انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

#1
صاحبان کسب و کار، مدیران، فروشندگان و بازاریابان از شیوه های تبلیغاتی بازاریابی سنتی مانند تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و بیلبوردها شناخت کافی دارند. این کانال های بازاریابی عموما به رونق کسب و کارها کمک می کنند و به همین دلیل است که هنوز هم توسط بسیاری از کمپانی ها مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود، دو اشکال اساسی به شیوه های بازاریابی سنتی وارد است:
اول اینکه، شیوه های سنتی تبلیغات گران هستند و در مقایسه با کانال های بازاریابی دیجیتال نیازمند هزینه بیشتری هستند. البته شاید برای صاحبان کسب و کارهایی که بودجه کافی برای بازاریابی در نظر گرفته اند، تبلیغ در رسانه های سنتی مثل رادیو و تلویزیون و ... توجیه پذیر باشد اما در مورد کسب و کارهای کوچک تخصیص بودجه زیاد ریسک بسیار بالایی دارد. 
و دوم اینکه، کانال های بازاریابی سنتی اطلاعاتی از بازخوردهای آنی یا افرادی که با دیدن یا شنیدن آگهی، عمل فراخوانده شده را انجام داده اند، در اختیار صاحبان مشاغل قرار نمی دهد. در بازاریابی سنتی، دستیابی به این اطلاعات و آمار و ارقام با فاصله زمانی بسیار زیاد پس از درج آگهی اولیه امکان پذیر است و متاسفانه این آمارها معمولا از ارقام واقعی فاصله زیادی دارند. 
دیجیتال مارکتینگ اما مفهومی گسترده را در بر می گیرد و به تکنیک های تبلیغاتی متفاوتی اشاره دارد که به منظور جذب مشتریان و مخاطبان از طریق فن آوری های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. بازاریابی دیجیتال نیرو محرکه کسب و کارهای امروزی، صرف نظر از بزرگ یا کوچک بودن آنهاست. بازاریابی دیجیتالی موثر، نوعی از بازاریابی است که تکنولوژی و فن آوری الکترونیک را با روانشناسی پیوند می زند  و به سازمان ها اجازه می دهد تا وضعیت کمپین تبلیغاتی خود را در لحظه بررسی کنند، مواردی مانند اینکه چه چیزی، با چه فاصله زمانی وبرای چه مدت مورد مشاهده قرار می گیرد و آمار تبادلات از جمله مواردی هستند که قابل اندازه گیری هستند.  
به عبارت دیگر بازاریابی دیجیتال شاخه ای از بازاریابی است که با به کارگیری ابزارها و فن آوری های دیجیتال به معرفی و فروش کالا و خدمات می پردازد. ترکیب و استفاده از تکنیک های فروش خدمات، محصولات و برندها در فضای مجازی و اینترنت به عنوان رسانه اصلی و در کنار آن بهره گیری از تلفن همراه، رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه های سنتی می تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد. 
تعاریف زیادی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد اما شاید بتوان همه این تعاریف را در قالب یک تعریف جامع ارائه داد: استفاده از فن آوری های دیجیتال در راستای پایه ریزی و ایجاد ارتباطات یکپارچه، هدفمند و قابل اندازه گیری با هدف جذب و حفظ مشتریان درحالی که ارتباط عمیق تری با آن ها برقرار می شود. 
با توجه به تعریف بالا می توان گفت که صرفا فروش کالا و خدمات هدف اصلی این شیوه بازاریابی نیست، بلکه تاکید آن بر ایجاد ارتباط هدفنمد وعمیق با مشتریان با استفاده از ابزارهای تعاملی است. 
بسیاری از بازاریابان بر این باورند که بازاریابی دیجیتال همان بازاریابی اینترنتی است اما در واقع این دو با هم تفاوت دارند. شاید بتوان گفت که بازاریابی اینترنتی زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال است. 
دیجیتال مارکتینگ دربرگیرنده تعداد زیادی از تکنیک های بازاریابی اینترنتی مانند بهینه سازی محتوا (SEO)، بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، لینک سازی، محتوای ویدیویی آنلاین، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و استفاده از تبلیغات آنلاین مانند بنرهای تبلیغاتی و ... است.
 البته دیجیتال مارکتینگ از کانال های ارتباطی غیراینترنتی که به عوان رسانه های دیجیتال شناخته می شوند نیز استفاده می کند مانند سرویس های پیام کوتاه (SMS) و چندرسانه ای (MMS)، پیام انتظار تلفن، کتاب های الکترونیکی، بیلبوردهای تبلیغاتی الکترونیکی و تعاملی، سی دی ها و بازی های کامپیوتری. همان طور که می بینید، در بازاریابی دیجیتال علاوه بر استفاده از اینترنت از کانال های ارتباطی غیراینترنتی هم استفاده می شود. 
هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ درگیر کردن مشتری و مخاطب و فراهم آوردن شرایطی است که در آن به مشتریان اجازه می دهد تا از طریق رسانه های دیجیتال با برند موردنظر ارتباط برقرار کنند. 
دستیابی به این هدف با طراحی رسانه های دیجیتالی امکان پذیر است که کاربر را به انجام عملی که هدف اصلی طراحی رسانه است، تشویق کند. مثلا برای دریافت یک کتاب الکترونیکی رایگان، لازم است مشتری عمل ثبت نام را انجام دهد و یا فرمی خاص را پر کند. 
از جمله اصطلاحاتی که از آن ها در بازاریابی دیجیتال استفاده می شوند، می توان به «منبع» و «دریافت کنندگان » اشاره کرد. «منبع» در واقع همان آگهی دهندگان و «دریافت کنندگان» به جامعه هدف گفته می شود. منابع معمولا دریافت کنندگان خاصی را که با دقت انتخاب شده اند، هدف می گیرند. 
قدرت تاثیر گذاری دیجیتال مارکتنیگ در صورت استفاده از استراتژی های کارآمد و ابزارهای مناسب به اندازه ای است که نه تنها برای معرفی و فروش کالا و خدمات نمی توان از آن چشم پوشی کرد، بلکه به طور گسترده ای برای معرفی و عرضه  انجمن ها، احزاب و عقاید سیاسی به مردم نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 
با توجه به آن چه گفته شد، طراحی و اجرای یک کسب و کار آنلاین و رشد و توسعه آن با استفاده از ابزارها و ظرفیت های تبلیغاتی، کار چندان آسانی نیست زیرا عوامل بسیار زیادی وجود دارند که باید در هر گام مورد توجه قرار گیرند. انتخاب راهکار و ابزار مناسب و تصمیم گیری درست از دشواری هایی است که می توان به آن اشاره کرد. 
در آخر باید به این نکته اشاره کرد که علت اهمیت این شیوه از بازاریابی تنها به دلیل قدرت روبه رشد آن در عرصه بازاریابی فعلی نیست، بلکه پیش بینی این نکته است که به زودی رسانه های دیجیتال جای رسانه های سنتی  مانند روزنامه، کتاب، رادیو و تلویزیون را خواهند گرفت و صاحبان کسب و کارها ناگزیر به استفاده از ظرفیت های موجود در دنیای رسانه های دیجیتال خواهند شد.  
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان