انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فرق کامپوزیت و لمینت از نظر فرآیند کاشت و استحکام

فرق کامپوزیت و لمینت از نظر فرآیند کاشت و استحکام

#1

لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی هر یک کاربرد متفاوتی در رفع عیب‌های ظاهری دندان دارند.
بهتر است بدانید ونیرهای دندان یکسری لایه بسیار نازک از مواد که میتواند از جنس پرسلن یا کامپوزیت باشد هستند که جهت بهبود رنگ دندان، بهبود ظاهر دندان و بهبود شکل، روی دندا‌ن‌های  فرد متقاضی قرار میگیرند. در صورتی که ونیرهای دندان به صورت صحیح جایگذاری شوند میتوان یک لبخند بسیار زیبا برای بهبود ظاهر شما ایجاد کند.
ونیر ها به صورت کلی به دو مدل تقسیم میشوند: لمینت سرامیکی و کامپوزیت. جایگذاری،  قرار دهی درست و پولیش مناسب  این دو نوع ترمیم میتواند یک طرح لبخند بسیار زیبا برای شما به ارمغان آورد. اما سوال این است تفاوت بین لمینت سرامیکی و کامپوزیت چیست و کدام یک میتواند برای فرد مناسب باشد؟
در جامعه ما منظور از کامپوزیت همان ونیر کامپوزیتی و منظور از لمینت دندانی همان لمینت سرامیکی است. از لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت برای بر طرف کردن رنگ بد دندان و ظاهر بد فرم استفاده میشود تا یک طرح لبخند زیبا آفریده شود. هر فردی میتواند با توجه به سلیقه خود از رنگ‌های متفاوت لمینت دندان استفاده کند که در بازه همرنگ دندان است تا خیلی سفید که بنا به سلیقه فرد انتخاب میشود.
تفاوت بین لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی در چیست؟

لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی یا کامپوزیت ونیر دارای تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر است که مهمترین تفاوت آن در مدت زمانی است که برای نصب آن روی دندان و فرآیند کاشت نیاز است.
  • تفاوت بین لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی از نظر مدت زمان نصب
ونیرهای کامپوزیتی اغلب در یک جلسه قابل انجام است و متخصص لمینت دندان میتواند در کمتر از دو ساعت رزین کامپوزیت را شکل بدهد و سپس پولیش کند تا طرح لبخند زیبایی به شما ببخشد. اما در ونیرهای سرامیکی باید حداقل دو جلسه به دندان پزشک خود مراجعه کنید در جلسه اول متخصص زیبایی دندان‌های شما را آماده سازی میکند و از آنها قالب میگیرد و پس از گذشت تقریبا دو هفته لابراتورار لمینت پرسلن را که به صورت سفارشی برای دندان هر بیمار ساخته میشود را میسازد  و در جلسه دوم مراجعه به متخصص زیبایی پوسته نازک لمینت سرامیکی روی دندان شما چسبانده میشود.
  • تفاوت بین لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی از نظر فرآیند کاشت
رزین کامپوزیت اغلب روی لایه دندان شما قرار میگیرد و باعث اصلاح شکل، رنگ و طول دندان شما میشود. ونیرهای کامپوزیت اغلب روشی کم تهاجمی‌تر نسبت به لمینت دندان است. زیرا در این روش اصلا آسیبی به ساختار بافت دندان نمیرسد. منظور از آسیب به ساختار بافت دندان تراشیده شدن مینای دندان است. که در روش رزین کامپوزیت بدون تراش روی دندان قرار میدهند و باندینگ را ایجاد میکنند.
اما در روش کاشت لمینت سرامیکی باید مینای دندان دقیقا به اندازه ضخامت ونیرهای پرسلن تراشیده شود. تراشیده شدن مینای دندان به این علت است که پوسته‌های لمینت میتواند یک پیوند بسیارمستحکم‌تر با دندان برقرار کند تا عمر و دوام آن بسیار افزایش یابد. اما بهتر است بدانید در استفاده از روش لمینت پرسلن یا لمینت سرامیکی مینای دندان فرد تا حدی از بین میرود و پس از آن دیگر بیمار نمیتواند بدون ونیر از دندان طبیعی خود استفاده مفید داشته باشد به این صورت که فرآیند کاشت لمینت سرامیکی را برگشتن ناپذیر میخوانند.


  • تفاوت بین لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی از نظر دوام و طول عمر
در بسیاری از منابع ذکر می شود کامپوزیت دندان دوام و طول عمر بسیار کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد. که البته این طول عمر کاملا به مراقبت های بعد از لمینت یا کامپوزیت دندان خود، همچنین مهارت دندانپزشک و کیفیت مواد اولیه مورد استفاده بستگی دارد.
  • تفاوت بین لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی از نظر استحکام و مقاومت
استحکام لمینت سرامیکی از لمینت کامپوزیتی بیشتر است. همانطور که بالاتر بیان کردیم لمینت سرامیکی با یکسری تکنیک خاص و پیشرفته در لابراتوار ساخته میشود. لمینت سرامیکی به وسیله تکنولوژی‌های پیشرفته دارای استحکام بسیار بالایی است  و همین باعث میشود در برابر ضربه و تغییر رنگ مقاوم‌تر باشد.

این در حالی است که کامپوزیت دندان زودتر دچار تغییر رنگ شده  و اگر فشار زیادی به آن وارد شد احتمال شکستگی و ساییده شدن آن نسبت به لمینت سرامیکی بالاتر است. بهترین نوع کامپوزیت که در حال حاضر با استفاده از فناوری نانو هیبرید یا میکروفیل تهیه میشود نسبت به لمینت سرامیکی دارای استحکام و مقاومت کمتری است.
  • تفاوت بین لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی از نظر قیمت طرح لبخند
یکی از تفاوت‌هایی که بین لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی است و برای بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است قیمت است. قیمت کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی بسیار ارزان‌تر است و این میتواند یکی از مهم ترین مزیت‌های کامپوزیت ونیر است. معمولا کامپوزیت رزین‌ها با قیمتی در حد قیمت کارخانه تولید میشوند و به بازار ارائه میشوند.
فرآیند کاشت و نصب آنها نیز در یک جلسه انجام میشود و در نتیجه هزینه‌ای که برای لمنیت کامپوزیتی لازم است بسیار کمتر از مبلغی است که برای لمینت سرامیکی مورد نیاز است.

پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان