار حائز اهمیت است و باید مطمئن شوید که انتخاب اشتباهی نمی‌کنید.
ویتا (VITA) یک راهنمای انتخاب رنگ ارائه کرده است که می‌تواند شما را در این راه یاری کند. در ابتدا از طریق پالت کلاسیک ویتا مناسب‌ترین رنگ را انتخاب می‌کنید و سپس با کمک نمودار رنگی ویتا مستر سه بعدی رنگ طبیعی‌تر را برگزینید. در کنار تمامی این مراحل، توجه به توصیه‌های دندان‌پزشک شما می‌تواند بهترین کمک کننده و مشاور باشد.
جالب است بدانید، اخیراً دستگاه دیجیتالی وارد بازار شده است که با قرار دادن آن بر روی دندان می‌توان نزدیک‌ترین رنگ به دندان را تشخیص داد و آن را برای ونیر برگزید. این دستگاه در کلینیک دندان‌پزشکی دکتر نیک‌زاد موجود است.

چگونه از پالت رنگ کلاسیک مناسب‌ترین رنگ را انتخاب کنیم؟
این پالت رنگ به ۱۶ سایه مختلف که در چهار گروه دسته بندی می‌شوند، تقسیم شده است. ۴ دسته‌ی اصلی شامل A، B، C و D هستند که هر کدام به چند زیر گروه تقسیم می‌شوند. با این پالت می‌توانید مناسب‌ترین رنگ را انتخاب کنید.

این پالت به شما کمک می‌کند تا نزدیک‌ترین گروه به رنگ دندان خود را بیابید و سپس روشنی رنگ آن را در ۴ سایه‌ی آن گروه بررسی و انتخاب کنید. این پالت چند بخش دارد:

رنگ (shade)

رنگ‌ها قبل از هر چیز توسط سایه ها سازماندهی می‌شوند.

A: مناسب دندان‌های قهوه‌ای مایل به قرمز که شامل A1، A2، A3.5 و A4 تقسیم می‌شود.

B: مناسب دندان‌های زرد مایل به قرمز که شامل B1، B2، B3 و B4 می‌شوند.

C: مناسب دندان‌های خاکستری که شامل C1، C2، C3 و C4 می‌شوند.

D: مناسب دندان‌های خاکستری مایل به قرمز که شامل D2، D3 و D4 می‌شوند.

روشنایی (brightness)
این رنگ‌ها که با حروف انگلیسی نام‌گذاری می‌شوند، روشنایی‌های متفاوتی دارند که با اعداد مشخص می‌شوند. روشن‌ترین رنگ عدد ۱ را می‌گیرد و به ترتیب با تیره‌تر شدن به عدد ۴ نزدیک می‌شوند. پس رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز A1 نسبت به قهوه‌ای مایل به قرمز A2 روشن‌تر است.


راهنمای سه بعدی ویتا (VITA 3D Master)
از آنجایی که پالت کلاسیک ارائه شده تنها ۷۰% رنگ دندان‌های موجود در افراد را شامل می‌شود، دندان‌پزشکی زیبایی راه حل دیگری را ارائه می‌دهد تا رنگ‌های بیشتری از دندان را بتوان در آن گنجاند؛ و در نتیجه بهترین و طبیعی‌ترین رنگ را برای ونیر خود برگزید.
در این راهنمای سه بعدی ۲۶ سایه موجود است که طیف وسیع‌تری از رنگ‌های طبیعی دندان را در خود جای می‌دهد. اما این راهنمای سه بعدی چگونه عمل می‌کند؟
  • پیدا کردن میزان روشنی رنگ مناسب
    در نمودار رنگی VITA 3D Master، درخشندگی‌ها از روشن‌ترین (گروه ۰، مربوط به رنگ‌های سفید) تا تیره‌ترین (گروه ۵) طبقه بندی می‌شوند. حتی برای انتخاب میزان روشنایی مناسب می‌توان از نمودار سیاه و سفید این راهنما نیز استفاده کرد.

  • پیدا کردن رنگ مناسب
    وقتی میزان روشنایی مورد نظر انتخاب شد می‌توان به سراغ انتخاب رنگ رفت. از آن‌جایی‌که دندان‌های طبیعی رنگ زرد و قرمز دارند، سه گروه رنگ L، M و R که به ترتیب نشان دهنده‌ی رنگ‌های زرد، متوسط و قرمز هستند. باید ببینیم که دندان به کدام رنگ نزدیک‌تر است
اگر دندان‌ها اندکی رنگ صورتی داشته باشند رنگ نزدیک به دندان قرمز خواهد بود. و در نهایت با انجام سایر بررسی‌ها و تکمیل سایر مراحل، مناسب‌ترین رنگ برای دندان‌های شما انتخاب  خواهد شد.

منبع: انتخاب رنگ کامپوزیت ونیر
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان