انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دکتر ارتوپد کودکان کیست؟

دکتر ارتوپد کودکان کیست؟

#1
هرچقدر ساختار اسکلتی عضلانی بدن برای سلامت انسان اهمیت دارد، برای کودکان و نوجوانان اهمیت آن دوچندان می‌شود. چرا که کودکان و نوجوان در مراحل رشد هستند و هر گونه ناهنجاری در ساختارهای بدن می‌تواند آسیبی دائمی ایجاد کند. همچنین برخی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی ممکن است اولین علائم خود را در دوران کودکی نشان دهند. علاوه بر این‌ها از آنجایی‌ که کودکان در حال رشد هستند، بسیاری از ناهنجاری‌های آن‌ها موقتی است و به مرور زمان برطرف می‌شود. به دلیل همین تفاوت‌ها است که در بین پزشکان، تخصص ارتوپد کودکان به‌ عنوان تخصصی جدا در نظر گرفته شده است. در واقع برای رسیدگی به ناهنجاری‌های اسکلتی کودکان و نوجوانان باید به یک متخصص ارتوپد کودکان مراجعه کنید.

تخصص ارتوپد اطفال شاخه‌ای از علم پزشکی است که به درمان بیماری‌های مرتبط با مفاصل، عضلات و استخوان‌های کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. یک متخصص ارتوپد کودکان پزشکی است که در زمینه درمان بیماری‌های مرتبط با این نواحی تخصص پیدا کرده و از نوزادان تا نوجوانان در سنین بلوغ را می‌تواند درمان کند. یک فوق‌ تخصص ارتوپدی کودکان می‌تواند در صورت لزوم برای درمان آسیب ایجادشده، عمل جراحی انجام دهد. البته این پزشکان اغلب درمان های کم تهاجمی و غیر تهاجمی مثل گچ گرفتن یا استفاده از آتل‌های پوشیدنی را در اولویت قرار می‌دهند. از آنجایی‌ که بدن کودکان در حال رشد است، مفاصل، استخوان‌ها و عضلات آن‌ها تفاوت‌های زیادی با بزرگسالان دارد.

در موارد زیادی ابتدا پزشک متخصص اطفال احتمال بروز ناهنجاری را در بدن کودکان مطرح کرده و کودک را به پزشک متخصص ارتوپد کودکان ارجاع می‌دهد. بدن کودکان در طول مراحل رشد تغییرات زیادی را به خود می‌بیند. به همین دلیل زیاد اتفاق می‌افتد که پدر و مادرها این تغییرات را با بروز یک ناهنجاری اشتباه بگیرند. مثلاً در موارد زیادی دردهای ناشی از رشد استخوان‌ها با بروز بیماری اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل معمولاً توصیه می‌شود قبل از مراجعه به متخصص ارتوپد کودک، وضعیت او را با پزشک متخصص اطفال در میان بگذارید. سپس در صورت توصیه متخصص اطفال، حتماً به متخصص ارتوپد اطفال مراجعه کنید.

همان‌ طور که گفتیم معمولاً در صورتی که متخصص اطفال نسبت به بروز ناهنجاری در ساختار بدن کودک مشکوک شود، او را به متخصص ارتوپد کودکان ارجاع می‌دهد. دامنه آسیب‌های ارتوپدی در کودکان بسیار گسترده است، اما مهم‌ترین و شایع‌ترین وضعیت‌هایی که توسط پزشک ارتوپد کودکان  و یا برخی پزشکان دیگر مانند فوق تخصص مچ پا در تهران مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر است:


ناهنجاری در فرایند رشد

اسکولیوز کمر یا انحراف ستون فقرات

شکستگی در استخوان‌ها

عفونت در استخوان‌ها و مفاصل

کجی پا

مشکل در راه رفتن

آسیب‌های ورزشی

مشکلات ستون فقرات

جراحی پا یا مچ پا

مشکلات عصبی

بروز نافرمی در اندام‌ها

مشکل در انجام حرکات بدن
در صورتی که هر کدام از مشکلات بالا یا هر وضعیتی شبیه به آن را در فرزندتان دیدید، لازم است حتماً در مورد آن با پزشک متخصص اطفال فرزندتان مشورت کنید و برای مراجعه به متخصص ارتوپد کودکان راهنمایی بخواهید.



منبع: دکتر ارتوپد کودکان
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان