انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی ویکتور هوگو

معرفی ویکتور هوگو

#1
نام "ویکتور هوگو" مانند ستاره ای در آسمان ادبیات فرانسه میدرخشد. بی شک ویکتور هوگو، شاعر و نویسنده قرن نوزدهم، مشهورنرین نویسنده فرانسوی نه تنها در فرانسه بلکه در سراسر جهان است. آثار وی به زبان های مختلف ترجمه شده و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.
برای آشنایی بیشتر با ویکتور هوگو و آثار وی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
زندگی نامه ویکتور هوگو
در سال 1802، در شهر بزانسون فرانسه، نابغه‌ای دیده به جهان گشود که در طول 83 سال زندگی، شاهکارهایی بی‌مانند در صحنه‌ی ادبیات فرانسه از خود به جا گذاشت. این نابغه ویکتور هوگو (Victor Hugo) نام دارد؛ او را در زادگاهش بیشتر به خاطر اشعار رمانتیکی که سروده می‌شناسند، اما خارج از فرانسه عمده‌ی شهرت هوگو مدیون رمان‌های او، خصوصا کتاب بینوایان است که روایت داستانیِ برهه‌ای مهم از تاریخِ فرانسه است.
 
اثر عاطفی و فکری مادر بر افکار و احساسات ویکتور نکته‌ای است که تقریبا تمام زندگینامه‌نویسان هوگو به آن اشاره کرده‌اند. سوفی فرانسواز تِرِبُوشه از طرفداران سرسختِ سلطنت، و البته از پیروان آرای فیلسوف آزادیخواه بزرگ، یعنی ولتر بود. او ضمناً به سنت و مذهب باوری مومنانه داشت. همین ترکیب فکری بود که در ذهن فرزندش، ویکتور هوگو، تاثیری پایدار داشت. اگرچه هوگو در دوران پختگی و بلوغ فکری خویش، علیه استبداد سلطنتی و ارتجاعِ کاتولیکی شورید، با این حال هرگز به طور کامل از آنچه عرفاً سنت نامیده می‌شود رویگردان نشد.
 
کودکی پرفراز و نشیب هوگو، سفرهای متعدد او به کشورهای متعدد (از جمله اسپانیا)، و تحولات سیاسی مهمی که در دوران حیات وی به وقوع پیوستند، همه و همه باعث ایجاد اندیشه و روحیه‌ای حساس در هوگو گردید. بازتاب تمام این تحولات بیرونی را می‌توان در اشعار و رمان‌های هوگو مشاهده کرد.
 
ویکتور هوگو شعر سرودن را با ترجمه‌ی اشعار ویرژیل آغاز کرد. نخستین اشعار وی در سن بیست سالگی منتشر شد، و نخستین رمانش که بو-گارژال نام داشت، در سن بیست و چهار سالگی.
 
هوگو اعتقاد داشت که شاعر باید علاوه بر بازتاب ذهنیات درونی خود، آوای طبیعت و تاریخ را نیز در شعرش منعکس گرداند؛ او همچنین معتقد بود که آثار ادبی علاوه بر جنبه‌ی زیبایی‌شناختی، باید واجد سویه‌های اخلاقی-تعلیمی نیز باشند.
 
شهرت ویکتور هوگو پس از انتشار رمان گوژپشت نتردام در سال 1831 به سرعت فراگیر شد؛ این کتاب را در کنار بینوایان از مهم‌ترین کارهای او می‌دانند. پیش از آن اما، درامی به نام کرمول را نوشته بود؛ او در مقدمه‌ی کرمول آرایی را مطرح کرد که به نوعی سنگ بنای رمانتیسم ادبی‌اند. پس از آن بود که خانه‌ی هوگو میعادگاه شاعران و نویسندگانِ متعلق به این مکتبِ نوظهور گردید؛ از جمله‌ی ادیبانی که با هوگو نشست و برخاست داشتند، باید به سنت بو و آلفرد داوینی اشاره کرد. جوشش خلاقیت هوگو نیز مربوط به همین برهه از زمان، یعنی از 1829 تا حدود 1840 است.
 
گفتنی‌ست که هوگو در کنار فعالیت‌های ادبی و هنری، درگیر اشتغالات سیاسی-اجتماعی نیز بود. او شاهد انقلاب 1848 و قدرت‌گیری ناپلئون سوم بود. انتقادات هوگو از سردمداران حکومت، اعتراضات تند و تیز او به ظلم و بی‌عدالتی و فریادهای آزادیخواهانه‌ی او، سرانجام منجر به تبعید این نویسنده‌ی دغدغه‌مند شد. بسیاری از آثار درخشان هوگو محصول همین دوره‌ی دوری از زادگاهند؛ او سرانجام در سال 1870 به پاریس بازگشت؛ بازگشتی که همراه با استقبال کم‌نظیر مردم این شهر بود.
 
زندگی پرفروغ این نویسنده، سرانجام در 22 مه 1855، پس از یک دوره بیماری طاقت‌فرسا به پایان رسید.
آثار ویکتور هوگو
رمان «واپسین روز یک محکوم» با نام «آخرین روز یک محکوم به اعدام» یکی از آثار معروف «ویکتور هوگو» است که آن را «محمد قاضی» و «بنفشه فریس آبادی» در دو نسخه‌ی جدا به فارسی ترجمه کرده‌اند. در این اثر روح آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه‌ی نویسنده به‌خوبی دیده می‌شود که وصف حال محکومی است که در انتظار مرگ نشسته است. این مرد قرار است با گیوتین کشته شود و فکر مرگ او را رها نمی‌کند. این کتاب با نثر قوی و توانای «ویکتور هوگو» تصویری از مرگی است که هنوز رخ نداده است. این اثر را ناشر صوتی «ماه آوا» با صدای «رضا عمرانی» برای علاقه‌مندان به کتاب‌های صوتی منتشر کرده است.
 
«بینوایان» اثر فاخر «ویکتور هوگو» در سال 1862 منتشر شد. این کتاب را نویسنده در شصت‌سالگی‌اش نوشت و اوج پختگی قلمش در این اثر به‌وضوح مشخص است. «ژان وال ژان»، «فانتین»، «تناردیه» و «کوزت» شخصیت‌های اصلی این داستان هستند که بارها در سینما و تئاتر به تصویر درآمده‌اند. نویسنده در این داستان خشم و تنفرش نسبت به بی‌عدالتی‌های حاکم بر جامعه را به نمایش می‌گذارد و سعی می‌کند در مسیر نابودی فقر حرکت کند. او در این اثر جزئیات عواطف و احساسات آدمیان را به تصویر می‌کشد و وقایع آن زمان فرانسه را برای خواننده‌ی امروزی روایت می‌کند. این اثر را «نشر افق» با ترجمه‌ی «محسن سلیمانی» در دو جلد منتشر کرده است. «انتشارات امیرکبیر» هم این اثر را با ترجمه‌ی «حسینقلی مستعان» راهی بازار کرده است.
 
کتاب «کلود ولگرد» از دیگر آثار این نویسنده‌ی بزرگ فرانسوی است که در سال 1834 منتشر شده است. این کتاب نیز شرح‌حال بی‌عدالتی اجتماعی است و داستان زندگی مرد کارگری به نام «کلود» است. این مرد همراه خانواده‌اش در پاریس زندگی می‌کند که ازنظر طبقه‌ی اجتماعی بسیار ضعیف هستند. این مرد در زمستان سرد برای تأمین معاش مجبور به دزدی می‌شود.
 
«کارگران دریا» یا «رنجبران دریا» اثر دیگر این نویسنده است که در سال 1866 منتشر شده است. این کتاب داستان ماهیگیری تنها است که در تلاش است کشتی به گل نشسته‌ای را نجات دهد.
سخن پایانی
ویکتور هوگو با نبوغ مثال زدنی و خلق آثار تکرارنشدنی چهره ای ماندگار و جاویدان در ادبیات جهان است. با خواندن آثار وی میتونید با ادبیات فرانسه آشنا شده و از قلم زیبای هوگو لذت ببرید. شاهکارهای ادبی هوگو قلب و ذهن هر کتابخوانی را تسخیر میکند.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان