انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روش تولید کربنات سدیم

روش تولید کربنات سدیم

#1
کربنات سدیم سبک با فرمول شیمیایی Na2Co3 که با نام های دیگری چون جوش شیرین و سودا اش نیز شناخته میشود، نوعی نمک طبیعی است که از سنگ های معدنی چون ترون، کربنات سدیم، کربنات هیدروژن و موارد دیگر استخراج میشود. کربنات سدیم موجود در منابع طبیعی و معدنی بسیار قابل توجه است و در مناطق گرم و مرطوب به کرات یافت میشود.

به علاوه گیاهانی که در محیط های حاوی سدیم مانند دریاچه های بسیار شور رشد میکنند، سبب تشکیل کربنات سدیم سبک میگردند. از این موارد میتوان به درخت آشنا، کتانجک و علق شوره اشاره نمود. میزان کربنات سدیم تولید شده در این روش بسیار محدود است.

البته میزان تهیه این ماده به روش مذکور با وجود فراوانی باز هم کافی نبوده و پاسخگوی نیاز صنعت نمیباشد. در نتیجه در اغلب مواقع از روش های صنعتی و پیشرفته برای به دست آوردن این ماده پرکاربرد و ارزشمند استفاده میکنند.

[عکس: light-soda-ash.jpg]

به عنوان مثال با استفاده از روش سولوی (Solvay)، یعنی با واکنش دادن سدیم کلرید و آمونیاک طی مراحلی طولانی، مقادیر قابل توجهی کربنات سدیم سبک تولید میگردد که میتواند نیازهای روزافزون صنعت را برآورده سازد. این روش بسیار کم هزینه بوده و اتلاف مواد شیمیایی در آن اندک است.

همچنین روش های دیگری نیز برای تولید سدیم کربنات سبک موجود میباشند. به عنوان مثال در نیمه اول قرن بیستم دانشمندی چینی به نام Hou شیوه تازه ای را ابداع نمود که اتفاقا با نام خود او نیز شناخته میشود. او موفق شد راهکار سولوی را طی فرایندی آسان تر و به صرفه تر پیاده سازی کرده و از این جهت مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر جهان قرار گیرد.

البته شیوه های قدیمی تری نیز برای به دست آوردن ماده فوق موجودند. همانند فرایند Leblance که به اواخر قرن 18 باز میگردد.

کربنات سدیم سبک ماده اولیه مورد نیاز برای تهیه کربنات سدیم سنگین است که نوع دیگری از این ماده، با ابعاد و چگالی بالاتر است.


منبع مطلب : https://chemibazar.com/sodium-carbonate/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان