انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تولید بوتیل گلایکول

تولید بوتیل گلایکول

#1
بوتیل گلایکول نوعی حلال آلی با فرمول شیمیایی C6H14O2 است که نوعی الکل محسوب شده و در آب از خاصیت انحلال پذیری برخوردار است. این ماده دارای خواص محدود اسیدی است و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد.
آنچه در خصوص این ماده بسیار اهمیت دارد، طرز تهیه ­ی آن میباشد. بوتیل گلایکول هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی به دست آمده و در اختیار مصرف کنندگان یعنی صاحبان صنایع قرار میگیرد.
این ماده نوعی فراورده ­ی نفتی است که طی فرایند پالایش نفت خام تهیه میگردد. همچنین به روش های مصنوعی و در آزمایشگاه ها  و از طریق واکنش دیگر مواد شیمیایی نیز به دست می آید.
[عکس: liquid-ethylene-glycol-500x500.jpg]

تولید بوتیل گلایکول به روش مصنوعی
در این خصوص دو روش برای تولید بوتیل گلایکول به روش مصنوعی وجود دارد.

در روش اول یک واکنش شیمیایی میان اکسید اتیلن و اتوکسیلاسیون بوتانول انجام میگیرد. از آنجایی که سرعت واکنش فوق اندک است، استفاده از یک کاتالیزور در فرایند ضروری میباشد. با انجام این عمل، بوتیل گلایکول به صورت جامد و پودری سفید رنگ به دست خواهد آمد.
این روش نسبت به سایر شیوه های صنعتی، رایج تر میباشد و انجام آن نیز آسان تر و کم هزینه تر است.

همچنین میتوان با ترکیب نمودن کلرواتانول و بوتانول طی واکنش اتریفیکاسیون، مقادیر قابل توجهی از بوتیل گلایکول را تولید نمود.

رعایت یک سری نکات طی فرایند تولید و انبارداری بوتیل گلایکول بسیار مهم است و عدم توجه به آن ها میتواند سبب بروز حادثه یا آسیب به سلامت افراد گردد. یکی از این نکات توجه به خاصیت اشتعال پذیری ماده فوق میباشد. چراکه بوتیل گلایکول در دمای بالا آتش گرفته و مشکلاتی را به همراه می آورد. 
توجه نمایید که این ماده دارای خاصیت اسیدی است و سمیت بالایی دارد به همین خاطر تماس آن با پوست میتواند به ایجاد زخم و مشکلات مختلف منجر شود.


منبع : https://chemibazar.com/butyl-glycol/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان