انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سدیشن در دندان‌پزشکی به چه معناست؟ + انواع سدیشن

سدیشن در دندان‌پزشکی به چه معناست؟ + انواع سدیشن

#1
سدیشن در دندان‌پزشکی به فرایندی گفته می‌شود که در آن داروهایی به بیمار داده می‌شود تا در طول زمانی که فرایندهای دندان‌پزشکی بر روی دندان‌های او انجام می‌شود، آرام بر روی صندلی بنشیند.

حالتی که در آن بیمار با آرامش در جای خود می‌نشیند، خواب نیز نامیده می‌شود. هنگام خواب در دندان‌پزشکی یا همان سدیشن، بیمار در حقیقت بیدار است. البته همانند بیهوشی عمومی هیچ حس دردی ندارد.
انواع سدیشن در دندان‌پزشکی از نظر شدت
سدیشن در شدت‌های مختلفی انجام می‌شود که بستگی به شرایط بیمار و فرایندی که بر روی او انجام می‌شود دارد. انواع سدیشن از نظر شدت عبارت‌اند از؛

۱.سدیشن کم (مینیمال)

در این حالت شما بی حس هستید. همچنین بیدار هستید اما در آرامش قرار دارید.

۲.سدیشن متوسط (سدیشن هوشیاری)

این مورد اندکی شدیدتر از حالت قبلی است. در سدیشن متوسط، ممکن است در صحبت‌کردن به مشکل بر بخورید و یا حتی بعد از برطرف‌شدن اثرات داروها، امکان دارد به‌خاطر نیاورید که چه گفته‌اید و چه فرایندهایی بر روی شما انجام شده است.

۳.سدیشن عمیق

تقریباً هوشیاری ندارید اما باز هم می‌توان شما را بیدار نگه داشت. در این حالت بیشتر به سمت خواب متمایل هستید.

۴.بیهوشی عمومی
در این حالت به طور کامل بیهوش هستید و در واقع تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته‌اید.


آیا هر دندان‌پزشکی می‌تواند از سدیشن برای بیماران استفاده کند؟
بیشتر دندان‌پزشکان و تقریباً همه‌ی آن‌ها می‌توانند از مقدار اندک گاز نیتروز اکسید برای سدیشن خفیف استنشاقی استفاده کنند. این مورد از میان سایر گزینه‌های سدیشن ایمن‌ترین گزینه و راحت‌ترین برای اجراست.

تعداد قابل‌توجهی از دندان‌پزشکان، مهارت سدیشن دادن متوسط خوراکی و استنشاقی به بیماران را کسب کرده‌اند. درعین‌حال تعداد کمی از دندان‌پزشکان توانایی و مهارت استفاده از سدیشن عمیق و بیهوشی عمومی را دارند و این افراد دوره‌های لازم برای انجام این کار را گذرانده‌اند.
این دندان‌پزشکان معمولاً در دسته‌ی متخصصین و جراحان قرار می‌گیرند. بیشتر دندان‌پزشکان برای استفاده از این سدیشن در بیماران خود از دندان‌پزشکی که تخصص بیهوشی دارد، کمک می‌گیرند. انجام این کار از نظر قانونی نیز برای دندان‌پزشک مشکلی ایجاد نخواهد کرد و برای بیمار نیز انتخاب ایمن‌تری است.


منبع: اطلاعات جامع و کاربردی درباره سدیشن نوشته دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان