انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موارد استفاده دی استات سدیم در صنایع مختلف

موارد استفاده دی استات سدیم در صنایع مختلف

#1
موارد استفاده دی استات سدیم در صنایع مختلف
[عکس: 30.jpg]
به طور کلی دی استات سدیم به دلیل اثر ضد میکروبی، طعم سرکه ای و تنظیم PH می تواند در غذا، خوراک، مواد آرایشی و دارویی استفاده شود که به تفکیک در ادامه این مطلب شرح داده می شود.

     1. صنایع غذایی
به طور کلی کاربرد گرید غذایی این ماده در محصولات نانوایی، گوشت و محصولات شور مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه فرم جامد این ماده باعث استفاده و حمل و نقل راحت تر آن را نسبت به اسید استیک مایع می شود.

     2. استفاده از صنعت نان
به عنوان ماده نگهدارنده، از سدیم دی استات به عنوان بازدارنده کپک در خمیر نان استفاده می شود تا عمر مفید آن بیشتر شود. در همین حال این ماده یک اثر ضد میکروبی هم افزایی با کلسیم پروپیونات را نشان می دهد.

     3. استفاده در صنایع تولید گوشت
مقادیر کم دی استات سدیم (به عنوان مثال ، زیر ۰.۲٪) می تواند pH سطح محصولات گوشتی را کاهش دهد (مانند گوشت خوک و گوشت گاو) بنابراین مانع رشد کپک ها و باکتری ها  و برخی از عوامل بیماری زای اصلی مواد غذایی  از جمله  لیستریا مونوسیتوژنز های می شود.

این امر فقط به دلیل اثر کاهش pH آن نیست، بلکه به دلیل فعالیت یون استات در محدود کردن رشد لیستریا است. البته ترکیب لاکتات سدیم یا لاکتات پتاسیم با دی استات سدیم در تاخیر رشد میکروبی موثرتر است.

     4. محصولات شور
این ترکیب مانند غلظت بالای اسید استیک (۳۹- ۴۱  درصد) به عنوان ماده طعم دهنده استفاده می شود. می توان آن را به محصولات شور، مانند کوکی های شور، چیپس، چاشنی ها، سس ها، سوپ ها، سیب زمینی ترد و سالادها اضافه کرد.

     5. تنظیم اسیدیته
این ترکیب به عنوان یک عامل بافر کننده برای تنظیم اسیدیته غذا عمل می کند و به راحتی به صورت خشک یا مایع قابل استفاده است.

     6. افزودنی خوراک دام
از دی استات سدیم می تواند به عنوان ماده نگهدارنده در خوراک طیور، خوک ها و حیوانات خانگی استفاده شود.

     7. لوازم آرایشی
بر اساس گفته بانک اطلاعات کمیسیون اروپا این ماده می تواند به عنوان ماده بافر کننده و پوشاننده در محصولات آرایشی و مراقبت های شخصی عمل کند.

     8. صنایع دارویی
دی استات سدیم نقش مهمی در تنظیم سطح pH محلول دیالیز دارد و فقط به صورت خشک در کلینیک ها ذخیره می شود، زیرا نگهداری آن نسبت به شکل مایع راحت تر است.

نقل قول:منبع: زحل شیمی (تولیدکننده مواد شیمیایی و معدنی)
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان