انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مونوپروپیلن گلیکول

مونوپروپیلن گلیکول

#1
مونوپروپیلن گلیکول ماده ای شیمیایی با فرمول C3H8O2 است که به طور اختصاری MPG نیز نامیده شده و با نام های دیگری چون تری متیل گلیکول، پرورپیلن گلیکول و دی هیدروکسی پروپان نیز شناخته میشود. این ترکیب شیمیایی به صورت مایعی بی رنگ، بی بو و چسبناک موجود میباشد. 
این ماده در جذب رطوبت بسیار قوی عمل میکند و دارای خواص قلیایی است.
مونوپروپیلن گلایکول نوعی الکل است و در آب و سایر حلال های آلی به خوبی حل میشود. همچنین ماده فوق در سه گرید صنعتی، خوراکی و بهداشتی در دسترس قرار میگیرد که این سه مورد از نظر میزان خلوص با یکدیگر تفاوت دارند.
مونوپروپیلن گلیکول دارای نقطه ذوب و جوش بالایی است و در دمای بسیار زیاد ممکن است شعله ور گردد. از خواص مثبت این ماده میتوان به ثبات و عدم فراریت آن اشاره کرد. مونوپروپیلن گلیکول در مدت زمان طولانی حواص خود را حفظ کرده و خیلی در دچار واکنش شیمیایی میشود. به همین خاطر در صنعت برای به کار بردن آن و ایجاد ترکیب میان مونوپروپیلن گلیکول و سایر مواد باید حتما از کاتالیزور استفاده شود.
این ماده سمی نبوده و آسیب زننده نمیباشد. اما در هر صورت لازم است تا هنگام استفاده از آن تدابیر لازم اندیشیده شود. به عنوان مثال با توجه به اشتعال پذیری مونوپروپیلن گلیکول بسیار مهم است که در محیطی خنگ و به دور از حرارت نگهداری شود.
به علاوه، همانند بسیاری از مواد شیمیایی دارای بخارات تحریک کننده ای است که میتواند به دستگاه تنفس افراد آسیب برساند. به همین خاطر استفاده از ماسک مناسب هنگام انجام آزمایش و کار ضرورت دارد. به علاوه وجود پنجره و دستگاه های کاربردی برای تهویه محیط نیز در کنترل بهتر شرایط دخیل هستند. به علاوه تماس مونوپروپیلن گلیکول با چشم و پوست افراد ممکن است مشکل ساز باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان