انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تمام راه های تقویت و افزایش اعتماد به نفس! اعتماد به نفس بالا همیشه و همه جا!

تمام راه های تقویت و افزایش اعتماد به نفس! اعتماد به نفس بالا همیشه و همه جا!

#1
توسعه مهارت های فردی از مهمترین آموزش هایی است که هر انسانی در قرن ۲۱ به آن نیاز دارد. چرا؟  چون در دنیای تکنولوژی و فضای مجازی، همه شبیه به همدیگر شده ایم. مثل یک مُشت ربات که همه یک برنامه را اجرا می کنیم. تنها تفاوت های ما در ظاهر و ژنتیک ماست. در این بین، معدود افرادی هستند که با کار کردن روی مهارت های فردی خود، فریاد می زنند من توانمندم و دنیای خویش را متحول می کنند. هر آدمی بعد از این که خود را شناخت، لازم است نقاط قوت و نقاط ضعف شخصیتی خود را بهبود بخشد تا بتواند در این جهان شلوغ، گلیم خود را از آب بیرون بکشد. دپارتمان من توانمند، شما را در مسیر یادگیری و توسعه مهارت های فردی خویش قرار می دهد.

افزایش اعتماد به نفس چگونه ممکن است؟ آیا اعتماد به نفس بالا نشانه ی غرور است؟ نشانه های اعتماد به نفس بالا چیست؟ چطور در محیط کارم اعتماد به نفس داشته باشم؟ می خواهم در جمع دوستانم با اعتماد به نفس بالا حاضر شوم!
در این مطلب، ابتدا به بررسی مفهوم اعتماد به نفس و تمایز آن با غرور می پردازیم. سپس باهم ۱۰ راه باورنکردنی برای افزایش اعتماد به نفس را می آموزیم.

۱- مفهوم اعتماد به نفس و تفاوت آن با عزت نفس و غرور چیست؟

قبل از هر چیزی باید تعریف درستی از اعتماد به نفس و تفاوت آن با عزت نفس داشته باشیم. سپس راه های افزایش اعتماد به نفس را بررسی کنیم. برای اعتماد به نفس تعاریف زیادی وجود دارد و سخنرانان و روانشناسان زیادی تعاریفی برای آن ارائه داده اند اما بهترین آنها می تواند تعریف دیکشنری وبستر  باشد که می گوید:
اعتماد به نفس به این معناست که یک نفر به توانایی و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد.

این درحالی است که عزت نفس در حقیقت ارزیابی های شما از خودتان و یا احساسی که شما نسبت به خودتان دارید است. در نگاه اول تصور میکردیم که اعتماد به نفس و عزت نفس یکی هستند. اما اکنون دیدیم که علی رغم اینکه این ۲ باهم همپوشانی های بسیاری دارند اما تفاوت هایی نیز باهم دارند.

غرور یا اعتماد به نفس بالا؟

اعتماد به نفس در حقیقت بر پایه واقعیت های موجود و باور داشتن به توانمندی های خودتان است. در حالی غرور نتیجه ی بزرگنمایی استعدادها و توانمندی های شخص است.

۲- شهامت نه گفتن، از نشانه های اعتماد به نفس بالا است!

یکی از نشانه های اعتماد به نفس بالا ، مهارت نه گفتن است. محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا تحقیقی بین ۱۴۷۹ نفر از افراد این شهر انجام دادند. آنها دریافتند افرادی که شهامت نه گفتن به مواردی که قلباً نمی خواهند انجام دهند را ندارند، مضطرب و افسرده هستند. که این ها باعث کاهش اعتماد به نفس می شود.
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، میدانند که نه گفتن به خواسته هایی که از انجام آنها خوشحال نمی شوند، چه فوایدی دارد. بنابراین بسیار قاطعانه میگویند «نه» و از عبارات تردید آمیز مانند: شاید نشه، فکر نکنم و … استفاده نمی کنند.

در خصوص نه گفتن ۲ نکته طلایی وجود دارد.

اول اینکه نه گفتن به معنی این نیست که به هرچیزی نه بگویید. یا اصطلاحاً آدمی خشک و دیکتاتور باشید. فقط در مواردی که قلباً راضی به انجامشان نیستید، نه بگویید.
نکته دوم اینکه قاطعانه نه گفتن را با بی ادبی و بی احترامی اشتباه نگیرید. شما میتوانید با رعایت کامل ادب، به خواسته های طرف مقابلتان نه بگویید.


۳- راهکارهای طلایی افزایش اعتماد به نفس در زندگی فردی و اجتماعی

برای افزایش اعتماد به نفس خود، یکی از بهترین راه ها داشتن ارزیابی دقیق و صادقانه از توانمندی های خودتان است. همچنین، برنامه ریزی برای بهبود نقاط ضعف و به حداقل رساندن آنها یکی دیگر از راه های تقویت اعتماد به نفس است. بنابراین با داشتن یک برنامه ریزی دقیق میتوانید توانمندی ها و استعداد های خود را کامل و کاملتر کنید و نقاط ضعف خود را بهبود دهید. یکی دیگر از ملزومات و نشانه های اعتماد به نفس بالا خودشناسی است.
سعی کنید شناخت درستی از خود داشته باشید. برای اینکار می توانید از تست های شخصیت شناسی آنلاین استفاده کنید. برخی از این تست ها عبارتند از: MBTI، DISC، هوش هیجانی، لنگرهای مسیر شغلی، سبک انگیزشی غالب، ۵ عامل نئو و … . توانایی های خود را دست کم نگیرید. مطمئن باشید با اراده و پشتکار به موفقیت می رسید.


1- افزایش اعتماد به نفس در محیط کار

انسان زمان زیادی از روز را در محیط کار می گذارند. بنابراین افزایش اعتماد به نفس در محیط کار اهمیت زیادی دارد. ایجاد یک رابطه دوستانه همراه با احترام و ادب با رئیس میتواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد. هر چند که ممکن است رییس شما آدم خشک و منتقد و سرسختی باشد و شما را در جمع مورد نقد قرار دهد (مانند مسعود جان فراستی). اما شما تلاش خود را برای ایجاد که رابطه توام با احترام با رییستان انجام دهید. سعی کنید مواردی که رییستان از شما نقد می کند را بهبود دهید. اما اگر تمام تلاش خود را کردید و نشد، پیشنهاد می کنیم که به ادامه فعالیت در شرکت مذکور نه بگویید.

اما رابطه کاری شما در محیط کاریتان با سایر کارمندان رابطه بهتری خواهد بود. توجه کنید که زیر آب همکاران را در محیط های کاری زدن، از نشانه های اعتماد به نفس بالا نیست. چرا که آنها به توانمندی های خود واقف اند. پس برای پیشرفت دست از زیر آب زدن و تضعیف سایر همکارانتان خودداری کنید. بلکه انرژی خود را صرف بهبود نقاط ضعف و قوت خود کنید.
فارغ از روابط بین افراد در محیط کار شما با خودتان نیز در محیط کار ارتباط دارید. پس همانطور که رییس شما به شما تشویقی میدهد، شما هم به خودتان تشویقی بدهید و پیروزی های هر چند کوچک خود را جشن بگیرید.
جشن گرفتن برای پیروزی های کوچک، اعتماد به نفس شما را برای انجام کار های بزرگتر افزایش می دهد. همچنین پس از رسیدن به یک پیروزی و جشن گرفتن آن، بلافاصله هدف دیگری را برای خود تبیین کنید و خود را برای چالش بزرگتر بعدی آماده کنید.

۲- افزایش اعتماد به نفس در خانه

خانه و خانواده دومین محیطی است که انسان زمان زیادی را در آن سپری می کند. پس یکی از تاثیرگذار ترین محیط ها برای افزایش اعتماد به نفس افراد است. گاهی افراد به واسطه خجالت یا ترس یا شاید هم عدم آگاهی از دفاع از حق خود و خانوادشان باز می مانند. بازهم لازم میدانم این نکته را یادآوری کنم که دفاع کردن از حقوق خود و خانوادتان به معنی بزن بهادر بودن یا تضییع حقوق دیگران نیست. رعایت قانون و قانونمندی از بارزترین نشانه های اعتماد به نفس بالا است.
دعوا کردن و نزاع های خیابانی حتی در صورت پیروزی، نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس نمی شود. بلکه باعث از تضعیف آن نیز می شود. برای حل مشکلات این چنینی، اعتماد به قانون و مجریان قانون و همچنین کمک گرفتن از وکلا و مشاوران و روانشناسان می تواند به شما برای حل مسائلتان کمک کند.
نسبت به همسر و فرزندان خود بیش از حد سختگیر نباشید. سعی کنید بین افراد خانواده رابطه دوستانه برقرار کنید. در صورت بروز مشکلات آنرا دوستانه همراه با تذکر حل کنید. کودکان خود را نزد دوستانشان و در مهمانی های خانوادگی تنبیه نکنید و اشتباهات آنان  را در جمع بازگو نکنید.

مطالب مرتبط جالب: کمال طلبی


۳- افزایش اعتماد به نفس در جمع دوستان و اجتماع


رعایت احترام و شأن افراد چیزی است که اول باید خود شما آن را رعایت کنید. چطور انتظار دارید وقتی خود شما به خودتان احترام نمی گذارید دیگران به شما احترام بگذارند؟ برای این منظور راه هایی برای افزایش شان و منزلت اجتماعی و به طبع اعتماد به نفس شما معرفی می کنیم.
یکی از این راهها استفاده نکردن از شوخی های توهین آمیز و خدشه دار نکردن شخصیت اطرافیانتان است. وقتی شما به خودتان این اجازه را میدهید که با سایر افراد شوخی های توهین آمیز کنید، دیگران نیز این اجازه را به خود می دهند. همواره به عواقب حرف و یا کاری که میخواهید انجام دهید فکر کنید. خود را جای شخص مقابل بگذارید. اگر خود شما از آن کار یا حرف خوشحال نمی شوید، پس بهتر است آن را انجام ندهید.
به ارزش ها و خطوط قرمز زندگی خود پایبند باشید. ظاهر شما یکی دیگر از عواملی است باعث افزایش اعتماد به نفس تان می شود داشتن ظاهری آراسته و شیک از عواملی است که باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود. البته حتما میدانید که لزوماً به منزله پوشیدن لباس های گرانقیمت و برند از نسانه های اعتماد به نفس بالا نیست.

۴- افزایش اعتماد به نفس در خلوت

در نهایت آخرین زمانی که شما در طول روز ممکن است سپری کنید، زمان هایی است که با خود خلوت می کنید. بدانید که تاریک ترین زمان شب، نزدیک ترین زمان به سپیده صبح است. پس هرگز در خلوت خود را بخاطر شکست هایی که در طول روز داشته اید، خود را مجازات نکنید. به جای آن به فکر راه حلی برای جبران باشید.
در لحظات سختی که احساس تنهایی و ناامیدی می کنید، به خداوند قادر و بخشاینده مهربان توکل کنید. به خودتان ایمان داشته باشید. در خلوت خود اجازه ندهید ایده های مایوس کننده شما را از هدفتان دور کند. اگر در مسیر زندگیتان به سمت درستی نرفته اید و اکنون درصدد اصلاح آن هستید، به جای غصه خوردن،به فکر برنامه ریزی برای پیشروی بهتر در مسیر جدید زندگی باشید. مطمئن باشید شما اولین نفری نیستید که مسیر زندگی اش را تغییر داده است.
سخن پایانی: امیدواریم با خواندن این مطلب، راه های افزایش اعتماد به نفس در محیط کار، خانه، جمع دوستان و در خلوت خود را آموخته باشید. سریع تر آنها را عملی کنید تا شاهد نتیجه ی فوق العاده آن باشید.


نقل قول:منبع: https://farafekr.com
[url=https://farafekr.com/][/url]
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان